Genåbningen af fysiske butikker skal ikke bremse væksten i Messages online forretning

Message noterer sig et forrygende onlinesalg i årets første to måneder. Sammen med Novicell vil modekæden nu sikre, at onlinesalget ikke går ned i takt med, at de fysiske butikker genåbner. Synergierne mellem webshop og fysiske butikker skal udnyttes bedre.

Mens Messages 31 butikker i Danmark og Norge har været lukket ned, har modekædens webshop været rødglødende. I årets første to måneder har omsætningen således været mere end fordoblet sammenlignet med sidste år, og sammen med den gradvise genåbning af detailhandlen giver det anledning til optimisme i Message-kæden.

Selvom kæden forventer, at genåbningen af de fysiske butikker kommer til at tage toppen af salget i onlineforretningen, sætter Carsten W. Lauritsen, CEO og grundlægger af Message, nu ind for at sikre, at det ikke kommer til at ske. Sammen med Novicell tager Message nu konkrete skridt for at sikre, at synergierne mellem kædens webshop og fysiske butikker udnyttes bedre, så det høje onlinesalg kan fastholdes.

 - Vi har undervejs i nedlukningen haft nogle performanceudfordringer, som har stået i vejen for alt det, vi gerne har villet online. Men sammen med Novicell har vi løst udfordringerne, og vi begynder nu at se resultatet af det samarbejde. Vi er nu et helt andet sted, end vi var før nedlukningen, siger Carsten W. Lauritsen og fortsætter:

 - Sammen med Novicell går vi nu i gang med at arbejde med, hvordan vi kan få butikkerne til at smelte yderligere sammen med vores onlineforretning og sikre en bedre samlet købsoplevelse for kunderne. Der er ingen tvivl om, at der er et stort uforløst potentiale, som også giver mig en tro på, at vi kan fastholde momentummet i onlineforretningen, selvom de fysiske butikker nu åbner op, siger han.

 Arbejder med kulturen

Ifølge Carsten W. Lauritsen handler det dog ikke udelukkende om teknologi, hvis Message skal lykkes med at fastholde salget online, mens butikkerne åbner op.

 - Vi har arbejdet meget med vores medarbejdere, så de forstår, at webshoppen ikke er en konkurrent, som de skal kæmpe imod. Vi arbejder meget med at styrke en kultur, hvor det digitale bliver en integreret del af butikkens sortiment, og hvor medarbejderne bruge webshoppen til at udvide de muligheder, som kunderne i butikken har, siger han og fortsætter: 

- Det vigtigste er, at vi møder kunderne dér, hvor de er klar til at handle med os. Nogle gange er det i gågaden eller i et butikscenter – andre gange er det online. Vi skal udnytte de muligheder vi har og sikre en god samlet købsoplevelse. Hvis vi lykkes med det, tror jeg på, at vi kan fastholde de gode salgstal online, mens de fysiske butikker også vækster, og så vil vi stå stærkt i forhold til vores ambition om at etablere os på nye markeder de kommende 12 til 24 måneder, siger Carsten W. Lauritsen.

 Rikke Sand, Client Director hos Novicell mener, at Message med den rette digitale strategi vil kunne øge omsætningen mærkbart.

 - Det handler ikke om at flytte salget fra de fysiske butikker over på nettet, men om at øge salget med de rette initiativer. Messages digitale tilstedeværelse skal gerne øge kundegennemstrømningen i de fysiske butikker og skabe nye salg online, siger Rikke Sand.