Saxo.com: Saxo indgår content-samarbejde med Novicell - Styrkelse af content-univers

Pressemeddelelse fra Novicell og Saxo

Danmarks største boghandel på nettet, Saxo.com, styrker sit content-univers gennem nyt, banebrydende samarbejde med det digitale bureau, Novicell.

 

”Content is king”.

Det har de for længst indset hos Saxo.com. Men i lighed med mange andre store onlinebutikker er det lettere sagt end gjort.

For de store e-commerce-platforme er sjældent ligeså gode til at håndtere dynamisk indhold, som de er til at håndtere millioner af varenumre.

Og hvis virksomheden først skal til at udskifte hele sin platform for at få et system, der både kan tilfredsstille salgsafdelingen og marketingafdelingen, kræver det typisk større investeringer, end content-strategien i sidste ende kan bære.

Derfor har Saxo.com indgået et samarbejde med det digitale bureau, Novicell, om at udvikle et såkaldt ”headless content management system”.

- Det betyder i al sin enkelthed, at vi kan fastholde vores nuværende e-commerce-system, men at vi sammenbygger det med et centralt CMS-system, der skal administrere alt vores content på tværs af vores platforme. Det betyder, at vi kan opruste vores content-strategi, uden at skulle ændre på vores kerneforretning, siger Casper Groot, Head of IT hos Saxo.com.

Berige bestsellere

Saxo.com ønsker at skabe et bedre inspirationsunivers, hvor virksomheden har mulighed for at berige deres mere end 10 millioner varenumre med relevant content. Det vil give bedre resultater i søgemaskinerne og samtidig give en bedre oplevelse for kunderne.

- Det er naturligvis umuligt at berige samtlige udgivelser. Men med et nyt headless CMS kan vi fokusere på de udgivelser, som der pludselig kan opstå interesse om. Eksempelvis i forbindelse med tv-udgaven af Game of Thrones, hvor interessen for bøgerne steg. Her får vi nu mulighed for at skabe unikt content om bøgerne, som kan bruges på tværs af vores platforme – blandt andet i vores lydbogs-app, siger Casper Groot.

Ny tendens

Ifølge it-arkitekt Mikkel Keller Stubkjær fra Novicell vil flere og flere store, onlinevirksomheder gøre som Saxo.com og adskille e-commerce fra content.

- Det er en del af en ny tendens, hvor man benytter mikroservices, og sammensætter sin platform af mindre, uafhængige moduler, så man sikrer, at man har de komponenter, som passer bedst muligt til ens forretning. Virksomheder vil gerne have mulighed for at give deres website en make-over i form af en ny forside og nogle nye features efter et par år – men den tunge og dyre e-commerce-del, vil man måske gerne bruge lidt længere. Og derfor er hele ’headless CMS’-tankegangen rigtig spændende for mange, siger Mikkel Keller Stubkjær.

Saxo.com forventer at lancere sit nye samarbejde med Novicell efter sommerferien.