Instagram TV (IGTV): Her er din guide

Kom godt fra start med Instagram TV

Instagram TV (også forkortet IGTV) er Instagrams seneste store lancering (juni 2018) og er en helt ny og spændende videoplatform. IGTV er Instagrams svar - og udfordrer! - til verdens største videotjeneste Youtube.

Og Instagram satser stort med lanceringen af denne videoplatform.

Vi guider dig til Instagram TV (IGTV)

Artiklen giver dig svar på:

  • Hvad er Instagram TV?

  • Hvilket format er Instagram TV?

  • Hvordan opretter jeg en Instagram TV kanal?

  • Kan jeg annoncere på Instagram TV?

Forbrugerne er flyttet

Novicells konference forretning online 2018 talte Keld Reinicke i indlægget Video, video, video om danskernes radikale ændringer i medievaner i løbet af de seneste år. Et markant skifte fra traditionelle tv-medier til online streamning tjenester som f.eks. Netflix, HBO, Youtube.

Den udvikling sker selvfølgelig ikke kun i Danmark. Internationale undersøgelser viser, at teenageres tv-tid er faldende. Mobil video bliver dominerende. I 2021 vil mobil video udgøre 78% af den totale mobile datatrafik. Dét er vildt.

Tendensen i datatrafikken kender Instagram godt, og Instagram TV er et tydeligt bevis på, at Instagram satser på den udvikling i forbrugernes medievaner.

Instagram TV er på højkant

Den helt store forskel mellem Instagram TV og Youtube ligger i formatet.

Instagram TV er video på højkant

Det nye vertikale videoformat

Hvor formatet på Youtube er horisontalt, er formatet på Instagram TV nemlig vertikalt og kun tilgængelig på mobilen. IGTV er derfor alene til videooptagelser fra mobilen til mobilen.

Instagram har allerede lært deres brugere at lave videooptagelse fra mobilen via det ekstremt populære Instagram Stories. Her er 400 millioneer aktive bruger hver dag. Herfra kender vi derfor også vertikale format.

Det er for de fleste brugere muligt at optage op til 10 minutter lange videoer. Og for større profiler op til en time. Ifølge Instagram forsvinder den grænse i nær fremtid.

SoMe Managerens video-dilemma

Det vertikale videoformat kan dog give lidt frustrationer hos content medarbejdere og SoMe aktører, der arbejder med video i deres markedsføringsmix. For med lanceringen af Instagram TV og det vertikale videoformat skal du allerede i produktionen tage stilling til, hvilket format (horisontalt eller vertikalt), du vil optage.

Ellers skal du sikre at videomaterialet kan skæres til vertikal, hvis du vil dele din video på flere platforme. Det er svært og stiller større krav til redigeringsarbejdet!

Det populære Instagram Stories anvender allerede det vertikale format, og Facebook og Instagram tilpasser i stigende grad også til det mere mobilvenlige vertikale format.

Allerede i planlægningen af dine kampagneaktiviteter, hvor du definerer din målgruppe og marketingkanaler, skal du dermed tage stilling til videoformatet, så at produktionen leverer de versioneringer af videoen, som passer til dine valgte marketingkanaler.

Ingen reklamer på Instagram TV

Endnu... Som Kevin Systrom (CEO for Instagram) udtaler “Right now we´re focusing on building engagement”.

Derfor vil du ikke opleve sponsorerede annoncer, når du streamer Instagram TV. Og dermed er det heller ikke muligt for annoncører at vælge IGTVs placering for kampagnens annoncer.

Sådan opretter du en Instagram TV Kanal og uploader din første video

Du opretter din egen IGTV kanal ved at downloade appen “IGTV”. Her opretter du din IGTV kanal og uploader og administrerer dine videoer.

Instagram TV (IGTV) app

 

Foruden administration af din egen IGTV kanal og video uploads kan de også se andres videoer direkte fra appen ”IGTV".

Den mere direkte adgang til IGTV er via din 'normale' brug af Instagram, når du er logget ind på din personlige Instagram profil via mobil. Her fremgår det orange IGTV ikon i øverste højre hjørne, men du kan kun uploade og administrere dine egne videoer fra IGTV appen.

Instagram TV bliver mere og mere synlig på Instagram. Senest (set 28. oktober) er Instagram TV blevet en integreret del af en virksomhedsprofil og har fået et særskilt ikon sammen med en profils "højdepunkter".

Instagram TV (IGTV) - Guide til Instagram TV

Kategorier i Instagram TV

Du kan vælge mellem 3 kategorier, når du ser video i Instagram TV:

  • Til dig: En samling af videoer, som Instagram har målrettet til dig på baggrund af de profiler, du følger (Instagrams egen machine learning)

  • Følger: En samling af videoer fra de profiler, du allerede følger på Instagram

  • Populær: En samling af de mest hotte videoer på Instagram TV

Instagram TV (IGTG) kategorier i native app

Instagram like a Rockstar

Er du også fascineret af Instagram? Så vil du helt sikkert også finde følgende artikler interessante: