Marketing Automation: Hvad kan du automatisere?

Automation giver mening for dig, der ofte føler, at du ikke har tiden og ressourcerne til at gøre din kommunikation til kunderne mere personlig. Du ender derfor ofte med et nyhedsbrev, der sendes ud til hele din liste af modtagere.

Du har måske heller ikke den store føling med, hvad der interesserer din målgruppe. Bliver de blogindlæg, artikler, cases og videoer, du bruger tid og ressourcer på at udarbejde, rent faktisk læst? Af hvem. Og når der bliver købt produkter og services hos din virksomhed, så ved du heller ikke rigtig, om deres interesse er startet med den artikel, du skrev sidste år. Eller gør du? 

Lad os få dig sat i førersædet! Men vigtigst af alt – lad os få dig tættere på kunden.

Data, data, data!

Ja, undskyld, jeg råber, men det er altså vigtigt. Data.

Og vi kan ikke tale om Marketing Automation uden også at vende segmentering og data – og hvor meget data du har adgang til. Med det rette datagrundlag og indsigt i kunderne, kan vi begynde at arbejde med segmenter. Med segmenter kan vi begynde at personalisere vores kommunikation med kunderne.

Hæng på. Vi tager et eksempel:

Vi er et universitet, der både har bachelor- og kandidatuddannelser, efteruddannelser, kurser og MBA’er. Vi har en kontaktdatabase, der består af:

  • Konverteringer fra download af materiale (brochurer/infomateriale)
  • Sign-ups til nyhedsbreve
  • Alumner
  • Nuværende studerende

I eksemplet forudsætter vi, at vi som minimum har navn og e-mail på dem – også gerne nuværende adresse samt evt. tidligere tilknytning til universitetet.

Vi tager nu et kig på ”segment X”:

  • Vi ved, de er interesserede i efteruddannelse
    • De har enten downloadet materiale eller vist det via deres adfærd
  • Mere præcist ved vi, at de har kigget på regnskab og revision
    • De har downloadet materiale eller vist det via deres adfærd
  • Vi ved også, at de har kigget på kurser, der starter i efteråret 2019
    • De har vist det via deres adfærd
  • Vi ved, at de har været på siden, hvor man skriver sig op til uddannelsen, men de har ikke udfyldt formularen.

Med al den viden er vi altså gået fra at sende en e-mail ud til hele kontaktdatabasen, hvor vi forsøger at sælge et bredt udvalg kurser til nu at kunne målrette vores kommunikation nøje – i det her tilfælde personer, der med stor sandsynlighed ønsker at starte på et kursus i regnskab og revision i efteråret 2019.

Der kan være flere årsager til, at de besøgende ender på siden med tilmeldingsformularen, men så falder fra. En grundig gennemgang af kunderejsen er selvfølgelig en stor hjælp her. Men lad os antage, at de måske har nogle bekymringer omkring:

  • Økonomien
  • Tiden, de skal bruge på det
  • Hvad de egentlig får ud af det
  • Efteråret 2019 passer bare ikke så godt, men de kunne være interesserede på et senere tidspunkt

Alle disse bekymringer og tanker kan vi adressere i et flow af e-mails, der alt sammen har til hensigt at guide dem hen til at tage den rigtige beslutning – købe eller ikke at købe. Sidstnævnte er også okay, for hvis de selv kan komme til det ræsonnement, så har du og din salgsafdeling ikke spildt tiden på at lave salgsopfølgningen hos dem, der alligevel ikke var det rigtige match for jer og jeres produkter.

Og hvad er så det automatiske i det?

Jo, for det første kan du sætte en dynamisk liste til at lave al segmenteringsarbejdet for dig. Du skal blot sætte kriterierne op, så sørger teknikken for at sende folk ind på din liste, når de opfylder disse.

Kontakterne rulles automatisk ind i dit flow af e-mails, når de kommer på din liste. Dem, der ender med at tilmelde sig, kan derfra blive ”vippet over” i et nyt flow, der klæder dem på frem mod kursusstart. Alt sammen med det formål at komme tættere på kunderne og give dem en oplevelse af, at der bliver taget hånd om dem - at de ikke rammes med spredehagl, men at man (ja, at du) rent faktisk har brugt tid på at forstå og målrette kommunikationen efter dem.

Marketing Automation skal gøre det lettere

Det har var jo blot et enkelt eksempel ud af 100 – ja måske endda 1000 – potentielle email flows, som det her universitet ville kunne benytte sig af. Tænk, hvad der så kunne gøres for din forretning?

Synes du, at det lyder meget kompliceret? Så husk på, at Marketing Automation ikke handler om at gøre tingene mere komplicerede. Tværtimod. Det handler om at komme tættere på kunden og i sidste ende at gøre dit arbejde nemmere. Det vil selvfølgelig altid være en stor opgave i starten, hvor alt skal sættes op, men den vil hente sig tifold hjem igen senere.

Vil du have flere råd til at tage Marketing Automation til det næste niveau? Vi har udviklet en test, som giver svar på, hvordan I klarer jer - og hvad I med fordel kan gøre mere af.

Tag Marketing Automation Testen →