Highlights fra MarketingCamp

Tirsdag den 9. juni fyldte vi et par biler mod København for at deltage i MarketingCamp 2015 for at blive klogere på online marketing. Gik du glip af konferencen, så deler vi her vores højdepunkter fra dagen. 

Glem ikke konsekvenserne ved et fravalg

Pernille Jacobsen hørte oplægget "13 psykologiske triggere, du kan bruge til at booste salget markant" med Cammilla Rysgaard. Her var udgangspunktet den menneskelige hjerne. Vores hjerne er programmeret til ikke at ville træffe valg. Hvis ikke vi tvinger hjernen til at tage nogle valg, mindsker vi sandsynligheden for at skabe den reaktion, vi helst vil have. Uden konsekvenser er det langt det sikreste, helt at lade være med at træffe et valg.

Forestil dig, at du besøger den fiktive hjemmeside elregning.dk. Her bliver du opfordret til at modtage en nyhedsmail. Du får endda mulighed for at modtage en e-bog med gode sparetips, hvis du tilmelder dig nyhedsmailen. 

Men du vælger stadig ikke at indtaste din mailadresse. Hvorfor? Fordi der ikke er nogle konsekvenser ved at lade være. 

Spørgsmålet er nu, hvordan får elregning.dk dig til at tilmelde dig? For at tage et aktivt tilvalg, skal de sørge for, at du bliver tvunget til at vælge. De skal altså sørge for, at dit passive fravalg bliver til et aktivt fravalg. Det kan de ved at give dig to valgmuligheder: 

Vil du at modtage vores nyhedsbrev med masser af sparetips?

1: Ja tak, jeg vil gerne spare på min elregning

2: Nej tak, jeg ønsker ikke at spare mere på min elregning

Hvad vælger du nu? 

Pointen er, at vi er rigtig gode til at fortælle om konsekvenserne ved et tilvalg - altså alt det gode, du får ved at gøre, som vi siger. Men vi synliggør sjældent konsekvenserne ved at fravalg. Gør vi det, tvinger vi hjernen til at tage et valg, og her tager vi som oftest det positive tilvalg.

Strategien er især værd at benytte ved tilmeldinger til nyhedsmails og kundeklubber, men den er også værd at afprøve i forbindelse med søgeannoncer, displayannoncer m.v.

Oldschool med AIDA, men det virker!

For René Bygballe omhandlede dagens højdepunkt avanceret SEO.

Når du arbejder med SEO, hvad enten du opretter nyt indhold eller foretager et SEO-Check, så gælder den klassiske AIDA-model stadig. Det var ét af budskaberne i oplægget "Avanceret SEO" med Søren Rissager.

Til SEO-brug kan modellen omskrives til:

AIDA-modellen er stadig relevant, når du arbejder med SEO.

  • Attention: Sidetitlen ellere title tag (off-site)
  • Interest: Sidebeskrivelsen eller meta descripton (off-site)
  • Desire: Indhold (on-site)
  • Action: Call-to-Action (on-site)

Enhver side på dit website skal have en unik sidetitel. Det er her, du skal fange kundens opmærksomhed. Sidetitlen er overskriften for siden og den tekst, som dine kunder ser i søgeresultaterne. 

Når du først har skabt opmærksomhed med sidetitlen, gælder det om at fastholde kundens interesse. Det kan du gøre ved at skrive en relevant og skarp sidebeskrivelse. For både sidetitel og sidebeskrivelse gælder det om at skrive unikke tekster: husk sidens vigtige søgeord og de gode tillægsord, og sælg så dit indhold. Formålet er at få kunden til at klikke og besøge dit website. 

Når du har vundet klikket fra kunden i søgeresultatet, gælder det om at levere relevant indhold. Kunden forventer at se og læse indhold, som er i overensstemmelse med det budskab, der fangede opmærksomheden i søgeresultatet (sidetitel og sidebeskrivelse).

Husk derfor at levere indhold, der afspejler netop det. Og også at "sælge" dit indhold. Stil dig selv spørgsmålet: Hvad er sidens Most-Wanted-Response? Med andre ord hvad er den vigtigste handling, den besøgende skal foretage sig?

Det skal være sidens Call-to-Action. Byg dit indhold op omkring din CTA og undgå andre elementer, der afleder den besøgendes opmærksomhed fra din CTA.

