Go to content

Kommende udfordringer for Facebook annoncering med den nye Apple iOS 14 update

Øget fokus på datasikkerhed og personbeskyttelse får stor indflydelse på alt arbejde inden for digital marketing og mulighederne man har som annoncør Måske har du hørt om striden mellem Facebook og Apple?

Published januar 8, 2021

Apple har med lanceringen af deres nye opdatering til iOS14 (forventes at udkomme i starten af 2021) gjort det muligt at undgå personspecifik tracking, som standard og brugeren skal derfor selv vælge til om websitet må spore deres adfærd (Opt-in, hvor det før typisk var Opt-out). Det er altså en meget radikal ændring, som vil få enorm stor betydning for måden Facebook kan målrette og tilpasse annoncering.

Når ændringen træder i kraft, forventer vi at Facebook annoncører vil miste op imod 50% af konverteringerne i Facebooks rapportering og attribution. Og dermed et markant mindre datagrundlag at optimere ud fra og det vil, alt andet lige, forringe performance på Facebook annoncering markant! Facebook får dermed langt sværere ved at finde og målrette personaliserede annoncer til relevante målgrupper. 

Du kan læse mere om opdateringen her: Sådan kan udgivelsen af Apple iOS 14 påvirke dine annoncer

Hvordan løser man udfordringen?

Sorry to say. Det kan du ikke! Apple er i sin ret til at bruge den form for indstillinger til deres enheder. I Danmark er der en overvægt af brugere på Apples produkter og det vil derfor naturligt have stor betydning.

- Vi forventer ikke at Facebook kommer med en løsning, der kan komme omkring denne opdatering og man må derfor indstille sig på at leve med det.

Cookie pop-up:

Det absolut stærkeste redskab er at lægge vægt på, hvordan du spørger brugerne om du må tracke deres adfærd på sitet. Derfor vil der komme endnu større fokus på brugervenlighed, design og kommunikation på cookie pop-ups. Det skal være nemt og overskueligt for brugeren at tage stilling til. Jo flere du kan få til at sige ja-tak, jo flere brugere har du ret til at tracke på og dermed øger du dine muligheder for højere performance på blandt andet Facebook. 

Verificering af domæne:

På et webinar fortalte Facebook om et lille lyspunkt i mørket, læs mere om det her. Du har mulighed for, fortsat at følge 1 event pr. domæne, selvom brugeren siger nej tak til tracking.
Og nu max 8 events pr. annoncekonto. Vi vil opfordre til at du laver en plan for hvilket event skal vurderes som det vigtigste event for din virksomhed. Det vil dermed også være det event, hvor du vil få mest data til at lave remarketing og look-a-likes på.

Derfor en kraftig opfordring herfra til at forberede dig på det allerede nu.

I din Business Manager indstillinger og under Brand safety  Domains har du mulighed for at verificere dit domæne. Domæne verificering er ikke en ny ting, men det er påkrævet at du gør det for at kunne prioritere dine vigtigste events, som beskrevet ovenfor.

Det er bedst at du selv opretter verificeringen, så du har det fulde ejerskab over den. Under fanen "domains" kan du tilfælde dit domæne og samtidig følge guiden i forhold til den verificering, der skal foregå på dit site. Det kan opsættes på forskelligvis fx via DNS configuration, upload af HTML-fil eller meta tag configuration.
Hvis du ikke er helt skarp i dette, så tag fat i en udvikler og bed dem om at sætte det op. 

Conversions API:

Facebook lancerede for nyligt et modsvar mod cookie trackingen, som giver dig mulighed for at spore 'pixel events server-side' i stedet for i browseren. Denne løsning muliggør at berige din Meta pixel med flere data end generel pixel tracking i browseren. Vær dog opmærksom på at denne løsning ikke løser udfordringen med Apples update, men den giver dig et bedre datagrundlag på de brugere, som ikke bruger Apple.

Det er en lidt mere kompleks opgave at få sat server-side tracking op, medmindre du bruger ex. shopify, hvor det er opsat som et plugin: Om API for konverteringer

Opdateringen af Apple vil uden tvivl få stor indflydelse på de muligheder Facebook har haft til annoncering. Der er ikke udsigter til at det billede skulle komme til at ændre sig i fremtiden. Derfor handler det om at være omstillingsparat og gentænke måden og evalueringen af Facebook annoncering. Vi venter spændt på, hvilken effekt det reelt vil have og det vil højest sandsynligt svinge meget fra virksomhed til virksomhed.

Derfor er det vigtigt at du har kendskab til denne opdatering og er bevidst om hvilken betydning samt hvilke evt. nye muligheder det giver.

Vil du gerne vide mere om dine muligheder? Så kontakt mig gerne: