Søgemaskineoptimering af landingssider

I sidste uges artikel om Black Friday pointerede vi vigtigheden af at oprette unikke og relevante landingssider til dine kampagner. I artiklen her guider vi dig igennem til, hvordan du skaber landingssider, der er søgemaskineoptimerede

Hvorfor lægge kræfter i en ny landingssider?

Der er tre essentielle grunde til, hvorfor du bør bruge tid og kræfter på at skabe gode landingssider specifikt til dine kampanger: 

  • Højere kvalitetsresultat og lavere klikpriser
  • Højere organisk placering
  • Højere konverteringsrate

De tre parametre er med til at sikre optimalt udbytte af dine kampagner i form af budget, trafik og sal.g

Title og Meta Description

Ved oprettelse af ny landingsside er det først og fremmest vigtigt at få udfyldt både "tiitle tag" og "meta description". Sørg for at overveje dine budskaber nøje. Her er det vigtigt at tænke title og meta description som en annoncetekst, der skal 'lokke' brugere ind på din side ved at give dem en specifik "reason to do it". Men samtidig skal du holde, hvad du lover, så der er forventningsafstemt mellem det, du fortæller i din title og meta description, og det, brugeren finder på siden. 

Novicell - Meta og title

Dine titles bør afspejle kernebudskabet af din landingsside, d.v.s. hvad siden handler om. Tilføj eventuelt også navnet på dit firma, hvis det er plads til det; du har cirka 55 tegn inklusiv mellemrum at gøre godt med.

Meta Description er de to linjer, der fremgår under title og webadressen. Det felt bør uddybe yderligere, hvad du får ud af at gå til landingssiden. Her bør teksten altid være unik for den enkelte landingsside, ligesom at den gerne skal indeholde en call-to-action (CTA)- altså en opfordring til handling. Det f.eks. være "tilmeld dig i dag”, "bliv klogere her", "få guiden". I meta description har du omkring 151 tegn til rådighed inklusiv mellemrum. 

Optimering af indholdet på dine sider

Der er flere ting, du bør tage hensyn til i forhold til at søgemaskineoptimere indholdet.

Teksten på din landingsside bør først og fremmest informere om det, du ønsker at sælge, hvad end det er en tilmelding til kursus eller et decideret produkt. Kort sagt skal teksten fortælle søgemaskinen præcist, hvad den pågældende landingsside handler om. Det betyder, at landingssiden skal have de rette søgeord i sidens navn, titel, description, overskrift, billeder og i selve brødteksten.

Søgeordene bør du vælge ud fra, hvad siden omhandler, men også ud fra hvilke termer, som potentielle besøgende vil bruge, når de søger på nettet. Sørg for at have minimum 2 nøgleord, der går igen. Brug også gerne fraser og sætninger, der ofte anvendes ved en søgning, som der måske er lavere konkurrence omkring.

Husk, at overskriften skal være blikfanget på landingssiden, mens det er teksten i sig selv, der skal sælge. Sidens indhold bør som hovedregel fylde 300 tegn eller derover, hvis det er muligt.

Billeder på siden har den fordel, at de kommunikerer visuelt, hvad den indeholder. Men også billeder skal søgemaskineoptimeres, så det bliver fundet ved billedsøgninger i Google. Det gør du ved at navngive filen med dit primære søgeord, inden du uploader til dit mediearkiv. Og ved at udfylde "ALT-teksten" - den alternative tekst - når du indsætter billedet på siden. ALT-teksten er den tekst, som brugeren ser, hvis han eller hun kører musen henover billedet, og den bør beskrive indholdet på billedet og indeholde søgeordet.  

Overskrifter – H1, H2 og H3

Ved at bruge forskellige varianter af hovedoverskrifter og underoverskrifter vægter du, hvor vigtig en overskrift er i forhold til andre overskrifter. Vægtningen viser over for søgemaskinerne, hvilken overskrift der skal tillægges mest værdi. Derfor er det vigtigt, at du anvender H1-overskriften til at angive det, der er vigtigst på din landingsside, og H2- og H3-overskrifter til at angive de næstvigtigst.

Men også for brugeren er overskrifter og underoverskrifter vigtige, da de bryder siden op i overskuelige bidder, og gør det nemt at afkode, hvad den handler om. 

Canonical tag og duplicate content

Som hovedregel bør du skrive en unik tekst til hver eneste af dine landingssider. Men nogle gange kan det ikke lade sig gøre. Har du f.eks. en lang række produkter, der er ens, men hvor farven varierer, kan du med fordel gøre brug af et canonical link tag, da det ellers vil skabe duplicate content. Og det har indflydelse på din ranking. 

Lad os antage, at du sælger neglelakker og har den samme neglelak i 25 forskellige farver. Her vil det være et krævende arbejde at skulle skrive en unik tekst til hvert produkt, så det samme indhold ikke optræder flere gange på tværs af de 25 landingssider. 

Med et canonical link tag kan du fortælle søgemaskinerne, hvilken en af produktsiderne er den primære side, og som søgemaskinerne skal tage udgangspunkt i. 

Bliv endnu klogere på SEO

Det kan godt betale sig at følge ovenstående retningslinjer og bruge tid på at optimere sine landing pages. Det har både betydning for eventuelle annoncers kvalitetsresultater og klikpriser, de organiske placeringer og salget via siden.

Har du lyst til at grave dybere ned i SEO-arbejdet kan du hente hjælp i flere af artiklerne her på bloggen, f.eks. den hvor du bliver opdateret på SEO anno 2015 eller den, der gør dig klogere på hvad, der påvirker søgeresultaterne på mobilen.