3 anbefalinger til en fælles salgs- og marketingplatform

3 anbefalinger til en fælles salgs- og marketingplatform


Som inbound-konsulent ser jeg efterhånden flere og flere gode eksempler på, hvordan marketing og salg er rykket tættere sammen i bussen. De leads, der bliver skabt i marketing, leveres videre til salg, der nu bruger mere tid på varme leads fremfor det kolde canvas kald.

Det er en fed udvikling at være vidne til! 

Udviklingen er især sket på foranledning af nogle af de mange værktøjer, marketingafdelingerne nu har fået adgang til. Værktøjer, der måler deres indsats og gør dem skarpere på, hvor resultaterne kommer fra. Men vigtigst af alt: De samme værktøjer giver dem mulighed for at bearbejde leads og score dem baseret på adfærd. Det betyder, at de leads, de sender videre til salg, i mange tilfælde er brandvarme. Win-win for alle! 

Dette bør du overveje, inden du vælger platform

Men hvilke platforme kan understøtte det fælles arbejde i salg og marketing? Jeg har fundet tre platforme frem, som er valgt ud fra tre niveauer – både ift. økonomi, men også kompleksitet i værktøjet: 

  • HubSpot (fuld CRM, salgs- og marketingløsning)
  • Act-On (med integration til SalesForce og MS Dynamics)
  • Pipedrive (med integration til Mailchimp) 

Der er selvfølgelig flere parametre, man kan vælge at rangere ovenstående på. Jeg vil dog ikke rangere dem efter ”bedst/værst”, da det er en individuel sag. Det kommer nemlig helt og aldeles an på jeres virksomhed, ressourcer, budget, ambitioner og fremtidsplaner ift. skalerbarheden i produktet osv. 

I skal derfor overveje følgende: 

  • Jeres budget
  • Jeres interne ressourcer (teknisk forståelse og erfaring med lignende værktøjer)
  • Behovet for kompleksitet i produktet – hvilke features vil I gerne have i et værktøj?
  • Skalerbarhed – hvad er jeres fremtidige planer? 

Jo skarpere, I er på jeres ambitioner og planer, desto nemmere er det at vælge det rigtige værktøj fra starten, så I ikke står med et nyt it-projekt om fx to år. 

Er du i tvivl om, hvilket niveau I befinder jer på? Så tag vores Marketing Automation-test og find ud af, hvor langt I er, og hvordan I når næste niveau.

HubSpot

Værktøjet, der både rummer CRM og fuld salgs- og marketingplatform. Du kan sågar bygge hele dit website op i samme løsning og dermed have al viden samlet på én og samme platform – uden integrationer. Men du betaler selvfølgelig også for det – alt efter hvor meget du vælger at tilkøbe og på hvilke licensniveauer. Nedenstående features er fra deres Pro-licenser på marketing og salg – CRM følger gratis med begge. 

Udvalgte features fra HubSpot: 

Marketing:

  • Landing pages, blogs og e-mail templates
  • SEO tools, tracking og analyse
  • Lead scoring
  • Email automation og workflows med alle tænkelige triggers
  • Smart lister, dynamiske lister
  • Live chat (med integration til Slack hvorfra du kan tage samtalen)
  • Pop-up forms og chatbots
  • Personaliseret content både i formularer, emails og på websider

Salg:

  • Fuldt overblik over din pipeline
  • Løbende salgsrapporter
  • Overblik over dine opgaver samt opfølgning
  • Sende tilbud og tilknytte produkter (oprettet på HubSpot) – dvs. at du kan tracke, om de åbner tilbuddet og får det læst igennem)
  • Tracking af dokumenter, du har sendt ud (fx præsentationer eller betingelser)
  • Fuld integration til fx Outlook, så du ikke behøver at logge ind i HubSpot
  • Automatisering af salgsprocesser samt opfølgning (fx automatiske emailsekvenser) 

Og listen kunne være meget længere. Det er en platform, hvor du kan starte ud med de mest basic licenser og derfra skalere det op. Men det er en platform til virksomheden, der har ambitioner om at skalere op inden for en overskuelig tidsramme. 

Derfor har vi skrevet et uddybende indlæg om HubSpot, hvor du kan blive meget klogere på, om HubSpot er for jer. 

