Kampagnetracking

Du kender det sikkert godt: Du skal i gang med en kampagne, der involverer mange initiativer som bannerannoncer, opslag på sociale medier, nyhedsbreve og masser af andre lækre tiltag. Når kampagnen er slut, logger du ind i Google Analytics for at se, hvor meget kampagnen har solgt for, eller hvor mange leads den har skabt.

Men hov, du glemte en fundamental detalje; at sættes kampagnesporing på links til dine enkelte indsatser, så du kan se, hvad de hver især har stået for af trafik og salg. Det betød også, at du ikke kunne regulere kampagnen undervejs, da du ikke havde den nødvendige viden. Men hvis du havde, ville du have opdaget, at opslaget på Facebook performede langt bedre end det på Instagram.

Alt for mange laver en kampagneindsats uden at evaluere på, hvilke kanaler og budskaber der giver den bedste effekt, fordi der ikke sættes kampagnesporing på links. Derfor har vi lavet en video, som viser, hvor nemt det er at opsætte kampagnetracking på links, og hvor du finder de gyldne kampagnedata i Google Analytics. 


Sådan opsætter du kampagnetracking på links

Gå til URL builder

Der findes flere værktøjer til at bygge kampagnelinks. Googles webadresseværktøj er nemt at gå til, eller bruger du browseren Chrome, kan du også hente app'en Google Analytics URL Builder, så du altid har det lige ved hånden.

Lad os tage udgangspunkt i et eksempel på en konkret kampagne. Hos Novicell har vi flere seminarer henover året, som vi promoverer på flere sociale medier. I den forbindelse vil vi linke til en side om seminarerne, www.novicell.dk/seminar, og vi sætter derfor adressen ind i feltet "Webadresse på website". Vi bruger her Googles webadresseværktøj. 

Udfyld kampagneparametre

Som det næste skal linket beriges med de kampagneparametre, der identificerer linket inde i Google Analytics. Som udgangspunkt tagger vi linket med de tre parametre: "Kampagnekilde", "Kampagnemedium" og "Kampagnenavn". 

Kampagnekilden er den kilde, som trafikken kommer fra. I eksemplet her skal linket til seminarsiden bruges i et opslag på Facebook, og vi angiver kilden til "facebook".

Kampagnemediet er den overordnede kategori for kilden. Det kan f.eks. være "annonce", "opslag", "video", "billede" med videre. Her laver vi et opslag på Facebook, og vi bruger "opslag" som medium.

Kampagnenavnet er den overordnede navngivning af kampagnen. Det er under det navn, at du finder din aktivitet i Google Analytics. Her kalder vi kampagnenavnet for "seminar15".

Hvis vi laver en kampagne, som dækker over flere indslag på de samme medier, så kan vi adskille de enkelte indslag gennem feltet "Kampagneindhold". Skriver vi f.eks. et opslag om seminarprogrammet på Facebook og senere et opslag om, at der nu kun er få pladser tilbage, så kan vi identificere trafikken fra de to opslag på Facebook ved at udfylde feltet kampagneindhold med hhv. "seminarprogram" og "last-minute". 

I Google Analytics kan vi se den samlede trafik fra alle kilder under kampagnenavnet, bryde det ned i trafik fra de enkelte kilder og endnu længere ned ved at bruge indhold som sekundær dimension. 

Generér kampagnelink og brug det i kampagneindslaget 

Nu har du alle trackingparametre på plads, så nu skal linket genereres. De mange parametrene giver et langt link, som fylder meget i dit opslag. Her er der hjælp at hente fra diverse URL shortners. Et værktøj som bitly fungerer upåklageligt til at forkorte dine links. 

Nu er det bare at sætte linket ind i dit kampagneindslag - som her i vores Facebook-opslag om seminarerne. 

Find data i Google Analytics

Tjek løbende data i Google Analytics for at se, hvordan de enkelte aktiviteter klarer sig, så du kan justere kampagneindsatsen løbende. Når kampagnen er færdig, er det også her, du finder de uundværlige data, som bruges til at evaluere kampagnen.

Du finder dine kampagner under "Rapportering" - "Anskaffelser" - "Kampagnetrafik" og til sidst "Alle kampagner". Trafikken er sorteret efter antal sessioner og kampagnenavn. Klikker du ind på din kampagne, får du dataene vist efter kilde og medium, og du kan se, hvordan de enkelte aktiviteter har performet, f.eks.:

  • Hvor mange sessioner kommer fra aktiviteterne?
  • Hvor høj er afvisningsprocenten?
  • Hvor lang tid bruger de besøgende på websitet?
  • Hvor mange konverteringer har aktiviteterne genereret?