NYT: Google Analytics 4 er landet! Vi hjælper dig i gang

Google Analytics 4 er landet!

Måske har du allerede set det? Men det nye Google Analytics landede i oktober måned. Den nye version bringer en masse spændende nyheder og forbedringer med sig.

Læs mere i dette indlæg og hør vores første erfaringer og indtryk af den nye platform. Samt hvordan du kommer i gang med at bruge det i dit fremtidige analysearbejde.

 

GUIDE: Basis opsætning af Google Analytics 4

Du har måske allerede opdaget muligheden for ”Upgrade GA4” i din nuværende Google Analytics konto.

Vi anbefaler at du allerede nu får opsat basisopsætningen for din nye Google Analytics 4 konto, så den allerede nu kan begynde at opsamle værdifulde data. Derved starter du ikke helt fra bunden, når du på et tidspunkt vælger at lave den endelig overgang til det nye system.

 

Vi hjælper dig i gang med nogle få steps her:

 

STEP 1: Opgrader til Google Analytics 4

Start med at vælg administrator og opret en ny property ved klik på ”Upgrade GA4”.

STEP 2: Opret en ny property

Afhængigt af om du har brugt Google Analytics ”Global tag” tidligere, skal du oprette en ny property. Vælg ”Get started”.

Og vælg create property.

STEP 3: Tag installation

Efterfølgende skal vi have tilføjet det nye tag, som skal anvendes til GA4 tracking. Klik på tag installation.

 

STEP 4: Find dit mesurement id

Find dit "tag id" ved klik på pilen her!

STEP 5:Kopier dit measurement id

Kopier dit Mesurement id, hvis du opsætter trackingen via tagmanageren:

STEP 6:Opsætning af script i Google Tagmanager

Hop over i Google tagmanager og opret et nyt tag. Vælg tagget ”Google Analytics: GA4 configuration”.

Indsæt dit measurement id og opsæt en trigger. I eksemplet her bruger vi triggeren ”cookie_consent_statistic”, da den leverer korrekt op til GDPR lovgivningen i forhold til hvornår vi placerer tracking script i henhold til brugerens cookie consent.

 

Publisher dit nye script! Dit website er nu klar til at opsamle data i den nye Google Analytics ejendom.

 

Yderligere opsætning i Google Analytics 4

Med denne basis opsætning er du i gang med Google Analytics 4 og du vil opnå en overordnet indsigt i hvordan platformen fungerer.

Vi anbefaler at du får opsat relevante konverteringer og evt. e-handelssporing. Opsætningen af disse er meget anderledes end tidligere(læs mere om events nedenfor).
Det vil derfor i nogle tilfælde kræve at du får hjælp af din udvikler for at opsamle de rigtige værdier fx produktid, omsætning etc.

 

Hvis du allerede håndterer e-handelssporing i tagmanageren i dag, vil det dog være langt nemmere for dig at overføre den konverteringssporing til nye GA4 tags.

 

Vi og Google anbefaler at man kører sideløbende tracking mellem den nye og gamle Google Analytics ejendom. Ikke mindst så du får mulighed for at vende til dig til de nye muligheder og funktioner, samtidig med at du stadig har de gamle rapporter du er vant til at bruge, sideløbende.

Husk også at opsæt filtrering på dine egen ip, filtrering af betalings gateways, cross domain, som du formentlig allerede kender det fra din nuværende Google analytics opsætning.

 

Har du brug for hjælp til opsætningen eller mere avancerede tilpasninger til din Google Analytics 4 opsætning, så tag endelig fat i os.

Google Analytics 4: Fremtiden for Dataanalyse?

Dataanalyse er en vigtig disciplin i dit arbejde med digital forretning. Og hvad er mere frustrerende end når dine data ikke stemmer overens med virkeligheden?

Der er ingen tvivl om at cookiens indtog i den digitale verden har gjort det vanskeligere at opnå de samme valide data om dit websites brugeradfærd, som du kunne før.

Det er blandt andet en af de store fokuspunkter som det nye Google Analytics 4, forsøger at afhjælpe. I det følgende kan du læse mere om nogle af de vigtigste forbedringspunkter vi ser med afsæt i de første erfaringer vi har haft med Google Analytics 4.

 

Vigtigste forbedringspunkter:

  • Smart insight
  • Dataanalyse i en cookiebaseret fremtid
  • Google Ads integration
  • Event tracking

Smart insight

Med Google Analytics 4 vil du opnå en endnu dybere indsigt i bruger adfærden på tværs af app og website.

Ved hjælp af AI vil Google Analytics på baggrund i dine data komme med predictive anbefalinger, som kan give dig mulighed for at reagere mere proaktivt på data tendenser.

Google analytics vil give dig business intelligence anbefalinger om fx fremtidig købsadfærd og øget efterspørgsel.

