Go to content

Opbyg kendskabet inden salgsbudskabet

For en effektiv online marketing kampagne er det vigtigt, at du ikke blot fokuserer indsatserne i den fase som umiddelbart giver den bedste ROI. For den mest effektive online marketing strategi skal du se kampagnen som en helhed, der via øget awareness og kendskabsgrad senere hen fører mod opfyldelse af det endelige KPI. Derfor igangsætter vi som online marketingkonsulenter typisk en awareness fase i vores kunders kampagneperioder, som ligger forud for kampagnens start. Her arbejder vi med aktiviteter som rammer lidt bredere målgrupper og med budskaber, der har til formål at skabe attention omkring deres kampagne.

Published juni 28, 2018

Vi forsøger at indramme kunderejsen i stadier.

Stadierne kan man arbejde med, når man tilrettelægger den enkelte kunderejse hen imod i et køb, men den er også særlig effektivt til kampagnestrategier.

Vi inddeler kampagnen i 4 forskellige stadier: See, Think, Do og Care – de er den velkendte digitale salgstrag, der bl.a. er rigtig godt beskrevet af Avinash Kaushik.

1. See-fasen

I den første fase – altså før den deciderede kampagnes start - arbejder vi med kanaler, budskaber og aktiviteter, der skal skabe øget awareness omkring kampagnen.

Det kan være f.eks. være

  • ”Count-down” til udsalgsstart
  • Konkurrencer
  • Video
  • Lead-opsamling
  • Banner o.lign.

Her er der ikke fokus på direkte salg og omsætning, men på at placere sig i folks bevidsthed med et tydeligt aftryk af kampagnens budskab. På samme måde benchmarker vi aktuelle relevante kanaler for den givende kunde og samler lister op til den videre marketing.

F.eks. arbejder vi også ofte mere med brandende kanaler som Youtube og display-annoncering i awareness fasen.

2. Think-fasen

I næste fase er der fokus på genkendelse og overvejelse.

Kunderne har måske allerede nu været i berøring med dit tidligere kampagnebudskab og har brug for at blive mindet om kampagnen med et nyt budskab. Måske skal der sættes konkrete produkter i spil, anvendes social proof, anmeldelser eller lignende.

Her rammer du kunden i et stadie, hvor kampagnes budskab fortsat er under overvejelse eller behøver endnu en berøring med et nyt budskab. Det kan være kunden besøger din landingsside, interagerer med dine annoncer eller bare lige mangler det sidste skub frem imod konverteringen.

3. Do-fasen

I Do-fasen er vi for alvor i gang med kampagnen, og her er udpræget fokus på at øge salget og kampagnebudskab og -strategi ændres. Hvor de kanaler og kampagnevarianter som fungerer bedst i salgs fasen, for alvor sættes i spil.

I denne fase køres dermed hårdt på de målgrupper, som allerede har interageret med kampagnen i form af retargeting på flere forskellige kanaler.

Vi har stor succes med at opsætte forskellige automatiserede kampagneflows, som sender kunden igennem forskellige steps frem imod konverteringen. Det kan f.eks. være dynamiske adfærdsbaserede retargetingflows, baseret på de produkter - eller tjenester, som målgruppen allerede har vist interesse for.

Strategierne aktiveres på flere forskellige kanaler, da kunderejsen ikke er en sekventiel proces, men en rejse med mange forskellige touch points, hvor vi gerne vil ramme kunden med forskellige budskaber på de forskellige kanaler - afhængigt af, hvor langt de er i beslutningsprocessen.

4: Care-fasen

Den sidste fase er en fase, som mange ofte glemmer, men som vi erfarer har enorm stor betydning.

Her fokuserer vi indsatserne mod de personer, som allerede har købt eller været i kontakt med dig. Disse personer kan være værdifulde ambassadører, som forhåbentlig allerede er godt tilfredse med den seneste interaktion med din virksomhed.

Her kan du arbejde med budskaber i form af signup-kampagne, rabatkupon på næste køb eller afsløring af dineseneste nyheder. Men det kan også være helt simple servicebudskaber, der takker kunden for købet med mulighed for kontakt til kundeservice, hvis der måtte være utilfredshed eller spørgsmål.

På den måde efterlader du dine kunder med en rigtig god oplevelse af din virksomhed. Samtidig er tidligere købere mere tilbøjelig til at købe hos dig igen.

Case: Arbejd strategisk med din digitale kampagnestrategi

Marketingindsatser bør altid basere sig på data, og derfor testede vi effekten af forskellige kampagneopsætninger for en kunde.

I samarbejde med kunden lavede vi to kampagner:

  1. hvor vi kørte uden aktiviteter i ”See”(awareness) fase
  2. hvor vi kørte hårdt på med YouTube- og bannerannoncering i den tidlige kampagne-fase

Graferne (vækst og omsætning) fortæller ganske tydeligt, hvor effektivt det var for kunden at tænke deres kampagnestrategi ind i de forskellige faser.

Omkring anden kampagnes start, så vi godt nok indledningsvist et fald i trafik til websitet. Det skyldes sandsynligvis brugernes kendskab til kampagnen og kampagnens start, hvorfor de holdt igen med køb indtil kampagnens begyndte.

Til gengæld så vi en markant højere vækstkurve og samlet resultat i såvel besøg som omsætningen sammenholdt med kampagnen før.

Resultaterne taler for sig selv:  

  • Besøgende på websitet: +28%
  • Konverteringsrate: +66%
  • Køb på websitet: +115%
  • Omsætning: +186%

Vi anbefaler derfor, at du griber dine digitale kampagner strategisk an og husker fokus på hele salgstragten, når du arbejder med online annoncering.