RLSA nu også tilgængeligt i Google Shopping

Måske kender du allerede funktionen RLSA (Remarketing Lists for Search Ads) fra dine kampagner i Google Search. Som noget helt nyt har Google gjort det muligt også at benytte funktionen i Google Shopping.

Det betyder, at du kan øge buddet (CPC) på den målgruppe af besøgende, der tidligere har besøgt eller udvist en særlig adfærd på dit site. Netop hos denne målgruppe er konverteringsfrekvensen højere end hos nye besøgende. 

Så hvis du vil have en krog i dem, der tidligere har handlet hos dig eller været tæt på at gøre det, så skal du læse med her.

Dét kan du med RSLA i Google Shopping

Med RSLA kan du oprette komplekse remarketing-lister og segmentere dine besøgende ud fra nogle bestemte mål. Det kan f.eks. være ”Alle besøgende”, ”Besøgende, der har lagt en vare i kurven”, ”Besøgende, der har forladt kurven”, ”Besøgende, der har set en produkt/kategoriside” eller lignende. Eller det kan være til dine eksisterende segmenter i Google Analytics. Mulighederne for segmentering er altså mange.

Hvad er der smart ved at kunne segmentere så skarpt i Google Shopping? 

Det smarte er, at du kan byde eksempelvis 200 % højere specifikt på de besøgende, der har lagt en vare i kurven og er på vej til at købe. Vi kan nemlig antage, at besøgende, der har lagt noget i kurven, som udgangspunkt er længere i købsprocessen, end brugere, der besøger siden for første gang.

Apropos køb så kan du med fordel springe videre til vores artikel op KPI'er og PI'er, og få mere at vide om, hvordan du opsætter et KPI-setup, som booster antallet af konverteringer og salg. 

RSLA i Google Shopping vs. Google Search

Som udgangspunkt er det de samme 'best practices', der gælder for RLSA i Google Shopping som ved almindelige kampagner i Google Search. Det vigtigste er dog, at du tester, hvad der virker lige netop for din kampagne.

Eksempelvis vil det ved produkter, der har en rigtig stor eksponeringsandel, formentlig være mest relevant at byde mere for de besøgende, som har udvist en interesse i at købe, fremfor at byde på alle tidligere besøgende. 

Hos Novicell har vi haft mulighed for at afprøve betaversionen af RSLA i Google Shopping. Der tegner sig et klart billede af, at kampagner i Google Shopping performer rigtig godt netop hos besøgende, der tidligere har besøgt et specifikt site. Her har vi både set en højere konverteringsfrekvens og en højere klikrate (CTR).

Prisen pr. klik (CPC) er selvfølgelig også højere, da vi byder op, men prisen per konvertering er til gengæld lavere. Det vigtigste parametre at måle på i forhold til afgøre, om du skal byde op eller ned, er klikrate og konverteringsfrekvens.

På baggrund af vores erfaringer vil vi helt klart anbefale, at du hurtigst muligt får knyttet RSLA til dine shopping-kampagner, så du bruger dit budget på de besøgende, der udviser allerstørst interesse for din shop.