Sidste nyt fra Google

Google har netop afholdt deres årlige Google Marketing Keynote, hvor de afslører større produktnyheder, som vil blive rullet ud.

Vi har samlet de mest spændende nyheder fra googles digitale univers til dig lige her. Flere af dem rammer næppe i Danmark i første omgang, men det er jo altid spændende at se, hvad der venter lige om hjørnet!

1. Google AdWords’ nye interface

Arbejder du med Google AdWords til dagligt, har du helt sikkert opdaget, at AdWords har rullet et nyt beta interface ud.
Google har gjort det mere nemt og lækkert at aflæse, hvordan dine forskellige kampagner performer gennem grafer, heatmaps og diagrammer. Generelt har det nye interface en bedre visualisering af data.

I juli måned udruller Google de sidste ændringer og dermed ’tvinges’ brugerne over i det nye system.
I samme ombæring har Google gentænkt deres nuværende produkter. Den mest synlige ændring bliver, at Google AdWords skifter navn til Google Ads, hvilket dog ikke har den store betydning for dig som annoncør, da den største forandring ligger i navne- og logoændringen.

Fremover vil Google Ads præsentere det komplette udvalg af kampagnetyper på både Søge- og Displaynetværket i det nye interface. Navneændring træder i kraft d. 24 juli.

Det betyder dermed også et farvel til det gamle interface, som mange efterhånden har vænnet sig til. Er du ikke allerede startet på at bruge det nye interface, har vi lavet denne guide, hvor vi gennemgår de største forandringer: 

Nyt AdWords interface: 6 ændringer, du skal kende

2. Nye kampagnetyper

Local campaigns: Store visits

Op mod 80% af forbrugerne vil besøge en butik umiddelbart efter at have søgt på et givent produkt, påstår Google. Det er nok et rigeligt pænt tal, men der er afgjort noget om snakken.

Nu kan forhandlere og brands derfor komme efterspørgslen endnu mere i møde og øge antallet af footsteps.

Med denne kampagnetype åbnes der op for muligheden for at trække flere besøgende ned i sin lokale butik. Annoncører sætter et budget, og annoncerne genereres automatisk baseret på forskellige kreativer og adresseudvidelser og bliver bredt annonceret på tværs af Søgenetværket, Youtube, Maps, apps mv.
I samme ombæring blev der snakket en del om muligheden for at vælge annonceringsmålet ”store visit” for sine forskellige kampagnetyper.

Vores erfaringer er dog, at muligheden for store visits samtidig betyder en del ekstra krav, og derfor er det ikke en mulighed for alle lokale butikker.
Kampagneformatet er ikke noget, vi forventer at se i Danmark i den kommende tid, men vi holder løbende øje med udbredelsen i USA, UK mv.

google local store visits

Google shopping campaigns: Machine learning og prissammenligninger

Snart kommer der til at ske flere interessante ting inden for Google shopping.

Google shopping smart campaigns er en ny mulighed for at udnytte googles machine learning. Her kan du annoncere med dit produktfeed på både søgenetværket og display netværk. Hvordan dette kommer til at udspille sig, og hvordan performance bliver, er vi ret spændte på at se.

Om vi vil det eller ej, så er prisen et afgørende parameter for forbrugerne. Derfor er det også vigtigt at prissætte produkter rigtigt i forhold til resten af markedet og forbrugernes forventninger.

Hvis du kører Google Shopping-annoncer, vil du snart kunne få et overskueligt overblik over konkurrenters produktpriser, hvilket helt sikkert vil gavne din forretning - hvis du vel at mærke omsætter indsigten til handling.

Du kan som annoncør fx justere din budstrategi intelligent på baggrund af konkurrenternes produktpriser. Du kan eksempelvis vælge at byde ned på de produkter, hvor du ikke kan konkurrere på prisen, mens du byder op på de produkter, hvor du kan tilbyde konkurrencedygtige priser på markedet. Herved vil du appellere til flere potentielle kunder og sikre en effektiv udnyttelse af dit mediespend.

google shopping

Dette forventer vi os rigtigt meget af, da det netop har været et springende punkt for mange annoncører at gennemskue, hvordan de prismæssigt er placeret i forhold til deres konkurrenter.

