Sæt en online dagsorden i din virksomhed

Sådan skaber du intern fokus på marketing

Kender du scenariet? Du sidder i marketingafdelingen og vil gerne arbejde mere med jeres online synlighed. Du har luftet for kolleger og chefer, at I burde sætte gang i nogle digitale markedsføringstiltag og optimere jeres website.

Salgsafdelingen er positivt stemt. Hvis det giver flere leads, uden nye indsatser fra deres side, så kan du bare give den gas. Og for øvrigt mener de ikke, det kan vel være så svært - hver uge ringer flere konsulenter ind og præsenterer produkter, der kan levere masser af online leads fra dag ét.

Ledelsen er også positivt stemt. Hvis det kan spare dem for marketingomkostninger et andet sted (fx til trykt annoncering), så er alt godt. Men kun for en periode, og det skal helst ikke være for dyrt.

Dette er et klassisk eksempel på, at alle andre end marketingafdelingens digitale frontløber, betragter online markedsføring som et tillægsprodukt. Et produkt på lige fod med medarbejder-fitnessaftalen. Men som de fleste virksomheder har erfaret, så er en medarbejder-fitnessaftale ikke i sig selv lig med sundere medarbejdere. Det skal der flere tiltag og et andet mindset til. På samme måde er det vigtigt, at man tænker online markedsføring ind i den samlede forretning og motiverer alle parter til at nå resultater.

Fra online markedsføring til forretning online

Hos Novicell er vi specialister i at hjælpe virksomheder med at lave forretning online. Derfor ved vi også, at det kun er de allerstørste virksomheder, der investerer +1 mio. i en komplet online tilstedeværelse med website, integreret CRM, webshop, god synlighed på de sociale medier, i søgemaskinerne osv. Derfor må man oftest starte et andet sted.

Online markedsføring skal planlægges og udføres af marketingafdelingen og online marketingeksperter. Men processen forbedres markant, hvis dine kolleger også bidrager og får indsigt i, hvilke opgaver og udfordringer du sidder med.

Engagementet gennem synlige resultater

Vender vi tilbage til fitnessaftale-metaforen, så opstår interessen og udbredelsen først, når begyndende vægttab ses hos medarbejderne. Herefter motiveres andre også til at gøre noget ved deres egen sundhed. På samme måde er det med online markedsføring; den kan skabe resultater i sig selv, men er ubetinget den største succes, når den bliver en del virksomheden og af processen omkring at skabe forretning online.

Men hvordan skaber du internt fokus på online markedsføring og involverer dine kolleger i aktiviteter og resultater? Hvis dine kolleger er med på en konkurrence, kan de fx dyste om, hvem der finder på det mest besøgte blogindlæg, hvem der er bedst til at tweete om virksomheden, eller hvem der skaffer flest permissions til jeres nyhedsbrev.

Det er også en god idé jævnligt at afholde 'redaktionsmøder' med de forskellige afdelinger for at få deres ønsker og inputs til marketingarbejdet.

Visualiser resultaterne med et Geckoboard

Det er også en mulighed at tage synligheden helt bogstaveligt og installere et fysisk dashboard som fx Geckoboard. Her kan du visualisere, hvad der sker online for virksomheden via bl.a. målsporing i Google Analytics. Fx hvor mange besøger virksomhedens website? Hvor mange tilmelder sig jeres nyhedsbrev? Hvad har folk seneste sagt om jeres virksomhed på sociale medier? Mulighederne er uendelige.

Det hele opdateres live og vises på en fladskærm i frokoststuen, på kontoret eller ved indgangen. Og kommer der udsving i form af presseomtale, messedeltagelse eller lancering af en ny kampagne, så vil resultaterne af virksomhedens online tilstedeværelse være synlige for alle i virksomheden.

Både Novicell og flere af vores kunder har installeret et geckoboard, som alle medarbejdere og gæster kan følge med i hver dag. Herunder ser du Novicells geckoboard.

God fornøjelse med at skabe internt fokus på online markedsføring.

Gecko3