Pinterest for virksomheder: Derfor skal din virksomhed på Pinterest i 2021

Pinterest er internettets svar på den gode gammeldags opslagstavle. Stedet hvor ca. hver fjerde dansker deler inspiration og samler på billeder af deres interesser, yndlingsprodukter og projekter, de har gang i.  

Det er hér, bruden samler alt inspiration til brylluppet. Her parret finder inspiration til ombygningen eller deler visuelle ønskelister med hinanden. Og det er hér, du som virksomhed skal være til stede, hvis du vil ”pinne” dig til trafik og mersalg i 2021. Med så mange mennesker på jagt efter gode idéer og inspirerende produkter, er det nemlig det helt oplagte sted at markedsføre dine produkter eller services.

Hvad er Pinterest?

Pinterest er kort sagt en slags visuel søgemaskine, hvor du kan søge og opdage nye ideer og produkter gennem billeder og video.

Pinterest er langtfra det største sociale medie på markedet, men det kan noget som ingen af de andre kan. Det hjælper dig nemlig med at gemme alle de inspirerende, fede og geniale ting, du finder rundt på nettet og organisere dem i såkaldte ”pinboards”.

Hver gang du finder et billede eller en video på nettet af fx et inspirerende produkt, kan du vælge at ”pinne” det og gemme det i et af de boards, du har oprettet – fx ”inspiration til mit drømmekøkken”.

Til hvert pin er det muligt at tilføje tekst i form af en titel og beskrivelse af billedet/videoen, men det primære fokus er det visuelle.

På hvert pin indsætter du også et link til den hjemmeside, hvor billedet kommer fra. Det kunne f.eks. være produktet på din hjemmeside, et blogindlæg eller det oprindelige billede på din Instagram profil.

Disse boards er synlige på brugerens/virksomhedens egen konto. På den måde kan du altid vende tilbage til din digitale huskeliste, og den kan samtidig bidrage til at inspirere andre.

Hvem er på Pinterest?

På globalt plan er der 459 mio. aktive pinners, hvoraf omkring 1,1 mio af dem er danskere. ”Pinners” er hvad man kalder brugere på Pinterest, der gemmer, pinner nye pins eller blot browser gennem Pinterest feedet.

Det kvindelige segment udgør mere end 60% af de samlede Pinners, men det er vigtigt at nævne, at antallet af de mandlige pinners er steget næsten 50% år efter år!

85% hopper på fra mobilen, hvilket er vigtigt at huske på, når man laver sit indhold. Brugerne søger inspiration i øjeblikket, når de får en god idé.

Pinterest er IKKE en ny Facebook

Selvom Pinterest går under kategorien et socialt medie, kan det lige så nemt sammenlignes med en søgemaskine, som Google. Den store forskel på Pinterest og andre sociale medier som Facebook og Twitter er, at brugerne på Pinterest ikke har som formål at dele private begivenheder, holdninger eller tanker eller følge med i venner og bekendtes liv. Pinners vil finde, gemme, ”repinne” og dele visuelt og inspirerende indhold, som de finder interessant – og som andre med samme interesse også vil blive inspireret af.

Denne del er den væsentlige forskel til netop Facebook, hvor man ofte bliver mødt af uinteressant indhold og annoncer fra virksomheder, som du ikke har bedt om. Hvem har ikke prøvet at modtage reklamer for eksempelvis hundefodder, selvom man ingen hund har? Eller datingsites, selvom man er gift?

Pinterest er det sociale medie med den største ordreværdi

Emarketer kom i 2019 ud med en undersøgelse, der viste fordelingen af aktivitet på sociale medier blandt amerikanske brugere. Denne undersøgelse viste blandt andet, at 47% af brugerne brugte Pinterest til at finde eller shoppe produkter. Den nærmeste konkurrent er Facebook, hvor det blot er 14%, der anvender platformen med dette formål for øje. Dette faktum gør Pinterest til en yderst stærk kanal for virksomheder og samtidig en langt mere "brandsikker" platform at annoncere på.

Pinterest ordreværdi

Kilde: PracticalEcommerce, 2021

En større finsk e-handelsleverandør (Nosto) udgav i 2019 en rapport baseret på 1,2 mia. besøgende på mode-webshops. Denne rapport sammenlignede blandt anden sociale mediers konverteringsrater og gennemsnitlige ordreværdi.

En interessant sammenligning mellem medierne viser, at til trods for at Facebook rammer den største konverteringsrate, så er det uden sammenligning Pinterest, der har størst gennemsnitlig ordreværdi. Med sine $154 er det over dobbelt så meget som Facebooks $69.

Vi er på Pinterest for at shoppe

Er du ny på Pinterest? Frygt ej, brugerne på Pinterest er 45 % mere tilbøjelige til at udforske nye brands ift. andre sociale medier.

