Novicell i Årgang 0 – set med webbriller

Måske så du Årgang 0 på TV2 i går? Christians far Mogens startede for ca. 1 år siden hos Novicell, og i gårsdagens program viste Mogens sin søn rundt på sin dengang nye arbejdsplads.

Vi var på forhånd bekendt med, at der ville komme et indslag fra vores arbejdsplads. Og med ca. 1 mio. seere af det populære program havde vi en formodning om, at det ville generere en hel del trafik til vores website novicell.dk. Derfor gjorde vi os nogle forberedelser.

Set fra et teknisk perspektiv kan det give udfordringer, når du står med et website, der pludselig oplever stor eksponering og mange samtidige besøgende. Et website med relativt få besøgende er ikke forberedt til trafikken fra et såkaldt ’flash crowd’. Hvis bare en promille af 1 mio. seere går ind på novicell.dk på ca. samme tid, så tvinger det serveren i knæ - og potentiel god omtale vil være forvandlet til en rigtig dårlig case for et digitalt konsulenthus.

Hvad gjorde vi så? Vi forberedte os ved at benytte et CDN (Content Delivery Network). Et CDN kan bedst beskrives som et skjold, der kan sættes op foran det oprindelige website. Alle de mange pludselige besøgende rammer skjoldet, hvor de så ser en kopi af det oprindelige website. Vi kunne derfor vise novicell.dk til 3.400 samtidigt aktive brugere. Det hele var overstået på 15 minutter, hvor vi havde knap 350.000 forespørgsler efter f.eks. billeder, grafik og scripts.

I nedenstående grafik vises de mest besøgte sider under udsendelsen, og det ses tydeligt, at en tv-eksponeringen især har skabt interesse for, hvad Novicell er for en type virksomhed, hvem der arbejder hos os og vores ledige stillinger.

Hvis du er nysgerrig efter at høre mere om det tekniske setup, så brugte vi et CDN, der hedder Fastly. Opsætningen er relativt simpel og fungerer ved, at man ved hjælp af DNS sender trafikken igennem Fastly’s servere. I og med at de besøgende ser en kopi af sitet, er det meget vigtigt, at man ikke kopierer dynamisk indhold ud til Fastly’s skjold-servere. F.eks. ville dette setup ikke umiddelbart kunne bruges på et e-commerce site, hvor hver enkelt besøgende har sin egen kurv. Men i eksemplet her med et overskueligt informationswebsite er det en rigtig god løsning.

Udsendelsen fra i går er indtil videre frit tilgængelig på TV2 Play, og indslaget fra Novicell kan ses ca. 35 minutter inde i udsendelsen.

Se programmet her.

Ovenstående case er blot et eksempel på, hvordan man proaktivt kan forberede sig på begivenheder, som man ved vil skabe ekstra trafik til et website - f.eks. tv-reklamer, udsalg eller, som i dette tilfælde, et højteksponeret tv-program.