Personalisering i Sitecore: Læs og lær om det kraftfulde værktøj i Sitecore

Nogle fejler og endnu flere udnytter slet ikke de enorme muligheder af interessante adfærds-data, som brugere efterlader hver gang de browser rundt på din hjemmeside. Og dette er en skam hvis du bruger Sitecore som CMS, da denne funktionalitet allerede er integreret i Sitecore, og det vil med meget lidt konfiguration kunne transformere din hjemmeside til en både mere profitabel og personaliseret brugeroplevelse. I Sitecore kan informationer som kildegeo-lokalitet og antal besøgte gange anvendes til at levere målrettet indhold – men dette er kun toppen af isbjerget. I Sitecore er det muligt dynamisk at indsamle information om brugerens adfærd igennem brugen af Sitecores profilering. I dette blogindlæg kan du læse en kort introduktion til at arbejde med personalisering i Sitecore.

Profilering

Profilering er det mest kraftfulde værktøj i Sitecores Experience platform. 

Muligheden for at forudsige en besøgendes "persona” via den besøgenes aktiviteter på sitet giver en unik mulighed for at tilbyde den besøgende præcis den information, de søger. 

Profilering kan blive kompleks, men det er faktisk ret nemt at holde det simpelt og stadig give stor effekt for de besøgendes oplevelse af dit website.  

For at opsætte en simpel men stærk profilering på dit website, skal du arbejde med disse 5 områder: 

  • Profiles 
  • Profile Keys 
  • Profile Cards 
  • Pattern Cards 
  • Visitor Profile 

Profiles

Profiles er den eller de segmentersom du kategoriserer dine besøgende i. Det kunne f.eks. være produktgruppe eller interesse. Hvis det var et rejse site, kunne et eksempel på en Profile være “rejse type”. 

Profile Keys

Profile keys er de egenskaber, du kan knytte til dine profiler. For en profil som “Rejse type” kunne det f.eks. være: Oplevelse, afslapning, action, fest og tryghed.

Profile Cards

Et Profile card er defineret ved et sæt af egenskaber som samlet set beskriver et stykke indhold på dit site. Egenskaberne er defineret vha. af Profile Keys 

For et rejsesite kunne Profile Cards f.eks. være: Gruppe-rejse, Adventure, City-go'er og Strandferie.  

Når en besøgende læser en side, bliver disse værdier brugt til at bestemme hvilken type brugen er. 

Pattern Card

Med Pattern Cards definerer du de forskellige segmenter af dine besøgende.  

Et Pattern Card er defineret ved et sæt af egenskaber som samlet set beskriver en type person, som eksemplet i Figur 1; der illustrerer en rejse-kundeder foretrækker trygheden ved Gruppe-rejser. 

 

Figur 1: 

 

Visitor Profile 

Visitor Profile er der, hvor magien sker. Det er her, alle interaktioner og adfærdsdata for den besøgende på webstedet gemmes. På den måde er profilscoringen det, der repræsenterer din besøgendes egenskaber, når det drejer sig om dit indhold. Ved hjælp af disse egenskaber vil den besøgende bliver matchet med det Pattern Card (Persona), som han matcher bedst.

Personalisering med Personas 

Når en profilering er sat korrekt op, kan du begynde at real-time personalisere indholdet på dit site med udgangspunkt i hvilken persona (Pattern Card) din besøgende er. F.eks. ved at sætte regler for dit banner på forsiden afspejler den besøgendes interesser, ved et rejsesite kunne det være forskellige illustrationer der matchede dine personas, Aktiv ferie, Gruppe rejse, Adventure osv.

 

Mange er ikke kommet i gang med at udnytte den stærke personaliseringsmotor i Sitecore, men som vi har beskrevet her kræver det ikke meget at starte op og høste de lavt hængende frugter. 

Med profiling kan I begynde at få en bedre forståelse for jeres besøgende, og dermed give dem en bedre oplevelse på sitet. 

Opsætningen kan 100% udføres af Content Marketing afdelingen, og gevinsterne vil vise sig med det samme, så det er bare at komme i gang.

 

Hvis du synes dette lyder interessant, kan du tilmelde dig vores Sitecore seminar her: https://www.novicell.dk/seminar/personalisering-i-sitecore/