For at tage et aktuelt eksempel ville Google komme med anbefalinger tidligt i forløbet omkring udvikling i købsadfærd indenfor Ansigtsbeskyttelse, mundbind og visir i denne COVID-19 tid, hvis du i forvejen solgte produkter indenfor denne kategori. Her er det nogle udefrakommende omstændigheder der direkte påvirker efterspørgslen og de mønstre og trends skulle Google altså være i stand til at opfange.
Det vil gøre dig i stand til at tage konkret action ved fx at lave konkrete kampagner fokuseret omkring det efterspurgte produkt, sikre at produktet er på lager el. lignende.

Google Analytics kalder denne funktion for ”Predictive metrics”.

En anden fed feature er purchase/churn probability kan give estimater på sandsynligheden for et køb eller frafald. Metrics som du også kan bruge i din målgrupper, mere om det i afsnittet om Google Ads.

 

“For example, it calculates churn probability so you can more efficiently invest in retaining customers at a time when marketing budgets are under pressure.” /Google

I skrivende stund afventer vi fortsat opsamling af data på vores kunder, for at få indsigt i de mere intelligente insights. Bliver helt sikkert set spændende punkt at holde øje med. Derudover har Google fastholdt og udviklet funktionen, hvor man kan stille spørgsmål til sine data. Hvis jeg fx gerne vil finde de bedst sælgende produkter, kan jeg blot søge på ”bestselling products” i søgefunktionen. En smart funktion der kan hjælpe til med at finde de rapporter frem, som måske gemmer sig lidt for dig.

Dataanalyse i en cookiebaseret fremtid

De fleste har efterhånden vænnet sig til cookie og GDPR regler som selvfølgelig skal opretholdes, men mange har formentlig også oplevet at det har medført fald i den trafik og de konverteringer vi ”må” tracke på. Vi har kunder som oplever helt op til 50% mindre tracket trafik, grundet manglende consent fra brugere.

 

Google Analytics 4’s løsning på ovenstående udfordring er i form af AI og Machine learning, hvor de bruger algoritmer til at analysere eksisterende data, som efterfølgende modellere sig til resten på baggrund i dit datagrundlag.

“The norm is that we’re going to have a mixed set of data: We’ll have event data but not necessarily a user identifier associated with it. We’ll have gaps in data altogether and this is going to be true of all of all measurement providers,” Ketchum said, adding, “We don’t have any specific announcements on this today, but as we get into next year, we’re going to be using machine learning modeling to support various modes of analysis in Google Analytics.” 

På den måde kommer de omkring problematikkerne med opsamling af tredjeparts cookies, som flere og flere browsere heller ikke tillader længere.

Den nye consent mode giver dig mulighed for at lave en mere granular datastruktur, hvor du kan sætte detaljerede kriterier op for din consent mode, så du sikrer at du leverer fuldt op til GDPR regler uden at du mister unødig tilgang til relevant data. 

 

Vi har store forventninger til ovenstående og er spændte på om det også løser problemet i praksis.

 

 

Google Ads integration

Hvis du annoncerer på Google Ads er der også kommet bedre integrationsmuligheder mellem Google Ads og Google Analytics.

Det gælder ikke mindst sammenkoblingen af målgrupper. Her kan du definere dine målgrupper i Google Analytics på baggrund i den generelle website adfærd og efterfølgende anvende disse målgrupper til annoncering i Google Ads.

 

I eksemplet her har jeg defineret en målgruppe af besøgende som har en customer lifetime value over 20, for på den måde at opsamle de mest værdifulde målgrupper.

En anden fed feature er at du lettere kan definere, hvornår en bruger skal forlade dit retargeting flow. Så brugere der har købt dynamisk tilføjes eller fjernes baseret på de kriterier du opsætter.

Generelt giver integrationen med Google Ads dig bare endnu bedre indsigter til din betalte annoncering på Google Ads. Funktionen er ikke ny som sådan, men med de nye og mere avancerede muligheder i det nye Google Analytics 4, ser vi også allerede nu nogle ret værdifulde nye metrics, som kan anvendes i det daglige Google Ads arbejde.

Derudover giver de nye rapporter dig et mere holistisk syn på kunderejsen på tværs af Google ads kampagner som YouTube, Display, Google paid og organisk.

 

Væn dig til brugen af events

Det nye Google Analytics 4 har et udpræget fokus på event sporing. Gør dig derfor det tjeneste at sæt dig lidt ind i hvad det er.

 

Med det nye script bliver flere af de funktioner, som du manuelt har skulle sætte events op for, nu tilgængelig automatisk.

Det gælder fx click på elementer, scroll på siden, download af fil mv. Disse elementer vil du som standard allerede kunne se under din eventoversigt, når der begynder at komme data i din nye Google Analytics ejendom. Som du kan se i oversigten her så har du også mulighed til at omdanne dine events direkte til konverteringer.


Foruden pre-opsatte events, vil du formentlig også være interesseret i at opsætte øvrige mål og KPI’er, som du har været vant til at bruge i det gamle Google Analytics.

Langt det nemmest er at anvende Google tagmanager til at opsætte disse konverteringsmål, så du let kan præcisere hvordan de forskellige events skal trigger.