LinkedIn annoncering: Vores guide

LinkedIn annoncering

I dag kan man annoncere på de fleste sociale medier, og det gælder selvfølgelig også for LinkedIn. For mange virksomheder er LinkedIn en ekstremt relevant platform, når de markedsfører sig over for bestemte målgrupper.

Hvorfor du skal annoncere på LinkedIn 

LinkedIn er ligesom Facebook et socialt medie, men der er nogle markante forskelle. På Facebook ser du billeder af din nabos børn, konkurrencer og andre gimmicks. På LinkedIn er dette dog ikke tilfældet.

LinkedIn er et fagnetværk, og langt de fleste af brugerne har et professionelt mindset, når de browser igennem deres feed. Platformen bliver for de fleste brugt til at holde sig fagligt opdateret, netværke og finde nye karrieremuligheder.  

Så her kommer en af de vigtigste ting, du skal tænke på, når du annoncerer på LinkedIn – nemlig, at det du tilbyder i dine LinkedIn annoncer, skal være relevant, skabe interesse og tilbyde noget, der har en PROFFESSIONEL værdi for modtageren.

Det kan eksempelvis være oplagt for konsulentbureauet at annoncere for det kommende webinar. Det er også en god idé for IT-virksomheden at dele en guide med værdifulde tips til virksomheders næste it-investeringer og videre i den dur.

Hvordan du annoncerer på LinkedIn

Nogle virksomheder har større chance for succes med annoncering på LinkedIn end andre. Fordi LinkedIn er et fagligt og professionelt netværk, klarer B2B virksomheder sig typisk bedre end B2C virksomheder. Men der er selvfølgelig ingen regler uden undtagelser.

LinkedIn er helt sikkert den platform, hvor vi som brugere afgiver flest informationer (frivilligt) om os selv. For mange fungerer en LinkedIn-profil som et digitalt CV. Her oplyser vi om vores uddannelsesniveau, faglige interesser, stillingsbetegnelser, arbejdsplads, tidligere arbejdspladser og meget mere. 

Lige nøjagtigt dette karakteristika er noget virksomheder kan bruge aktivt, når de skal oprette kampagner til LinkedIn-annoncering. De mange informationer betyder nemlig, at man kan målrette kampagner mod helt specifikke mennesker, som deler nogle bestemte professionelle karakteristika. Det kan fx være jobtyper, virksomheder de arbejder for, størrelsen på virksomheden og meget mere. Derfor er det også nemt for virksomheder at udarbejde en veldefineret målgruppe og nå ud til relevante beslutningstagere.

I denne video kan du høre om fordele og ulemper ved de forskellige målgrupper, samt hvordan du med fordel kan gribe din målgruppe an:

Hvad er vigtigt at være opmærksom på inden du begynder at annoncere på LinkedIn?

Før du kaster dig ud i annoncering på LinkedIn, er det først og fremmest vigtigt at tage stilling til om din kampagnemålsætning egner sig til platformen. Sammenlignet med andre sociale medier er LinkedIn nemlig en mere omkostningsfuld annonceplatform, forstået på den måde at gennemsnitsprisen per annonceklik typisk er en smule højere end ved eksempelvis Facebook. Det betyder altså også, at LinkedIn måske ikke er den rette annonceplatformen for dig, hvis din målsætning er at opnå så mange klik som muligt eller sælge produkter med en relativt lav salgspris. Men hvis din målsætning omvendt er at sælge produkter og services, der har en høj salgspris og kræver stor brugerinvolvering, er LinkedIn en super stærk annonceringsplatform, fordi brugerne, som nævnt tidligere, tilgår platformen med et professionelt mindset.

LinkedIns frekvensalgoritme

En anden ting du skal være opmærksom på er, at LinkedIn har en frekvensalgoritme, som kontrollerer hvor ofte og hvor meget én bruger kan eksponeres for den samme annonce. Algoritmen sørger for at en given bruger kun kan eksponeres for en annonce én gang på 48 timer og maksimalt fire gange i alt. Dette underbygger altså også ovenstående pointe om, at LinkedIn som platform oftest leverer færre eksponeringer og kliks end eksempelvis Facebook. Til gengæld sikrer de præcise og veldefinerede målgrupper du kan lave at der typisk er høj kvalitet og konverteringsrate på de klik annoncen genererer.

Sådan kommer du i gang med LinkedIn annoncering

LinkedIns annonceringsplatform minder meget om de platforme, du sikkert allerede bruger til at opsætte kampagner på Facebook og Google. LinkedIn har dog ikke endnu en Business Manager, som du kender det fra Facebook. Det er dog en af de ting, der kommer til her i 2021.

Har du ikke en annoncekonto endnu, skal du først have oprettet det og tilknyttet et betalingskort. Indtil der kommer en Business manager, anbefaler vi, at du opretter det fra din egen private LinkedIn profil og ikke fra en falsk profil, du opretter, da det er ikke til at vide om LinkedIn sletter den. LinkedIn kan godt opfatte en falsk profil, som en såkaldt "gray profile" som ikke laver noget aktivt. Det vil være rigtig ærgerligt at miste adgangen til en annoncekonto på grund af det.

Du kan oprette en annoncekonto her. Som oftest når du opretter den, vil den pr. default kalde din annoncekonto for dit profilnavn, det bør du ændre til det virksomhedsnavn, hvorfra du skal annoncere for.

 



Når du har oprettet din annoncekonto, kommer du ind til dit kampagneoverblik, hvorfra du kan oprette kampagner, formularer, konverteringer med mere.

 

LinkedIn insight tag

LinkedIn insight Tag er et stykke kode, du placerer på jeres site enten direkte i koden eller via eksempelvis Google Tag Manager. Skulle du være i tvivl om brugen, har vi en artikel om Google Tag Manager her.  Når dette scipt er placeret på sitet, kan du begynde at tracke dine besøgende og lave retargeting annoncering, og du kan samtidigt oprette specifikke konverteringer, som du gerne vil måle på. Derudover kan du også få en dybere indsigt, i de karakteristika jeres websitebesøgende har.

Oprettelse af LinkedIn kampagner

Når du skal oprette dine kampagner, klikker du på "opret kampagne" eller "create campaign" alt efter, hvilket sprog dit interface er indstillet til.

Så kommer du til selve den del, hvor du opretter en kampagne. Her skal du tage stilling til mål, sprog, område, målgruppe, placeringer, budget og budgivning.

I venstre side kan du se, hvilke steps du skal igennem for at oprette en kampagne. Her kan du også se, hvilket step du befinder dig på nu.  

Du kan altid gå tilbage, hvis du kommer i tanke om, at du har glemt noget. Bare klik på det step, hvor du skal rette noget. 

Budgivning på LinkedIn

LinkedIn er ligesom Facebook og Google baseret på et auktionssystem, hvor du byder mod dem, der annoncerer overfor den samme målgruppe som dig.

Du har muligheden for at vælge følgende budstrategier

  • Maksimal levering (automatiseret) - Få flest mulige resultater med hele dit budget
  • Målpris - Få flest mulige resultater, mens du holder dig i nærheden af dit omkostningsmål
  • Manuel budgivning - Styr dine bud på auktionen

I videoen nedenfor gennemgår vi, hvad vi oftest indstiller vores budgivning til og hvorfor.

 

7 konkrete tips til dine annoncer

  1. Brug hellere billeder med personer end døde ting
  2. Gerne meget korte tekster
  3. Brug statistik – 70% af alle x
  4. Hvis du segmenterer din annoncering, så må du gerne henvende dig direkte til det specifikke segment. ” Virksomhedsejere, så er det tid til at forny jeres xxx”
  5. Upload gerne 2-4 varianter af samme annonce, hvor billede eller tekst er en anelse anderledes. LinkedIns algoritme sørger for fokusere dit budget på de annoncevarianter, der performer bedst.
  6. Hold øje med hvilke annoncevarianter, der performer bedst og blive heraf klogere på hvilke billeder og budskaber, der fungerer bedst over for din målgruppe.
  7. Sidst men ikke mindst, så – test test test (og helst kun en ændring ad gangen). Heldigvis bliver det snart muligt at oprette deciderede A/B splittests på LinkedIn

LinkedIn Nyheder i 2021

LinkedIn har annoncereret flere forskellige ting, som kommer til at ske på deres annonceplatform i 2021. Det kommer blandt andet til at dreje sig om nedenstående, som vi er meget spændte på:

  • LinkedIn Business Manager
  • A/B splittest
  • Boost af opslag direkte fra din side

LinkedIn Business Manager

Med en LinkedIn Business manager kan man let organisere og administrere alle sine LinkedIn-annoncekontis, -sider og målgrupper. Og ikke mindst kan du administrere de ansatte og virksomheder, der arbejder med dem.

Det forventes, at denne bliver introduceret i 2. halvdel af året 2021.

A/B splittest på LinkedIn

Dette er sat til at komme i 2021, men vi har endnu ikke set det rullet ud på nogle af vores annoncekontis endnu.
Det bliver altså nu muligt at sammenligne effektiviteten af ​​to kampagner, der adskiller sig fra en variabel til en anden, ved hjælp af statistisk signifikante data til at finde den bedste kampagne.

Boost af opslag direkte fra din side på LinkedIn

Derudover har de også løftet sløret for at det her i 2021, bliver muligt at booste opslag direkte fra din virksomhedsside, som du også kan på Facebook. Det vil helt sikkert gøre, at der er flere virksomheder, der kommer til at køre annoncering på LinkedIn, da oprettelsen af en kampagnekonto ofte kan være en barriere for at køre annoncering.