Hold øje med brugernes adfærd

Morten Svinth hentede inspiration fra en case om Bang & Olufsen i oplægget "User Engagement i Google Analytics" med Rasmus Himmelstrup

Det handler ikke længere så meget om, hvilke sider er de mest besøgte, men mere om, hvad brugerens adfærd er på sitet. Hvorfor? Fordi konverteringsfrekvensen typisk kun ligger på 2-4 % i gennemsnit. For at optimere konverteringsfrekvensen kan du med fordel bore dybere i, hvad de resterende 96-98 % laver på websitet. Og hente forretning ud af dem.

Med udgangspunkt i faktuelle data, tilsat en smule sund fornuft, kan du sætte værdier på dine konverteringsmål i Google Analytics. Du får således samtidig mulighed for at at målsætte de ikke-konverterendes værdi. Altså de resterende 96-98 %. 

Scor målene med point alt efter deres relevans for virksomheden. Eksempelvis ligger et salg øverst på pointtavlen, hvis du har en webshop, mens en tilmelding til et nyhedsbrev kan være den vigtigste konvertering for en anden virksomhed og bør derfor scores med højeste karakter. 

Få mere power med det ultimative powerstep

Højdepunktet for Jannick Andersen var Hans-Kristian Bjerregaards fra "Data til dollars". Her præsenterede han teknikker til at få webshops til at sælge mere, bl.a. gennem automatisering, personalisering og generalisering.

Specielt interessant var hans pointe om at optimere en shops ”powerstep”. Powersteppet er det trin lige efter, man har lagt et produkt i kurven, men inden du går til kassen.

Han viste her, hvor stort potentiale der her er for opsalg gennem tilbud og relaterede produkter. Har du et powerstep, som viser flere, relevante produkter, og formår du samtidig at tydeligegøre, hvilket produkt kunden har valgt samt nemt guider kunden videre i flowet til kassen, så får du ultimativt power ud af dit powerstep. 

Et par gode eksempler på det er Unisport og Lomax. 

Powerstep med opsalgsmuligheder og god navigation

Jeg er overbevist om, at de fleste webshop-ejere, der sad til denne præsentation, er gået direkte hjem og er begyndt at optimere på netop den del af shoppen.

Bliv kærester med dine fans - og få synlighed

Casper Roth fik masser af gode råd til Facebook synlighed af social media eksperten Thomas Bigum fra oplægget "Disse 5 fejl slagter Facebooks algoritme dig for". 

Facebooks algoritmer kan gøre dig mindre synlig på de sociale medier - men de kan også booste din synlighed markant. Det kræver dog en solid taktik. En taktik, der stemmer overens med Facebooks algoritmestyring, som gør forholdet mellem en virksomhed og virksomhedens fans sammenlignelig med et kærlighedsforhold: Hvis din virksomheds fans på en eller anden måde interagerer med dig, så antager Facebook, at de formentlig godt kan lide indholdet og derfor gerne vil have mere.

Førhen talte man om, hvordan likes, kommentarer og delinger var afgørende for din synlighed på Facebook. Nu forlyder det, at alle former for klik fra brugerne indvirker på, hvor hyppigt du optræder i dine fans news feed. Det gælder både kliks på dine billeder, på "læs mere"-knappen på dine statusopdateringer eller i form af besøg på din Facebook-side. Og det gælder faktisk også brugernes scroll på en smartphone; f.eks. når de stopper med at scrolle for at få noget indhold, så påvirker det også din synlighed. 

Det er derfor værd at overveje en ekstra gang, hvad du og din virksomhed lægger op, og hvad jeres taktik er for jeres tilstedeværelse på Facebook - om den er med til at gøre jer mere synlige eller ikke.

Teknisk SEO: Brug hreflang til sprog og regionale webadresser

For Jan Sørensen var oplægget "Teknisk SEO i 2015" med Grosen Friis dagens highlight.

Mange websites betjener brugere i hele verden med indhold, der er oversat eller målrettet brugere i en bestemt region. Google bruger attributterne rel="alternate" hreflang="x" til at vise det korrekte sprog eller den rigtige regionale webadresse i søgeresultaterne.

Tagget sikrer, at når dine sider listes i søgeresultaterne, bliver kun de sider vist, der passer på brugerens geografiske placering og sprogindstillinger.

