Ny indbygget adblocker rydder op i forstyrrende annoncer

Bør du være nervøs for din online marketing indsats?

Måske har du hørt, at Google Chrome har lanceret en integreret adblocker i browseren. Med denne tilføjelse vil browseren automatisk forhindre visning af annoncer, der klassificeres som ”irriterende” eller ”påtrængende” - både på mobil og desktop.

Intentionen er, ifølge et blog post fra Google sidste år, at hæve standarden for de millioner af annoncer, der dagligt vises, så brugerne får en væsentligt bedre oplevelse, når de surfer rundt på internettet. 

60-70% af alle internetsessioner i januar 2018 blev foretaget i Google Chrome eller Safari (som også har en integreret adblocker), hvilket betyder, at du hurtigt kan gå glip af adskillige eksponeringer, hvis blokeringerne rammer dine annoncer. Så hvad betyder dette nye tiltag egentlig for dig, der arbejder med online markedsføring og annoncering? Bør du være nervøs for, om det påvirker din indsats online? Og hvad skal du være ekstra opmærksom på? Det kigger vi nærmere på i dette blogindlæg.

Hvorfor overhovedet blokere reklamer?

Online annoncering er en værdifuld måde hvorpå annoncører kan rette relevant indhold mod udvalgte målgrupper. Men det er ikke nogen hemmelighed, at den stigende mængde af annoncer til tider kan frustrere forbrugere, der føler, at deres oplevelse på tværs af online platforme bliver forstyrret af irrelevant indhold og langsom browsing.

Derfor har en række internationale handelsforeninger, eksperter og virksomheder dannet Coalition for Better Ads, der har til formål at forbedre forbrugerens oplevelse med online annoncering. Koalitionen udnytter forbrugerindsigter og tværindustriel ekspertise til at udvikle og implementere globale standarder for onlineannoncering – og det er disse standarder, der nu har fået blandt andet Google Chrome og Safari til at lancere indbyggede adblockere i deres browsere.

”The launch of the Better Ads Experience Program is exciting news. We believe this is a critical step in achieving the mission of the Coalition – to improve the online ad experience for users. We will participate in the Better Ads Experience Program and Chrome filtering will comply with guidelines outlined by the Coalition.” Google, 2018

Derfor er det vigtigt, at du kan stole på, at din annoncør har styr på, hvad de nye indbyggede adblockere kan få af konsekvenser – i værste fald kan du nemlig både miste eksponeringer og omsætning, hvis dine annoncer ”ryger i fælden”.

Hold selv styr på dine annoncer med Google Search Console

I kølvandet på koalitionens anbefalinger om Better Ads Experience fjerner Chrome og Safari fra d. 15. februar 2018 nu alle annoncer, der ikke lever op til de nedskrevne standarder. Det er især annoncer baseret på pop-ups, auto-play videoer med lyd og annoncer der blokerer for sidens indhold mens de loades, der nu blokeres. Du kan finde den fulde liste over de nye standarder her, og nedenfor kan du se fire eksempler på annoncer, der fremover er i risikozonen for at blive blokeret:


Kilde: www.betterads.org/standards/

Google skelner ikke mellem, hvorvidt reklamerne er ejet af websitet selv eller kommer fra tredjeparter. Derfor er det vigtigt at tjekke, om dine annoncer er i risikozonen for at blive blokeret.

Hvis du selv administrerer et website, kan du tjekke det ved at tilgå Rapport om annonceoplevelse i din Google Search Console. Annoncer, der gennem mere end 30 dage har haft ”failing” status, vil automatisk blive blokeret i Google Chrome. I rapporten kan du, udover at se status for dit website, få forslag til, hvordan du kan løse eventuelle problemer.

Hvis du kører dine annoncer i samarbejde med et bureau, bør du ligeledes være opmærksom på, at annoncøren designer dine annoncer ud fra de nye standarder. Så er du sikret maksimal eksponering og vil dermed ikke gå glip af værdifuld trafik til dit website. Vi har tidligere skrevet om 3 gode råd til bannernannoncer, som du kan bruge som inspiration, og ellers sidder vi altid klar til at hjælpe, hvis du kontakter os.

Hvad så nu?

Hos Novicell anbefaler vi, at de fleste slår koldt vand i blodet - for som flere eksperter fastslår, burde langt de fleste annoncører allerede være godt klædt på til at imødekomme de nye krav. The Guardian påpeger også, at mange annoncører ikke har noget at frygte:

“[…] users are unlikely to see an instant cut in the number of ads while they browse unless they frequent particularly ad-clogged sites."

Men selvom dine annoncer måske ikke er i fare for at blive blokeret i Google Chromes nye indbyggede adblocker i første omgang, anbefaler vi stadig, at du er opmærksom på at lave relevante bannere, der kan skabe konverteringer blandt din målgruppe. Derudover er det vigtigt, at du tænker bannere ind som en del af dit samlede marketing mix, så de ikke står alene. Content marketing, inbound og meget andet skal sammen med dine bannere udgøre den samlede kanalstrategi.