Undgå straf på mobilen

Mobilvenlige websites, responsivt design, mobilsites, HTML5...

Vi slynger om os med buzzwords, når det gælder udvikling til mobilen. Og det kan godt virke overvældende at skulle forholde sig til de mange muligheder for mobiloptimering. For mange virksomheder er projekt-brugervenlighed-på-mobilen skudt til, ”engang hvor vi har tid”.  

Faktisk viser Novicells gennemgang af de 243 mest besøgte websites i Danmark, at hele 49 % dumper Googles test af mobilvenlighed. Dataene er hentet fra FDIM i december 2014, målt på antal brugere.  

Det gjorde os så nysgerrige, at vi udvidede analysen til at omfatte et crawl af 5.300 websites. Og her er tendensen klar! 53 % af de undersøgte websites tilbyder ikke en mobiloptimeret oplevelse til sine kunder. 

Det bør være slut nu.  

Igennem de seneste måneder har Google løbende lavet nye tiltag for at få website-ejere til at mobil-optimere deres sites, og i fredags kom så den seneste udmelding fra Google:

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results. Consequently, users will find it easier to get relevant, high quality search results that are optimized for their devices.

Der er især to ting ved udmeldingen, som stikker i øjnene:

  • Google melder klart ud, at mobilvenlighed får en signifikant indflydelse på mobile søgeresultater. Det betyder, at mobiloptimerede sider i langt højere grad vil blive foretrukket frem for ikke-mobilvenlige sider. 
  • Google varsler med en præcis dato, hvornår ændringen træder i kraft. Normalt er større ændringer i Googles algoritmer noget, som sker uden forvarsel. Herefter kan SEO-eksperter bruge ugevis på at regne ud, hvad ændringerne egentlig betyder.

Denne gang er det anderledes, og med en så klar udmelding fra Google forventer vi hos Novicell, at en del bliver straffet i de mobile søgeresultater.

Og straffen bliver hård.

Derfor er det essentielt hurtigst muligt at undersøge, hvordan dit website performer mobilt i Googles øjne. Ellers risikerer du at miste værdifuld synlighed på Google - og klik til konkurrenterne.

Er det så egentlig besværet værd? 

Udvikling i trafik

En dugfrisk analyse fra Novicell, som tager udgangspunkt i mere end 130 websites, viser, at andelen af besøgende fra mobiltelefoner er steget fra 18 % i marts 2014 til knap 25 % i marts 2015. Det er alene trafik fra mobiltelefoner.  

Udvikling i mobiltrafik

Og tendensen ser ud til at fortsætte i fremtiden.

Faktisk var 2014 det år, hvor trafik fra mobileenheder (mobil og tablet) oversteg desktoptrafik. Læs analysen 50 % af online trafik kommer nu fra mobile enheder.

Brugernes måde at lede efter produkter, ydelser og løsninger er under hastig forandring, og den almindelige desktoptrafik mister mere og mere betydning. Står du ikke klar med en mobilløsning, der imødekommer brugernes forventninger, risikerer du, at konkurrenterne tager over.

Omvendt er der stor mulighed for at tage konkurrenterne seriøst på sengen, hvis de ikke er klar til det store skift i søgealgoritmen. Du har altså muligheden for at handle proaktivt på forandringerne og få store konkurrencemæssige fordele.  

Tag temperaturen på dit website

Mange udskyder overgangen til et mobilt website, fordi det virker som et omfattende projekt. Men I mange tilfælde, kan selv små ændringer på sitet gøre, at Google ikke straffer dig til april.

Google har allerede nu lanceret et værktøj til at teste dit websites mobilvenlighed. Her kan du tage temperaturen på dit website og se, hvilke udfordringer du bør løse her og nu.

Er dit website mobilvenligt? Så bliver det fremhævet med et lille mobilvenligt stempel. Her kan du se, hvilke tiltag der skal til for at få et mobilvenligt website

Google bedømmer nu mobile usability

 

Kigger vi i bakspejlet, har Google længe bygget op til denne udmelding. For nyligt tilføjede de rapporten "Mobilanvendelighed" i Google Webmaster Tools.

Rapporten informerer om de vigtigste udfordringer, der bør rettes til for at blive godkendt som mobilvenligt, samt hvilke konkrete sider, det drejer sig om.   

Mobil anvendelighed rapport i Webmaster Tools

Typiske udfordringer

Typiske udfordringer, der kan diskvalificere dit website som mobilvenligt:

  • Tekster har for lille skriftstørrelse
  • Trykbare elementer er ikke store nok og ligger for tæt op ad hinanden
  • Indholdet skaleres ikke til visningen, så brugerne skal zoome eller scrolle
  • Flashindhold

Gå ikke glip af trafik fra mobile søgninger

Er du i tvivl om, hvordan du skal forholde dig til Googles store udmelding? Kontakt os allerede i dag, så hjælper vi med at blive klar til at modtage trafikken fra mobile søgninger.