Derfor; hvis du er placeret i Spanien med en computer/browser, der har danskindstillinger, er det sandsynligt, at du vil have størst gavn af at se website.dk i søgeresultaterne fremfor website.es. En spanier, der laver samme søgning fra en computer med spanske indstillinger fra samme geografiske placering, vil omvendt have størst gavn af at få vist resultater fra website.es.

<link rel="alternate" href="http://website.de" hreflang="de" />

<link rel="alternate" href="http://website.dk/" hreflang="dk" />

<link rel="alternate" href="http://website.no" hreflang="no" />

<link rel="alternate" href="http://website.com/" hreflang="x-default" />

x-default signalerer, at siden ikke er rettet mod et specielt sprog, men er den side, der skal vises, hvis ikke andet passer bedre. Husk at få tagget på alle sider på alle sprog - og hjælp på den måde dine søgemaskinerne til bedre at forstå sammenhængen mellem dine websites, så de viser de sider, der giver dig de mest relevante besøg.

Det sprødeste tip til dit nyhedsbrev 

Når Jens Jakob Andersen går på og leverer "38 håndgribelige og sprøde tricks til dit nyhedsbrev", er det med udgangspunkt i maildatabaser på mere end 1 million modtagere. Han gav derfor også Marianne Holmgaard en hel del at tænke over.

Når du arbejder med e-mail marketing, er der et hav at strenge at spille på for at få maksimal ud af dine nyhedsbreve. Udlodder du en præmie mod et signup til dit nyhedsbrev, og viser du samtidig et billede af præmien, kan du få mange flere tilmeldinger. Test viste hele 67 % flere tilmeldinger. Det er langt lettere at afkode budskabet med et billede, og det øger motivationen at se udbyttet af sin tilmelding. 

Bonustip: Brug tal i din emnelinje og øg din åbningsrate betragteligt. En lille undersøgelse af dagens deltagere viste, at de oplæg, som indeholdt et tal i overskriften, havde fået 34 % flere tilmeldinger. Og så bør tallet forøvrigt ikke være deleligt med 10.

Test det af på dine egne nyhedsbreve - måske det virker anderledes for dig. 

Sæt tal i emnelinjen på dit nyhedsbrev og øg åbningsraten

Målret din annoncering mod et købeklart publikum

Sune Dalsgaard Jørgensen gik fra oplægget "Sådan får du flere leads og salg med remarketing" af Halfdan Timm med en masse gode tips til remarketing. Det bedste får du her: 

Der er mange muligheder for at lave remarketing på Facebook ved at oprette custom audiences. Opret f.eks. et segment baseret på de brugere, som har besøgt dit website. Her har du allerede etableret en relation til den besøgende, og dine annoncer på Facebook vil derfor virke langt mere målrettede. Opret en brugerdefineret målgruppe på Facebook, herefter får du en pixel, som du blot installerer på dit site. Og vupti, nu kan du ramme de tidligere besøgende med annoncer.     

Men du kan gøre mere end det! Du kan nemlig også købe eller bytte dig til cookie- og pixelplads på andre websites, som har et publikum og en målgruppe, der ligner din egen. Og som selvfølgelig ikke er en direkte konkurrent til din virksomhed. Fordelen her er, at du får et langt større segment, som stadig er hyperrelevant for dine annoncer.

Glem alt om indholdsplaner!

Fra årets MarketingCamp er der mange højdepunkter at tage med sig i rygsækken for Rikke Fænø Jensen. Men ét af de statements, der bliver ved med at hoppe op af rygsækken og kræve eftertanke, kom fra David Lorentzen, som talte om "Facebook Marketing anno 2015".

David lavede et opråb om den gængse strategiske kampagneplanlægning af content på de sociale medier. Glem alt om den sammenhængende planlægning af kampagner.

I dag koster rækkevidde dollars, kroner og øre. Derfor er vi nødsaget til at annoncerer, og vi bør alle skifte den traditionelle indholdskalender ud med den individuelle brugerrejse for at blive set. Glem alt om mandag, tirsdag, onsdag og sammenhæng i dine post. For dine fans ser måske slet ingen af dine opslag.

Men udnyt hellere muligheden for at definere målgrupper og custom audiences ud fra konverteringer, besøg og sete sider.