Kom godt i gang med Remarketing til search

Remarketing til søgeannoncer (RSLA) er et af de stærkeste værktøjer til online annoncering, da det giver dig mulighed for henvendelse til tidligere besøgende. Generelt set oplever vi, at konverteringsfrekvensen hos tidligere besøgende er højere end hos nye besøgende, og derfor mener vi, at RLSA bør testes af hos alle, der annoncerer online.

Med RLSA får du mulighed for at øge buddet (CPC) på denne målgruppe og dermed booste dine annoncer overfor tidligere besøgende.

Vi oplever, at annonceringsformen ofte er overset hos vores kunder. Og det er en skam - ikke mindst fordi Google i år har gjort det endnu nemmere at komme i gang.

Du kan forøvrigt få mere at vide om remarketing her.

Opret remarketinglister direkte i Google Analytics

Førhen har det været en mere omstændig proces at få gang i RLSA-kampagner. Det skyldes, at man tidligere skulle implementere et AdWords-tag på sitet, der indsamlede data til remarketinglisterne. I dag har Google gjort det meget nemmere ved at åbne op for oprettelse af remarketinglister i Google Analytics til brug ved RLSA. 

Nu kan du oprette mere komplekse lister, som det ikke på samme måde før har været mulighed for i AdWords. F.eks. kan du målrette ud fra, hvor lang tid brugeren er på sitet eller mod dine eksisterende segmenter fra Google Analytics.

Husk i øvrigt at tjekke dine indstillinger i Google Analytics for at sikre, at kontoen tillader indsamling af data til remarketinglister. Det gør du under din ejendom, dernæst sporringsoplysninger og dataindsamling. Her er det vigtigt, at remarketing-indsamling skal være slået til, da du ellers risikerer, at data om dine tidligere besøgende ikke bliver indsamlet.

 

5 tips til oprettelse af RLSA kampagner

Hvis du ikke allerede er begyndt med en mere målrettet annoncering mod dine tidligere besøgende, så er det bare at komme i gang. Vi giver dig derfor 5 konkrete tips til at starte op. 

1. Start ud med en remarketingliste mod alle besøgende

Når du starter op med RLSA, er det en god idé at få en fornemmelse for kvaliteten af annonceringsformen, inden du begynder at bruge mere tid på det.

Derfor anbefaler vi, at du først laver en simpel remarketingliste, der indfanger alle tidligere besøgende. I testfasen kan du tilføje denne liste til alle eksisterende søgekampagner.

Øg buddet på remarketinglisten for ”alle besøgende” for at finde effekten heraf. Med tiden vil du måske opdage, at visse kampagner ikke er relevante for RLSA med et opjusteret bud.

2. Vælg målretningsindstillingen ”Kun bud”

Når du tilføjer remarketinglisten til dine søgekampagner, bør du i første omgang kaste dig ud i målretningsindstillingen ”kun bud”.
Dermed kan annoncen blive vist for alle, der søger på dine oprindelige søgeord, men budjusteringen vil kun blive aktiveret overfor de besøgende, som er på remarketinglisterne.

Det betyder, at hvis du på en almindelig søgekampagne har tilføjet en remarketingliste med alle tidligere besøgende og øget buddet på de besøgende med 100%, vil det øgede bud kun træde i kraft, hvis personen, der søger, optræder på din remarketingliste.

Så hvis en person søger på et søgeord fra din søgekampagne, f.eks. ”Sengetøj”, som du har prissat med en maks. CPC på 5kr., vil nedenstående gøre sig gældende for, hvor meget du er villig til at byde for den aktuelle besøgende.

 

Max pris

Optræder på remarketingliste

+100% = 5kr. x2 = 10 kr.

Optræder ikke på remarketingliste

Max 5kr.

Som ovenstående illustration viser, er det kun, hvis personen søger på et af dine tilføjede søgeord, samtidig med at den besøgende optræder på din remarketingliste, at du vil byde højere.

Hvis du i stedet vil give dig i kast med målretningsindstillingen ”Målretning og bud”, anbefaler vi, at du opretter nye kampagner og måske tilføjer nogle meget brede søgeord. Måske endda søgeord, som ikke har virket for dig tidligere. Der vi være en god chance for, at de vil præstere bedre, når de er knyttet til en remarketingliste.

