Sådan håndterer du dit marketingbureau

Hvor mange specialistkompetencer kunne du tænke dig?

Den klassiske marketingafdeling er under pres. De seneste år er mængden af marketingkanaler og kontaktflader eksploderet. Websites, webshops, Google Ads, offline marketing, nyhedsbreve, kundearrangementer, søgemaskineoptimering, marketplace-platforme, sprogversioneringer, marketing automation, facebook-opslag, LinkedIn-annoncering, persondatalovgivning, internationalisering, og listen er meget længere.

Hver af disse områder kræver strategiske prioriteringer, specialistkompetencer og langsigtede indsatser. Alle kræver også løbende drift og vedligehold.

Selv i større virksomheders marketing teams er marketing manageren ofte blot suppleret af en grafiker og en contentmedarbejder. Men det kræver specialistkompetencer at skabe resultater på de enkelte kanaler og platforme.

Derfor outsourcer flere og flere til eksterne bureauer. Eller det modsatte – hvor de rigtig store spillere investerer massivt i at lave deres egne interne ‘bureauer’.

Det betyder, at marketing manageren nu indtager en indkøberrolle, og skal træffe valget mellem at tilkøbe sine kompetencer fra et eller flere bureauer. Skal du vælge et større digitalt bureau med et bredt spekter af kompetencer, eller skal gå til en række små specialistbureauer med dine behov?

Specialistbureauer har måske en kant på en specifik kompetence. Men omvendt kan du hurtigt bruge al din tid på at administrere og prioritere ydelser, priser, samspil og performance fra forskellige bureauer med konkurrerende interesser og varierende involvering i din forretning. En spændende ledelses- og arkitektopgave, hvor mange behov, kompetencer, ressourcer og benspænd skal skabe værdi som en samlet løsning, men hvor mange bureauer orker du egentlig at koordinere med?

Derfor stiller vi spørgsmålene: Hvordan vælger du det rigtige bureau? Og hvordan håndterer du bureau-ressourcer over for dit interne team? Hvordan sikrer du, at bureauet hele tiden prioritere de opgaver, der bedst giver værdi for din virksomhed?

Vi har brudt udfordringen ned i 4 trin, som du bør overveje i samarbejdet med dit digitale marketingbureau.

 

1: Sæt klare forretningsmål: Hvornår er samarbejdet en succes?

Det er en kolossal styrke for et leverandørsamarbejde, at du har nogle klare forretningsmål at hænge samarbejdet op på. Det vil sige, at du selv skal levere det overordnede formål med samarbejdet og kunne se en klar værdi i at få problemstillingen løst.

Bureauet bør derfra kunne levere sparring og udfordre problemstillingen, samt levere en plan for, hvordan din udfordring skal løses. Du kender med andre ord din egen forretning bedst, men bureauet bør kende til din branche, og præsentere dig for tendenser, metoder og teknologier, du kan udnytte til at løse dine udfordringer.

 

2: Bureauet skal matche dig og virksomhedens forretningsværdier

Nogle mener, at den primære faktor for at vælge det bedste bureau er at finde dem, der vil levere til den laveste pris. Men der er mere i det end det. Samarbejdet skal supplere din virksomheds forretningsværdier, kernekompetencer og samarbejdskultur, så sparringen bidrager væsentligt til at løse de udfordringer, du står med.

Brug dine målsætninger for samarbejdet til at prioritere i det hav af reklame-, online-, medie-, web-, og digitale bureauer der findes derude. Mangler du strategiske ressourcer, eksekverende kampagneressourcer, dataanalytikere, softwareudviklere eller ressourcer til intern kompetenceopbygning?

Du kan købe dig til alle kompetencer for at nå dine mål. Men du kan hurtigt miste overblik og fokus, hvis du ikke har daglig kontakt med dine eksterne ressourcer. Derfor skal du udvælge bureauer, du har tillid til og som giver dig en rapportering, der matcher dine forretningsmål.

Det kommer ofte ned på om, der er god kemi mellem dig og bureaukontakten og om metodeapparatet fra bureauets side står på mål med dine ønsker.

 

3: Sæt et internt hold med et klart mandat

Det er essentielt, at du enten selv har mandat til at træffe beslutninger. Eller at du har budgetmæssig opbakning fra øvrige ledere med i de indledende forhandlinger, så aftalen kan forhandles uden for meget tilbageløb til en salgs- eller IT-direktør for godkendelse.

Det samme gælder projektledelsen. Tag hånd om projektledelsen selv, eller vis tillid til de kollegaer, der skal drive det videre samarbejde. Hvis du overleverer større projekter til dine medarbejdere, kan du selv deltage i en styregruppe, så du holdes inde i loopet og kan deltage i mere principielle diskussioner, som skal løftes op på ledelsesniveau mellem partnervirksomhederne.

 

4:  Fokus på god kommunikation, transparens og integritet

Vær klar i mælet over for bureauet omkring dine målsætninger, dine prioriteringer og hvordan du måler og vurderer samarbejdet. Del dine planer om launch af nye produkter og services, ny branding, planlagte kampagner, ferieplaner og kontaktinfo på kollegaer, når det er relevant.

Det gode og effektive samarbejde skabes gennem transparens og gensidigt partnerskab.

Der vil ske fejl på begge sider af bordet. Men hvis uoverensstemmelser mødes med optrapning i stedet for dialog, bliver det svært for de daglige samarbejdspartnere på begge sider af aftalen at navigere i. Det skaber ineffektivt samarbejde, langsomme projekter og dårligere økonomi i aftalen.

Det er derfor vigtigt, at I er enige om, hvem der skal levere. Samt hvordan og hvornår, så projektet ikke skrider, fordi en leverance hænger.

Aftal løbende rapporteringer med bureauet, så du ved - i god tid - om projekter skrider effektivt frem, eller om noget skal løses på forkant, før det bliver et reelt og potentielt bekosteligt problem.

Husk at effektive partnerskaber er optimeringsøvelser, som foregår over tid. Det kan være marginale ændringer hver måned, der rykker en aftale til at være et solidt, strømlinet og tillidsfuldt partnerskab. Og allerhelst med forretningsudvikling og produktinnovation som bonus til marketing og salg.

Der er ikke én rigtig vej at gå. Først og fremmest skal du vælge partnere, du kan lide at samarbejde med og som du har tillid til. Og så skal de selvfølgelig hjælpe dig til at nå dine mål.

Lad partnerskaberne begynde!

 

Vil du læse mere om hvordan det er at samarbejde med Novicell?

Læs om samarbejdet her

 

 

Læs den relaterede artikel om Digital Marketing Governance