Ram dine kunder med YouTube shopping-annoncer

Vidste du, at du kan udnytte dit shoppingfeed til at annoncere på YouTube? Med shopping-annoncer på YouTube er købsmulighederne kommet helt tæt på forbrugerne, der hvor de er. Det kræver dog, at din virksomhed kører med videoer på Youtube.

Der er mange muligheder, men hvordan kommer du i gang? Vi har kigget nærmere på den nye annonceringsform og giver her vores anbefalinger.

YouTube shopping-annoncer

Du kender måske de almindelige shopping-annoncer, som i Danmark bliver vist i højre side af søgeresultatet med pris og billede - ellers kan du læse vores artikel om Google Shopping her.

Med shopping-annoncer på YouTube får du nu samme muligheder direkte i dine egne annoncevideoer, hvor du kan integrere klik-bare links og henvisninger i selve videoen. Herunder kan du se et eksempel fra en udpakningsvideo, hvor man i højre side får vist relaterede produkter, som leder direkte ind til websitet, mens man i venstre side ser en mindre annonce med en relevant call-to-action.

Intentionen med denne annonceringsform er at bringe brugerne tættere på købet, når de i forvejen bruger tid på YouTube. YouTube er i dag den tredje mest udbredte platform i Danmark, og især videoer med produktanmeldelser og tests er blevet meget populære. Andelen af netop denne type videoer er steget med 40% det seneste år, hvilket selvfølgelig gør shopping-annoncerne endnu mere relevante.

Lige nu er det kun muligt at bruge shopping-annoncer i in-stream-videoer - dvs. de reklamevideoer, der bliver vist inden brugerens egentlige valg af video. Derfor er det vigtigt at komme med det mest relevante budskab som det allerførste i sin video, inden folk kan klikke sig videre efter de 5 sekunder. Til gengæld betaler man kun, hvis brugeren selv vælger at se hele videoen færdig.

Kom godt i gang

Du opretter en kampagne ved at vælge ”Opret kampagne” og dernæst vælge ”Videokampagner”.

Herefter vælger du kampagnetypen ”Shopping”, som skal knyttes til dit sælger-ID (det samme som dit Merchant Center ID). Nu har du mulighed for at filtrere kampagnen, hvis der er nogle specifikke produkter fra dit shoppingfeed, du gerne vil udelukke på den aktuelle kampagne.

Sats på bredden

Som hovedregel bør du benytte en bred, promoverende video, når du laver en shopping-annonce. Dette skyldes, at YouTube-videoerne som oftest vil være et af de første steps i brugerens informationssøgning hen imod at lave et decideret køb. Du skal derfor ikke forvente, at brugerne konverterer direkte efter at have set din YouTube-video, men du kan bruge shopping-annoncerne til at udbrede kendskabet til din virksomhed og eventuelt nå ud til nye kunder. Du kan lære mere om YouTube videoindhold her.

Gentagelse er godt

Med YouTube-indhold har du de samme målretningsmuligheder som ved display- eller remarketing-kampagner. Det betyder altså, at du kan målrette dine videoer mod søgeord, emner, placeringer og remarketing-lister. Vi oplever generelt, at den mest effektive målretning er remarketing, da det er besøgende, som allerede har vist en købsintention ved at besøge dit website eller en anden platform. Det er både muligt at lave remarketing-lister baseret på besøgende fra et website, men også på adfærden fra YouTube. For eksempel kan du lave lister med dem, som abonnerer på din kanal, har set en video på din kanal, har liket en video eller lignende.

Valget af målgrupper vil selvfølgelig altid afhænge af indholdet i din annoncer. Det er vigtigt, du tester, hvilke målretningsmetoder der virker for dig og din virksomhed, da det varierer meget.

Follow the lead

I AdWords har du gode muligheder for løbende at analysere, hvordan dine annoncer klarer sig. På billedet nedenfor kan man for eksempel se, hvor mange der har set hele videoen, og hvor mange der har stoppet visningen undervejs. Det giver et godt indblik i, hvor man skal arbejde med indholdet i videoen.

Er shopping-annoncer noget for dig?

Hvis du allerede har gode erfaringer med dine shopping-annoncer på Google og har et veloptimeret shoppingfeed, kan annoncering via YouTube være næste skridt for din virksomhed.

Før i tiden blev YouTube mest brugt som et underholdningsmedie, men i den seneste tid er der stigende interesse for produktanmeldelser, reviews, tests og lignende.

Samtidig har Google åbnet for eksponeringsdelen på YouTube, hvilket betyder, at videoplatformen har udviklet sig til et ret interessant medie. Især hvis din målgruppe er fra den yngre generation, som i udpræget grad benytter YouTube til at indsamle viden og information inden et eventuelt køb.