Automatisering i AdWords

Ligesom at du kan udsende e-mails automatisk, kan du også opsætte automatiske regler i Google AdWords. Det letter arbejdet med annoncer og søgeord en hel del.

I artiklen her ser du fire automatiseringer, som er yderst nyttige, hvis du er træt af at bruge meget tid på manuel overvågning. Og så kan du jo bruge din tid bedre - og afprøve nye annonceringstiltag.

Her opsætter du regler i Google AdWords

Allerførst kan du se, hvor man opretter regler:

1. Send mig en mail, når mine annoncer mister placering

Når du ryger ud af top 4 for annoncer i søgenetværket, bliver din annonce ikke vist længere (pr. februar 2016) på den første side i Google. Med denne automatisering bliver du mindet om, når det sker, så du kan reagere på det og optimere dine annoncers placering. Du kan modtage notifikationer ved at opsætte følgende regel, der gør dig opmærksom på din faldende placering. Eventuelt allerede, når du kun ligger som nummer 3 i søgenetværket:

2. Stop automatisk søgeord, der ikke konverterer

Du vil naturligvis ikke bruge annoncekroner på søgeord, der ikke performer inden for en given annoncegruppe i søgenetværket. Det undgår du ved at opsætte en regel, der pauser de søgeord, der ikke giver konverteringer. Reglen baserer sig ikke på tid, men på udgiften til søgeordet og udløses i dette tilfælde, når du har brugt har brugt 500 kr. uden hverken at have fået konverterende klik eller assisterende konverteringsklik.

Du kan også opsætte samme funktion på annoncegruppe-niveau:

 

Læg mærke til, at AdWords også tager højde for, om søgeordet har leveret assisterende konverteringsklik:

3. Sæt placering på pause, når CTR (Click Through Rate) er dårlig

Reglen hjælper til at fjerne annoncer fra de GDN-placeringer (Googles displaynetværk), hvor de sjældent får klik. Reglen pauser dermed automatisk de placeringer, hvor CTR er dårlig, og herved bliver kvaliteten af din annoncering samlet set bedre. Reglen ser sådan ud:

4. Hæv automatisk buddet for søgeord, der performer godt

Når du har et søgeord, der konverterer godt, men som ryger ud af top 4 i søgenetværket -  altså ikke længere vises på første side - kan du lave en regel om, at annoncerne automatisk bydes op med 25 %. På den måde øger du automatisk chancen for, at de kommer ind i top 4 igen, uden at du skal røre en finger. Reglen ser således ud:

 

En sidste reminder

Automatiseringer kan med garanti lette dit daglige AdWords arbejde. Når du først har opsat automatiske regler, må du dog ikke blot læne dig tilbage i stolen... Automatiseringerne kan fejle fra tid til anden, og derfor bør du stadig holde øje med dem indimellem. Du kan også oprette en regel om, at du får en mail, når de træder i kraft.

Kom til seminar om automatisering

Vi har stadig få ledige pladser til vores seminar om Marketing Automation.