Google lancerede også Shopping Actions til Search Marketing Expo i foråret. Shopping Actions vil i fremtiden gøre det lettere for forbrugere at gennemføre køb, mens de sidder på Googles egne platforme, hvad enten det er search, Google Assistant eller voice.

Google vil tilbyde at lagre dine kreditkortoplysninger til øjeblikkelig checkout, altså en universel indkøbskurv på tværs af Googles services og tilbyde en intelligent og ubesværet kundeoplevelse ved hjælp af kunstig intelligens. Det lyder jo alt sammen fordelagtigt.

Siden lanceringen har Google testet systemet ved hjælp af 70 tilmeldte webshop. De foreløbige resultater viser en forbedret klikrate, CPC og konverteringsrate sammenlignet med at køre shopping-annoncer alene.

Selvom ovenstående er spændende muligheder, og noget der forventes at vækste performance, er vi i Novicell varsomme med at gøre en hel masse anderledes på nuværende tidspunkt. Som med så mange af Googles lanceringer, er vi i Danmark ikke blandt de første lande der får mulighed for at arbejde med de nye lanceringer.

3. Cross device: Rapportering og remarketing

Den nyhed, vi forventer os allermest af, er Googles nye Cross device rapportering og remarketing.

I en digital verden, hvor en bruger konstant bevæger sig mellem flere forskellige enheder i løbet af en dag, er det yderst interessant at få indsigt i, hvordan denne kunderejse udvikler sig.

Det har igennem lang sig været en af Googles større udfordring at få løst problematikken om at kunne rapportere på én unik brugers adfærd på tværs af enheder. Men på konferencen præsenterede Google netop nye muligheder for at opnå et mere konsolideret grundlag for at følge brugerens rejse på tværs af enheder. Dem holder vi tæt øje med.

Dette skal selvfølgelig ske uden at overskride GDPR-forbehold om personhenførbare data. Fra brugerens side skal det derfor også accepteres, at Google må følge brugeren på tværs af enheder.

I samme ombæring åbner Google op for mere målrettet retargeting på tværs af brugerens rejse. På den måde kan du differentiere din marketingindsats endnu mere afhængigt af, hvor brugeren befinder sig i kunderejsen.

4. Machine learning og AI

Et andet fokuspunkt på konferencen viser, at Google satser markant på machine learning og AI. Deres nyeste tiltag kredser alt sammen i retningen af, at deres annonceringsværktøjer bliver mere automatiseret og endnu mere baseret på deres algoritme.

Fx i form af responsive søgeannoncer med mulighed for at splitteste overskrifter, beskrivelses linjer, CTA mv. Her lader du i højere grad algoritmen arbejde med de varianter, der har den bedste performance baseret på dit annonceringsmål.

Yderligere initiativer baseret på machine learning er allerede implementeret, som fx automatisk budgivning.

Vi forventer at disse tiltag vil vokse markant, og at annoncering hos Google vil blive endnu mere data- og algoritmebaseret end tidligere. Så er spørgsmålet blot, om man blindt tør overlade sin annoncering og kampagner til Googles algoritmer?

Novicell vil i samarbejde med Google teste de nye initiativer i forlængelse af vores egen strategiske tilgang til annoncering hos Google.

Skal du så i gang nu?

Som nævnt tidligere er vi i Danmark ikke blandt de første til at mærke nyheder i Googles univers. Vi tager derfor forbehold for at disse tiltag godt kan have længe udsigter - og måske endda når de aldrig det danske marked.

Vi er i tæt dialog med Googles repræsentanter om de nye produktlancering og bliver underrettet, så snart de er tilgængelige i Danmark.

Photo credits: Markedsforing.dk