3. Byd højere op for at få mest mulig effekt af RLSA

Nogle vil måske være bange for at bruge unødvendigt flere penge på at tiltrække tidligere besøgende. Vi anbefaler dog, at du via denne annonceringsform forsøger at få et indblik i, om tidligere besøgende i din givne branche er mere eller mindre tilbøjelige til at konvertere end nye besøgende.

Derfor vil det også være et forsøg værd for alle annoncører. For at du skal kunne mærke den reelle effekt af RLSA, er det vigtigt, at du byder, så det reelt set har en indflydelse på din CPC. Det anbefales, at du byder mellem 100-300% højere på tidligere besøgende.

Budjusteringer i %

-50%

= x1/2

0%

= x1

100%

= x2

200%

= x3

300%

= x4


Du skal dog være opmærksom på, at der ved søgeord, som i forvejen har en gns. position på 1,5, vil være en offensiv budjustering, der i visse tilfælde kan være overflødig og endda betyde unødvendige ekstra omkostninger på tidligere besøgende. Test derfor af med differentierede bud alt efter typen af remarketinglisten og kvaliteten af dine søgeord. Det kan også være at du finder det relevant at byde ned på visse søgeord. 

Hvis dine søgeord i stedet er placeret som nr. 4-6, vil det være grund til at prøve at justere buddet op.

Du bør vurdere kvaliteten af din RLSA-indsats ud fra følgende parametre:

  • Gns. Position: Her kan du ved en offensiv budjustering tillade dig at byde højere for at opnå en højere gns. position for besøgende, der tidligere har besøgt dit site.
  • CTR: Er klikfrekvensen højere hos deltagere på remarketinglisten kontra nye besøgende?
  • Konverteringsfrekvensen: Forhåbentlig vil du opleve, at konverteringsfrekvensen er højere på besøgende, der optræder på remarketinglisterne end på nye besøgende.
  • Pris/konvertering: Analysér pris per konvertering over tid og sammenlign dine søgeord med remarketinglisterne for at vurdere, om du bør justere buddet op eller ned.

4. Overvej tidsperioden for medlemmer på remarketinglisten

Det er muligt at indfange besøgende på remarketinglister i op til 180 dage. Her bør du tænke på, hvor lang tids købsovervejelse dine produkter kræver. Eksempelvis kan det være, at dine produkter kræver længere overvejelse, inden brugeren vil foretage en konvertering på dit site.

I købsprocessen kan det være vigtigt, at du fortsat er synlig for en tidligere besøgende, og derfor kan en remarketinglistes tidsperiode på 30 dage være for lidt i forhold til konverteringen. Overvej, hvad der gør sig gældende i din branche, og tjek evt. historiske data i forhold til ”tid-til-transaktion” i AdWords/Analytics.

Test flere forskellige tidsperioder af for at finde frem til, hvilken der er bedst for lige netop din løsning. Mål ud fra ovenstående kriterier.

Vær opmærksom på, at din liste skal indeholde minimum 1000 unikke besøgende, for at den er gyldig til at bruge til RLSA. Det kan derfor være nødvendigt at gøre tidsperioden længere end de 30 dage, som ellers er standard.

5. Lav flere specifikke remarketinglister

Når du i en periode har testet en remarketingliste af med alle besøgende, bør du begynde at teste med flere specifikke remarketinglister.

Her kommer et par forslag til remarketinglister, du også kan overveje at bruge til RLSA:

  • Besøgt kategorisider
  • Besøgt produktsider
  • Besøgende, der tidligere har lagt varer i kurven uden køb
  • Besøgende, der har købt
  • Sessionsvarighed over 3 min
  • Søgning på specifikke brands

Der findes et utal af muligheder, og det er derfor bare med at gå i krig med de forskellige lister. Vi vil anbefale, at du finder en budstrategi, som passer til dine listers effektivitet og din CPA (Cost-per-acquisition).

Det vil f.eks. være oplagt, at du er villig til at byde højere på besøgende, som har lagt en vare i kurven uden at konvertere, da de har været meget tæt på at gennemføre en konvertering. Desuden er besøgende på produkt- og kategorisider også ofte længere i købscyklussen, end besøgende der kun har besøgt forsiden. 

Måske har du meget loyale kunder, som køber hos dig mere end én gang, så derfor bør du også overveje at byde højere på de besøgende. Vi anbefaler derfor at bruge historisk data til at analysere din målgruppe, segmenter derefter og teste af, hvad der virker for dig.