Gæsteblog: God kundeservice og glade kunder er den bedste markedsføring

Man kan gøre sig rigtig mange overvejelser om, hvad der skal til for at forbedre sin marketing i forhold til konkurrenterne. Priser, produkter, reklamer – hvor skal man adskille sig fra mængden? Svaret er måske i virkeligheden endnu mere nærliggende: nemlig at god kundeservice giver de gladeste kunder og glade kunder er den bedste markedsføring.

God kundeservice giver kunden lyst til at vende tilbage

Flere undersøgelser viser, at kvalificeret, hurtig og relevant kundeservice får kunderne til at vende tilbage og tilmed tale positivt om virksomheden. Det er med andre ord værd at sætte aktivt ind på kvaliteten af sin kundeservice, hvis man vil vinde kundens loyalitet.

Kundeservice er og bliver en stadig vigtigere del af det at drive en forretning. Det serviceniveau, kunden bliver mødt af, er afgørende for, om han eller hun vender tilbage med sit næste køb. Derfor gør du klogt i at prioritere kundeservice højt.

Du kan med fordel benytte dig af nogle de softwareløsninger, som allerede findes på markedet, med henblik på at optimere og trimme din tilstedeværelse på området.

Et eksempel er Zendesks kundeservice software setup, som gør det muligt at måle og optimere på både kundetilfredsheden og dine forretningsprocesser. På den måde står du hele tiden stærkest muligt på markedet. Softwaren fra Zendesk fungerer som et integreret element i din virksomhed.

Zendesks software indeholder en stribe kontaktkanaler mod kunden og samarbejdsfunktioner mellem medarbejderne, så der er taget højde for alle tænkelige afkroge af en virksomheds kundeservice i produktet.

Groft sagt kan god kundeservice betragtes som god marketing, fordi det får kunden til at komme tilbage til din butik, og måske hiver vedkommende endda flere kunder med sig med anbefalinger. Har kunden derimod en dårlig oplevelse, kan det meget vel medføre, at den pågældende kunde aldrig vender retur, og måske fraråder kunden ovenikøbet andre at handle hos dig. Så får den ene dårlige kundeoplevelse lige pludselig en negativt afsmittende effekt.

Derfor bør du altid tage kunden i hånden, når de træder ind i din butik og sørge for, at de får en oplevelse, som er værd at komme tilbage for...også når din forretning er online.

Omnichannel-kundeservice er best practice

En omnichannel-løsning samler alle dele af din virksomheds kundeservice i et system. Det gælder mails, chat, telefonopkald og transaktioner, som forenes på én og samme kanal, som rummer al din kommunikation med kunden.

Det er nemt for kunden, og overskueligt og effektivt for virksomheden. Alle dine interaktioner med kunderne samles ét sted, så du hele tiden kan følge kundens historik og være på forkant med den service, I yder til ham eller hende.

Chatbots frigør ressourcer i din virksomhed

Chatbots automatiserer simple elementer af din kundeservice, så den er i drift døgnet rundt. Softwaren besvarer kundernes spørgsmål og håndterer sager uden menneskelig indblanding.

En chatbot kan tage sig af simple spørgsmål om pris, produktspecifikationer, og fragt-tracking nummer. Selv i de sene nattetimer bliver kunderne mødt af brugervenlighed og god support på din hjemmeside eller via de sociale medier. Således sikrer du, at det kun er de nødvendige kundesager, der når frem til dit skrivebord. 

En kort svartid kan i sig selv være afgørende for, at den gode oplevelse sætter spor i kundens bevidsthed. Chat er nemt, og derfor benytter mange kunder sig også af denne kommunikationsvej, hvor de forventer at få svar på deres spørgsmål i samme øjeblik, som de stilles. Responsen fra chatbots kommer med det samme og ikke efter flere dages ventetid.

Automatiseringen af din kundeservice går hånd i hånd med den generelle udvikling i samfundet. Det betyder langt fra, at den gode og nære kundeservice nedprioriteres, men tværtimod giver det dig tid til at prioritere de mest krævende og værdiskabende opgaver i kundeservice.

Et kundeservice setup i dag er ikke så nemt som det engang har været - der kommer hele tiden flere måder at kunderne kan kontakte din virksomhed på og kort fortalt, så er kunderne ligeglade med om de har kontaktet dig gennem den ene eller anden kanal, de forventer en god, hurtig og professionel service uanset kanalen. Det gør nødvendigheden for en effektiviseret motor bag kundeservicen større end nogensinde.

Helphouse.io er eneste Zendesk Premier Solution Provider i Skandinavien, og Novicells partner på Zendesk implementeringer.

Få guiden om omnichannel kundeservice

Udfyld formularen og få tilsendt rapporten "Your guide to omnichannel customer support". Rapporten er lavet af Zendesk og er på engelsk.

Åbn formularen og få guiden

 

Tilmeld dig gratis vores halvdagsseminar om kundeservice.

Seminaret præsenteres i samarbejde med FDIH og Helphouse.io

Se seminarerne og tilmeld dig og din kollega