Derudover skal du ikke være bange for, om du spammer brugerne med dit firmas indhold. På Pinterest kommunikerer du nemlig med aktive shoppere. Hele 89% af brugerne på Pinterest bruger mediet til købsinspiration. En annonce vil derfor i langt mindre grad virke støjende for brugeren, hvis du vel og mærke målretter den rette målgruppe.

97 % af alle søgninger på Pinterest er ikke brand relaterede. Det tegner et billede af, at brugerne på Pinterest er på platformen med et åben sind og ønsker at blive inspireret af nye brands. Det vidner ligeledes om, at der også er noget der hedder SEO i Pinterest-regi, hvilket er et helt emne for dig selv.

Organiske opslag lever markant længere på Pinterest

Tre måneder – så lang er levetiden for et organisk post på Pinterest. Det gør Pinterest til det sociale medie, der har den længste levetid for et organisk post.

Til sammenligning har et organisk post på Facebook kun en levetid på 2-5 timer, Instagram max 48 timer (24 timer for stories) og Twitter topper bunden med sine kun 15-20 min.

Levetid for organiske posts

Der er altså tale om en væsentlig mangedobling på ca. 1600 gange. Derudover kan du oplagt vælge at annoncere dit indhold og dermed forlænge levetiden for dine post endnu mere. Se hvordan du kommer i gang med at annoncere på Pinterest her.

Levetiden skyldes blandt andet Pinterests høje inteaktionsrate og brugernes mulighed for at re-pinne og gemme andres pins. I nogen tilfælde kan man se interaktion på flere år gamle posts, - hvis de vel og mærke er optimeret godt nok.

Hvilke virksomheder gør det bedst på Pinterest?

Det er i virkeligheden meget enkelt: Alle virksomheder, som har inspirerende og flot visuelt indhold, har potentiale for at opnå succes på Pinterest.

Det kræver selvfølgelig en vis søgevolumen, hvis din tilstedeværelse og dit indhold skal have en eksistensberettigelse på Pinterest. Som tommelfingerregel kan du spørge dig selv, om du tror dine produkter/services er noget folk vil søge efter og gemme på Pinterest.

Stort set alle kategorier har en eksistensberettigelse på Pinterest. På Pinterests egen målgruppeindsigt kan du se nedenstående oversigt over nogle af de mest populære kategorier og interesser:

  1. Boligindretning
  2. GDS (DIY) og håndarbejde
  3. Kunst
  4. Underholdning
  5. Undervisning
  6. Mad og drikke
  7. Kvindemode

Hvorfor annoncere på Pinterest?

Du kan komme et godt stykke vej med en ren organisk tilstedeværelse på Pinterest. Men hvis din virksomhed virkelig skal indfri det store potentiale, så er annoncering på Pinterest vejen frem.

Ligesom på alle andre sociale medier, er betalt annoncering på Pinterest nemlig den bedste og mest direkte måde at sikre, at dit indhold rammer den rigtige målgruppe.

Stadig i tvivl om værdien af annoncering og hvorfor Pinterest bør tænkes ind i din marketingstrategi? Så tyg lige en gang på disse fire facts om Pinterest Ads:

  1. Pinners er 3 gange mere tilbøjelige til at klikke over på en virksomheds hjemmeside end på noget andet socialt medie.
  2. Pinterest annoncer er 2-3 gange billigere pr. konvertering sammenlignet med andre sociale medier.
  3. 85 % af alle pinners siger, at de anvender Pinterest, når de skal startes nye projekter op.
  4. Ordreværdien på Pinterest-annoncering er dobbelt så høj som på Facebook

Som en ekstra bonus skal det da også lige nævnes, at Pinterests målretningsmuligheder er meget favorabel kombination mellem Google og Facebook. Det vil med andre ord sige, at du kan målrette efter både søgeord, interesser, engagement og målgrupper.

Målgrupper opbygger du selv ud fra fx mailliste eller Pinterest Tag’et (fungerer som Pixel Tag), der giver mulighed for, at du kan lave både retargeting annoncering og act-a-likes (det, du måske kender som ”look-a-like” på Facebook).

Kom i gang med Pinterest annoncering

Så hvad venter du på? Det er nemt at komme i gang med annoncering på Pinterest.

Start med at oprette en virksomhedsprofil på www.pinterest.com/business/create/.

Novicell har lavet en udførlig trin-for-trin guide til annoncering på Pinterest. Her kan du også blive klogere på de forskellige muligheder, du som virksomhed har for at promovere dine Pins og opbygge forskellige målgrupper.

Du finder Pinterest-guiden her: Pinterest Annoncering | Kom i gang med at annoncere på Pinterest (novicell.dk).

Brug for hjælp til Pinterest annoncering?

Er du i tvivl om jeres forretning vil passe ind i Pinterest universet? Lad os give dig en kort vurdering, hvor vi også har mulighed for at trække relevante søgeord inden for netop din kategori. På den måde får du et hurtigt overblik over potentialet for netop din virksomhed.