Tjek, om du blev ramt af 'mobilegeddon' i Webmaster Tools

Google har netop gjort den nye og mere avancerede rapport "Search Analytics" tilgængelig i Webmaster Tools. Rapporten er en videreudvikling af det gamle "Søgeforespørgsler", som giver et godt indblik i CTR, klik, eksponeringer og placeringer for søgeforespørgsler, der er relevante for dit website. 

Som noget helt nyt er det nu blevet muligt at lave meget mere præcise og detaljerede filtreringer af de søgeforespørgsler, jeres site bliver aktiveret på. Og du kan nu langt bedre sammenligne data mellem datoer, lande, enheder og meget andet. 

Blev du ramt af 'mobilegeddon'?

Det har tiltrukket en del opmærksomhed, at Google meldte nye algoritmeopdateringer per 21. april. En opdatering, som ville påvirke mobile søgeresultater. Det betød, at mobilvenlige websites ville blive foretrukket over ikkemobilvenlige sider i langt de fleste tilfælde.

Der er delte meninger om, hvor hårdt de danske websites er blevet ramt, og vi ser først nu den fulde effekt. Ret efter opdateringen meldte Google ud, at kun en lille procentdel havde handlet på nyheden om opdateringen i perioden fra den blev meldt ud til udrulningen den 21. april. På de to måneder steg andelen af mobilvenlige sites med kun 4,7 procentpoint. 

Sådan tjekker du dit websites mobile tilstand

Der er flere måder at finde ud af, om du er én af dem, der har mistet fodfæste på mobile søgninger. Og med den nye datarapport i Webmaster Tools kan du nemt selv tjekke, om eller hvor hårdt du blev ramt af opdateringen, som sidenhen er blevet døbt 'mobilegeddon'. 

Vælg rapporten "Søg i Analytics" under funktionen "Søgetrafik" i Webmaster Tools. Filtrer på enheden "Mobil" og vælg "Placeringer". Under datoer kan du vælge en tilpasset periode og eksempelvis se udviklingen i den gennemsnitlige position før og efter opdateringen den 21. april.

Der er mange flere interessante filtreringsmuligheder i rapporten, så du kan segmentere dine søgedata, som du ønsker. 

Tjek selv, hvilken tilstand dit website er i her i Webmaster Tools.

Ny Search Analytics rapport i Webmaster Tools

Webmaster Tools er et must

Arbejder du seriøst med datadreven optimering og SEO er Googles Webmaster Tools ganske enkelt et must. Og det er nu blevet endnu bedre og mere praktisk anvendeligt med den nye rapport. Læs mere om de nye datamuligheder på Googles Webmasterblog.

I funktionen "Mobilanvendelighed" kan du samtidig se, hvilke udfordringer dit website udsætter brugerne for. Her får du altså konkrete idéer til rettelser med både fejl, samt hvor på sitet udfordringen opstår. 

Mobilanvendelig i Webmaster Tools

Så brug dagen på at grave dig ned i Webmaster Tools og få et langt bedre overblik over status på dit website samt hvor, du bør sætte ind.