DIY: Lav en usability-analyse af jeres website

Her er tredje og sidste blogindlæg i vores usability-serie. De to første indlæg har fokuseret på, hvad og hvem der påvirker brugervenligheden, og 8 tips til et brugervenligt website. Formålet har været at få dig, som er i berøring med vedligeholdelse af en digital løsning, til at tænke som en usability-ekspert. For vil du ikke gerne vide, hvordan det står til med brugervenligheden på jeres website?

Med dette indlæg går vi et skridt dybere og giver dig værktøjerne til at udføre din egen usability-analyse. Helt uden at du behøver involvere websitets egentlige brugere - du kan nøjes med din kollega. 

Hvad er en usability-analyse?

Hvis du ikke lige er 100-meter-mester i brugervenlighed, anbefaler vi, at du læser de to foregående indlæg, inden du kaster dig ud i analysen. Ikke fordi, du ikke kan udføre usability-analysen uden, men for at give dig en bedre forståelse for brugervenlighed som begreb. Jo bedre du er klædt på, desto bedre forudsætning har du for at lave analysen - og så lover vi, at resultatet også bliver bedre.

3 gode grunde til at lave denne usability-analyse:

  • Det er hurtigt, nemt og billigt
  • Du får god indsigt i usability-problemer, som påvirker brugeroplevelsen negativt
  • Du får prioriteret efterfølgende indsatser

De 10 usability-regler

Analysemodellen her bygger på 10 regler ud fra brugerens synsvinkel (heuristikker), som kan bruges til at evaluere et websites anvendelighed. Selve analysen foretages af en eller flere personer (evaluatorer) fra jeres virksomhed, som gennemgår websitet og beslutter, hvorvidt det er i overensstemmelse med de 10 regler. 

10 usability regler

 Vær dog opmærksom på:

  • En enkelt evaluator kan misse problematikker, der ikke er umiddelbart indlysende for ham/hende. Brug derfor altid mere end én evaluator
  • En usability-analyse er subjektiv. Det bedste er derfor, hvis du supplerer med en brugertest som fx en tænke-højt-test. Kontakt os, hvis du vil vide mere om denne test-form.

Usability-reglerne uddybet:

Reglerne indgår også i score-cardet, du kan hente til sidst i artiklen.

  1. SYNLIGGØR WEBSITETS STATUS
    Brugeren bør hurtigt få feedback på, hvor han/hun befinder sig. Afkodning af, hvor man er på websitet, samt korte loadtider er vigtigt.

  2. MATCH WEBSITET MED DEN VIRKELIGE VERDEN
    Information bør præsenteres med velkendt sprog og konventioner for brugeren i stedet for indforståede fagudtryk. Information skal præsenteres i en logisk rækkefølge.

  3. OPTIMÉR BRUGERKONTROL OG FRIHED
    Brugere begår fejl. Derfor bør der være en "nødudgang", som er let at finde og afslutter den aktuelle situation, uden at brugeren skal hoppe frem og tilbage. Fortryd- og annuller-funktioner er afgørende.

  4. OVERHOLD ENSARTETHED OG STANDARDER
    Ord, handlinger, situationer osv. bør altid betyde det samme, og brugerne skal kunne forstå det.

  5. FOREBYG AF FEJL
    Forebyggelse af fejl er bedre end klare fejlmeddelelser. Eliminer fejltilstande, eller gør brugerne opmærksomme på, at de kan være ved at ske, og spørg dem, om de ønsker at fortsætte.

  6. SKAB GENKENDELSE
    Gør handlinger, valgmuligheder og objekter synlige og intuitive. Forlang ikke, at dine brugere kan huske ting fra det ene trin til det næste. Der skal være en rigtig god grund, før du bryder med ’normalen’.

  7. HUSK FLEKSIBILITET OG EFFEKTIV ANVENDELSE
    Tag højde for både den erfarne og uerfarne bruger. Tillad brugerne at skræddersy hyppige handlinger, hvor det er hensigtsmæssigt. Det kan effektivisere interaktionen for den erfarne brugere, mens den nye bruger højst sandsynligt ikke vil lægge mærke til det.

  8. MINIMÉR INDHOLD
    Websitet bør ikke give irrelevant eller sjældent nyttige informationer. Jo flere informationer du giver, desto mere mindskes den samlede synlighed for, at brugeren opnår det ønskede.

  9. HJÆLP MED AT GENKENDE, DIAGNOSTICERE OG GENDANNE FRA FEJL
    Fejlmeddelelser bør være i et klart sprog og uden brug af koder. De bør forklare problemet og tilbyde en løsning på problemet.

  10. SYNLIGGØR HJÆLPEFUNKTIONER
    Den bedste fremgangsmåde er selvfølgelig at konstruere et website, hvor brugeren ikke har brug for hjælp eller kundeservice. Men hvis det er nødvendigt, skal det være nemt at finde, være baseret på det, brugeren ønsker at udføre, tilbyde konkrete forslag og samtidig holdes på et minimum.

Analysen fra start til slut

Analyseprocessen falder i tre dele:

1. Find et mål for din test

Inden du starter usability-analysen, skal du gøre følgende klart:

  • Hvad vil du teste? (fx hele websitet eller bare en tilmeldingsside)
  • Hvordan vil du teste det?
  • Hvordan vil du sikre, at evaluatorerne forstår det?

Usability-analysen involverer ikke brugerne direkte, men dine evaluatorer skal være i stand til at handle på vegne af brugerne - ud fra netop deres perspektiv. Der betyder, at de har brug for at kende målgruppen og vide, hvad de forventer at opnå med en given interaktion. 

2. Selve udførelsen af usabilty-analysen

Hvis du bruger flere evaluatorer, skal de lave analysen uafhængigt af hinanden for at give den bredeste vifte af input uden at påvirke hinanden under processen. Forsøg at være objektiv hele vejen igennem. Hver evaluator bør notere alle findings, de støder på, og forklare, hvilke udfordringer de støder på i forhold til de 10 regler.

Et eksempel kunne være: En evaluator modtager en fejlbesked, når hun indtaster en ny adgangskode, men ved ikke hvori fejlen består. Systemet vejleder nemlig ikke brugeren om, at feltet skal indeholde både store og små bogstaver og være mindst 8 tegn. Dette er en alvorlig fejl, da brugeren højst sandsynligt ikke kommer videre. Denne opdagelse hører ind under parametret "forebyggelse af fejl" og bør noteres som sådan. En løsning på problemet vil være at tilføje en hjælpetekst ud for inputfeltet.

3. Indsamling og analyse af resultatet

Alle findings fra analysen samles i en enkelt rapport. Vi anbefaler, at "alvorlighedsgraden" af hver finding noteres, så I hurtigst kan prioritere ressourcer til at løse de konstaterede problemer. Her kan du bruge de tre felter, "Kan vi leve med", "Kritisk. Bør prioriteres" og "Skal løses asap" i analyseskabelonen. 

Så er det bare at komme i gang

Nu kan du udføre en usability-analyse af jeres eget website. Vi har lavet en skabelon i en helt almindelig, redigerbar word-fil. Så kan du jo selv tilpasse efter behov. Skabelonen indeholder også et eksempel under hver regel.

Hent skabelonen og kom i gang med det samme >>

Mangler du sparring til at komme videre efter analysen? Så kontakt Novicell for en uforpligtende snak om jeres webløsning.