Sæsonrelaterede justeringer i Google  Ads – Det skal du vide 

Planlægger du at holde udsalg i din webbutik, eller er du i gang med at lancere en kampagne, der skal sparke gang i julehandlen? Så er Googles Seasonality Adjustments højst sandsynligt relevant for dig. Læs med her og lær hvordan du bruger funktionen, og hvilke muligheder det giver dig i kampagneperioden.  

Forventer du en drastisk stigning eller fald i din konverteringsrate?

Så kan du gøre brug af indstillingen Seasonality Adjustments eller på dansk ”sæsonrelaterede justeringer” til at informere Google om ændringerne. Ved at tilføje seasonality adjustments til din Google Ads konto hjælper du Google med at være ekstra opmærksom på ændringer i din konverteringsrate og derved minimere den negative effekt, den kan have på din smart bidding.

Hvornår kan jeg bruge seasonality adjustments?  

Seasonality adjustments tager kun højde for de kampagner, som bruger smart bidding-funktionen. Smart bidding er automatiserede budstrategier, som man kan anvende på sine kampagner i Google Ads. Google giver muligheden for at vælge mellem et par forskellige strategier, så de kommer til at passe med dine mål.  

Du skal være opmærksom på, at smart bidding i forvejen tager højde for de forskellige sæsoner, så funktionen skal kun bruges, hvis I forventer en markant stigning i jeres konverteringsrate - eksempelvis et Black Friday udsalg. Derudover er sæsonrelaterede justeringer ideelle til kortvarige begivenheder på ca. 1-7 dage. 

Hvordan finder jeg disse justeringer?  

  1. Log på din Google Ads konto 
  2. Vælg Tools & Settings  
  3. Vælg Shared Library -> Bid strategies  
  4. Vælg Advanced controls  
  5. Vælg indstillingen Seasonality Adjustments  

Læs mere om opsætningen af sæsonrelaterede justeringer her 

Hvilke justeringer skal jeg lave?  

  1. Hold dine justeringer så korte som muligt. Jo mindre Google skal prøve at forudsige, jo bedre kan den gøre det.   
  2. Giv din justering et navn, som giver mening. Det vil gavne jer, når I skal igennem samme proces næste gang. 
  3. Kig på alle dine tilgængelige data fra dine tilknyttede analyseplatforme, så du kan lave den bedst mulige justering.   
  4. Lav en opdeling, som passer til dine behov. Det kan være en opdeling i enten forskellige kampagnetyper eller et behov for at justere de forskellige enheder.   
  5. Jo bedre datagrundlag du har for dit arbejde, jo mere granuleret kan du lave dit setup. Et større setup kan give Google flere signaler, men kræver også mere arbejde.   
  6. Vær opmærksom på, at du også kan bruge seasonality adjustments til at sende signaler til Google om, at du forventer en faldende konverteringsrate i en kortere periode.   

Eksempel 

En e-commerce shop vil gerne have et afkast på 500% på deres produkter. I stedet for at du manuelt skal ind og justere hvert enkelt søgeord, målgruppe, lokationer, enheder mv., kan du vælge budstrategien ROAS (Return On Advertising Spend), og Google vil bruge dine inputs til at ramme dit ønskede mål så godt som muligt.   

Disse strategier bruger Googles machine learning og kan tilpasse budgivning på hver enkelt søgeterm i real tid. Hvis man bruger en mere manuel tilgang, vil du have meget mere kontrol, men det vil kræve meget mere tid. Derfor er seasonality adjustments en god funktion, da den kan være med til at supplere din smart bidding og informere Google om, at det kun en midlertidig ændring i konverteringsraten.  

Mangler du hjælp til at finde rundt iGoogle Ads?

Så er du velkommen til at kontakte os – så finder vi en løsning, som passer dine behov.