Act-On & MS Dynamics/Salesforece

Act-On er i sig selv ikke en fuld løsning, men et godt bud til dem, der fx allerede kører MS Dynamics, men som mangler et lag af automation til marketing. Der er også integration til Salesforce, hvis man gerne vil bruge ActOn som et alternativ til Pardot, der er Salesforces marketing automation-lag til deres CRM (primært et B2B-værktøj). 

Udvalgte features fra Act-On: 

  • Landing pages, e-mail templates og formularer
  • SEO tools, tracking og analyse
  • Leadscoring
  • Email automation og workflows
  • Salg får info fra ActOn direkte i Dynamics eller Salesforce ift. aktiviteten på et lead
  • Salg vil kunne se en score på et lead ift., hvor varmt det er
  • Ved opfølgning kan salg anvende e-mail templates opsat af marketing 

Act-On har som sagt det meste af det, du skal bruge. Den er ikke lige så avanceret som fx HubSpot og vil muligvis kræve ekstra integrationer alt efter dit ambitionsniveau. Men det er et godt bud på en automation-platform med god integration til det CRM, du allerede har. 

Pipedrive & Mailchimp

Pipedrive er en CRM- og salgsplatform, der som sådan ikke kan håndtere leads, der kommer fra inbound marketing. Her opretter man selv sine leads, der er kommet til ad andre veje. Så for at få marketingafdelingen med i arbejdet (samt nyde alle fordelene af inbound marketing generelt) er det nødvendigt med en integration til fx Mailchimp, AutoPilot, Drip eller lignende automation-værktøjer. 

Features fra Pipedrive: 

  • Tilknyt din indbakke og track e-mails derfra
  • E-mail templates
  • Hold styr på dine opgaver: Hvem skal du ringe til? Hvem savner en opfølgning fra dig?
  • Få overblik over din pipeline og lav rapporter og analyser på dit salgsarbejde
  • Salgsworkflow-automation: Rimelig basic, men kan automatisere den mest basale opfølgning i.f.t. tilbudsgivning eller når en ny kontaktperson oprettes
  • Med en ”Gold” licens får du også mulighed for at oprette produkter 

Mailchimp er en platform, som de fleste kender. Men for at sikre, at alle er med på, hvad det er, så løber vi det lige igennem. Platformen har udviklet sig meget de sidste 3-4 år, så hvis du tror, at det ”bare” er en platform til udsendelse af nyhedsbreve, er det måske meget fint lige at læse videre. 

Med Mailchimp kan du i dag: 

  • Oprette landing pages
  • Segmentere baseret på adfærd
  • Opsætte lineære flows (d.v.s. ikke bare sende dit nyhedsbrev ud)
  • Lave ”abandoned cart”-opfølgning samt produktanbefalinger (hvis du har en webshop)
  • Personalisere det indhold, du sender ud

Og så lige en mere…

Jeg har også valgt at tage en lille ”joker” med: GetResponse. Den har ikke fået så meget omtale i Danmark endnu, men den er fin spiller til dem, der gerne vil starte ud med en fuld løsning i en mindre skala, og som ikke har et roadmap, der indikerer stor skalerbarhed eller ”basken med vingerne”. Det er en platform, der har rigtig mange features, bare i den anden ende af skalaen end HubSpot.

Features fra GetResponse:

  • Send nyhedsbreve
  • Lav landing pages
  • Få et komplet overblik over din pipeline
  • Masser af templates til automation workflows – opfølgning på køb, abandoned cart, lead nurturing osv. 

GetResponse er light-versionen af HubSpot med en smule skalerbarhed alt efter hvilket niveau, man vælger at starte ud på. Du har de vigtigste funktioner i.f.t. segmentering og leadscoring samt automation-muligheder. Hvad de andre ikke har, men som du får med i pakken her, er muligheden for at hoste webinars direkte via platformen. Platformen kan bruges til såvel B2B som B2C, men har dog flere muligheder for B2C-segmentet end fx Pipedrive. 

Der er mange andre muligheder at vælge imellem. Men ovenstående er tre (eller, fire) gode bud på, hvordan I kommer i gang med at skabe en salgs- og marketingafdeling, som konkurrenterne kommer til at ryste i bukserne over.