Loader dit website hurtigt (nok)?

Performance er et af de store buzzwords i 2018. Og med god grund. Det påvirker nemlig både din rangering i Google og konverteringsraten.

I artiklen her fokuserer vi på frontend performance, og hvordan du som webmaster eller marketingmedarbejder selv kan gøre meget for at forbedre hastigheden på dit website.

Vi har sammensat en mini-tjekliste sidst i indlægget, med ting du selv kan gøre. Her er også links til andre artikler om emnet.

Baggrund, test og tooling

Der findes flere services og tools til performance check, blandt andet Pingdom, GTmatrix, PageSpeed Insights og Google Lighthouse. Til dette indlæg har vi brugt sidstnævnte til at teste mobile performance.

I Google Lighthouse er der fem områder, der kan testes: Performance, Progressive Web App, Accessibility, Best Practices og SEO.

Artiklen her går i dybden med Performance, men hvis du alligevel er i gang med at teste, så tag et kig på resultaterne fra de andre områder – der er sikkert et par hurtige tiltag, der kan forbedres. Specielt under Accessibility og Best Practices er der ofte gode findings.

Google Lighthouse rapport for plus.dk

 

Når der skal optimeres, er første skridt at finde ud af, hvor der eventuelt er problemer. Man kan starte med at teste et par sider manuelt og derved få en idé om, hvad der kan forbedres. En anden måde at komme i gang på er at benytte Google Analytics til for eksempel at finde top ti mest besøgte sider.

Det er også en rigtig god idé at opsætte overvågning, så man også kan holde øje med performance over tid - har vi ændret noget, der har påvirket performance? Dette findes der forskellige værktøjer til, blandt andet Calibre og SpeedCurve. Kontakt Novicell hvis du vil høre mere om, hvordan vi kan hjælpe.

Bemærk at mange af de grundlæggende (og ofte nemme) optimeringer går på tværs af sitet (eksempelvis font load) og vil påvirke mange sider - så det er bare med at komme i gang!

God performance giver bedre SEO rank

I juli 2018 annoncerede Google, at page speed vil være en Ranking Factor i mobile søgninger. Page speed er dog ikke den eneste faktor, så langsomme sider kan stadig rangere højt, hvis der for eksempel er unikt indhold, men det er dog helt klart et område, du bør fokusere på.

Hurtig load betyder ikke kun noget for din Google rangering, men også om dine besøgende på mobile enheder bouncer. Ifølge en undersøgelse lavet af Google forøges bounce med 90%, når load tiden stiger fra 1-5 sekunder.

”No matter what, faster is better and less is more.”
- Daniel An, Google Global Product Lead, Mobile Web

 

Performance og hastighed er selvfølgelig blot et par af de faktorer, du skal have på plads for at opnå høj Google rangering og sikre, at dine besøgende ikke bouncer. Det er også vigtigt, at der er styr på SEO generelt. Har du brug for hjælp, så tag fat i en af vores SEO-eksperter eller læs mere i artiklen: 5 SEO tips til launch af nyt site

Positiv indflydelse på konverteringsraten

Performance har også indflydelse på konverteringsrater. I følgende eksempel viser Google Analytics data fra én af vores kunder, hvordan forbedret Page Load Time påvirkede deres konverteringsrate i en positivt retning (der var ikke andre aktiviteter i perioden).


Konverteringsrate vs. Page Load Time


Gør-det-selv performance tjek

Her er en hurtig guide, så du selv kan foretage et performance check på dit website.
Du skal have installeret Google Chrome og sidde ved en desktop eller bærbar computer. Du skal også have en liste over de URLs, du vil teste. For eksempel de 10 mest besøgte sider på dit website.

Der er forskellige muligheder for at teste med Google Lighthouse. I guiden her bruger vi Google Chromes indbyggede developer tools, men man kan også hente en Lighthouse Chrome Extension. Er man rigtig nørdet, findes der også et Node command line tool.

Sådan tester du

For at køre en test kan du følge Googles guide (engelsk), eller den jeg har lavet på dansk her:

  1. Download Google Chrome for Desktop
  2. Gå til den URL, du vil teste
  3. Åben Chrome DevTools (højre-klik på siden og vælg Inspect)
  4. Vælg Audits fanen
  5. Tryk på Perform an Audit…, vælg de audits du vil udføre og tryk Run audits

 

google lighthouse test
Test med Google Lighthouse

 

Testen tager 60-90 sekunder at udføre. Jeg vil anbefale, du lader testen køre færdig, før du browser til andre sider, da det kan have indflydelse på resultatet.

Resultater og anbefalinger

Rapporten kommer med en forklaring på de forskellige resultater og anbefalinger til løsninger. De fleste kræver lidt teknisk indsigt og ændring i kode eller server setup. En score over 75 kategoriseres af Google som “Good”, men det kan sagtens lade sig gøre at få en bedre score, og jeg vil anbefale, at man sigter lidt højere.

Har du en intern IT-afdeling, så tag en snak med dem og fremlæg resultaterne. De tekniske termer kan de formentlig hjælpe med at afkode - og ellers står vi selvfølgelig også til rådighed med sparring og hjælp til optimering af dit site.

Kontakt Novicell og få et performance check

 

Her kan du selv optimere

Gør billeder mindre

Det er ofte de lavthængende frugter som komprimering af billeder og tekst, der forholdsvis let kan forbedre Page Load Time.

Jeg vil anbefale at læse førnævnte artikel fra Google og ellers bruge en service som tinypng.com til at komprimere billeder. Hvis du kører en test i PageSpeed Insights, tilbyder den også download af optimerede ressourcer (billed-, JavaScript og CSS).

Brug kun mest nødvendigt indhold og tracking scripts

Vi oplever ofte, at enkelte sider har meget indhold og derved bliver langsomme eller har tracking scripts, der sløver den ned. Det kan også være brug af komponenter, der ikke er optimerede, for eksempel hvis der ikke er brugt lazy loading. Hvis det handler om tracking scripts, kan man ofte selv tilføje og fjerne disse, hvis det er optimering af komponenter og lignende skal man have fat i sin leverandør eller webafdeling.

Læs selv videre 

Er du blevet nysgerrig på emnet, er her en liste med nyttige artikler: