Less is more - 3 råd til bannerannoncer

Leverer dine banner-annoncer ikke de resultater, du håbede på? Du har et vigtigt kampagnebudskab - men der sker bare ingenting. Måske er du faldet i én af de klassiske fælder? Tjek selv her - hvor vi deler et par tips til at få mere opmærksomhed og flere kliks til dine bannere.

Hvad er banner blindness?

Sammenlignet med klikrater på fx Google AdWords og Facebook-annoncer - ser det sort ud for banner-annoncerne.

Forbrugerens hjerne er hver dag udsat for så store mængder af reklamer online og offline, at den automatisk filtrerer unødvendig information fra og placerer det i ”spam-mappen” i hjernen. Banner blindness opstår, når hjernen opfatter et banner, som en unødvendig reklame og - enten bevidst eller ubevidst - undgår at se på den.

Men hvad gør du så, når du gerne vil sprede et budskab over for en ny målgruppe - eller via remarketing?

Falder du også i fælden?

Mange råber ekstra højt i forsøget på at skille sig ud. Banneret animeres til højre og venstre, ting flyver ind og ud og grafikker pulserer. Banneret er overfyldt med billeder og tekstbudskaber - for at sige mest muligt på mindst mulig plads. Men det styrker faktisk banner blindness at skrue op for animation, effekter og information. Så oftest er det det stik modsatte, der skal til. 

Råd 1: Din annonce skal ligne content

Instinktivt vil folk skille sig ud med deres bannerannoncer. Men vores digitale designere anbefaler klart, at du forsøger at få dit banner til at ligne content og få det til at passe bedre ind i webdesignet på det pågældende site. Pak de vilde farver og animationerne væk - og øg troværdigheden.

banner1

Banneret med titlen ”Signe sælger skøn mode til de små” virker ikke sælgende som en reklame – selvom der er CTA, overskrift, billede og logo - præcis som i alle andre annoncer. Banneret fremstår i højere grad som almindeligt content. Altså kan hjernen slappe af og chancen for at banneret bliver set er større.

banner2

Annoncen til venstre skiller sig ud og fremstår meget tydeligt som en reklame, der ikke naturligt passer ind på siden. Annoncen til højre bruger dæmpede toner og er endda tæt på de toner, sitet allerede kører med. Derfor er det sværere for hjernen at afkode at annoncen til højre er en reklame og ikke en del af indholdet.

Råd 2: Vær konkret

Du bør kommunikere, hvordan du kan løse et konkret problem eller lette hverdagen for folk. Giv dem noget indhold, de kan bruge til noget, og som kalder på følelser (tryghed, dårlig samvittighed, frygt, glæde, passion, nysgerrighed) Det kræver selvfølgelig, at du har brugt tid på at undersøge din målgruppe, men kobler du budskabet sammen med en genkendelig hverdags-følelse - så er du allerede meget tættere på din næste kunde.

banner3

Bannerne her tager fat i emner som kvalitetstid med familien, uheld vi alle kender til i hverdagen og frustrationen ved boligsituationen for unge mennesker. 

Råd 3: Begræns dit indhold

Når du skal koge dit kampagneindhold ned til ét lille banner, er det fristende at få så mange gode salgspointer med som muligt. Men her er talemåden ”Less is more” meget aktuel. Hvis du fylder dit banner til bristepunktet, aktiveres banner blindness hos brugeren.

Så skær helt ind til benet og behold kun få, men gode elementer. Prioritér, hvad der er vigtigst - og hold det simpelt. Er hovedbudskabet klart og tydeligt, selvom et element fjernes? Hvis ja, så fjern det.

Her ses eksempler på bannere, der vil lidt for meget på en gang. På den ene side ved øjet ikke, hvor det skal kigge og på den anden side er der så meget tekst, at man giver op på forhånd.

banner4

Her ses eksempler på bannere, der har et klart budskab, hvor indholdet er prioriteret, og der er skåret ind til benet. De fungerer godt - men ikke i samlet flok, som det også tydeligt ses. Så sørg for, at placeringen er så unik som muligt.

banner5

Få mest muligt ud af annoncekronerne

Har du læst vores anden artikel om strategi for bannerannoncering? Det kan være en god guide til at komme i gang - eller forbedre dit eksisterende RTB setup.

Bannerannoncering indgår oftest i en større annoncestrategi. Kontakt vores online marketingafdeling og hør mere om, hvordan et værdifuldt annonce-setup kan se ud for din virksomhed. Vores eksperter har mange års erfaring med produktkampagner og branding på tværs af marketingdiscipliner - og deler gerne erfaringer og gode resultater fra vores andre kunder.

Kontakt Novicell og hør mere om online annoncering