Kom godt i gang med influencer marketing

Hvordan skifter man som virksomhed til en mere autentisk og menneskelig kommunikation? I et sprog og på de platforme, hvor virksomhedens potentielle kunder er?

Det er den problemstilling, influencer marketing søger at imødekomme; nemlig at give et produkt eller brand en menneskelig stemme og afsender. Influencer marketing er mund-til-mund princippet overført til den digitale tidsalder. Gennem et samarbejde med influencers kan en virksomhed nå nye eller eksisterende målgrupper - mere direkte.

Hvad er influencer marketing?

Influencer marketing er en hurtig og effektiv vej fra virksomhed til slutbruger. Begrebet kan defineres som markedsføring igennem indflydelsesrige enkeltpersoner til en højt engageret målgruppe. Med influencer marketing er afsenderen altså ikke virksomheden selv, men i stedet en ægte person (influenceren), der er i tæt kontakt med sine følgere, og som dermed ved, hvad følgerne vil have.

Influencer marketing er tillidsbåret og handler i sin grundform om troværdighed, autenticitet og word of mouth. Der er altså ikke tale om B2B eller B2C, men i langt højere grad H2H (human to human).

Ved at benytte fx bloggers, vloggers, Instagrammers eller YouTubers kan du opnå forretningsmål som konverteringer, signups og salg. Der er mange grunde til at benytte influencer marketing:

  • Mulighed for at få fingrene i nye målgrupper
  • Unikt content i høj kvalitet om dit brand
  • Øget kendskabsgrad
  • Stærkere og mere direkte relation til målgruppen
  • Større troværdighed og loyalitet til dit brand

 

Som grafikken viser, findes der forskellige typer af influencers. Hver enkelt case vil altid være en afvejning af, hvilket "influencer mix" der er mest gavnligt. Alt peger dog på, at der i langt de fleste tilfælde vil være overvægt i antallet af microinfluencers. Det er der mange grunde til, fx:

  • Mindre influencere har ofte større integritet end de kommercielle bloggere
  • Kommunikation til din målgruppe målrettes mere igennem influenceren
  • Dit budskab sendes ud til meget homogen målgruppe
  • Lavere omkostninger
  • Microinfluencers taler til deres følgere i øjenhøjde
  • Større relevans i content om dit brand

Kommunikation i øjenhøjde

Med influencer marketing får du autentisk storytelling, der bunder i oprigtig interesse fra influenceren selv. Derfor vil kommunikationen rumme en stor mængde af personlighed og passion, hvilket smitter af på influencerens følgere – og dermed din forretning.

Især microinfluencere er dygtige til at skabe en høj engagementsrate på deres content, på trods af at de har en begrænset mængde følgere. En produktanbefaling fra en microinfluencer er derfor som en anbefaling fra en af dine nærmeste venner, der selv har testet produktet og nu ikke kan leve uden. Slutbrugerne føler, at der er et tæt bånd mellem dem og influenceren, og derfor kan man stille spørgsmål til produktet direkte til influenceren. På den måde nedbrydes typiske barrierer i købsprocessen ved, at de tvivlsspørgsmål, som slutbrugerne ofte står med, når de bliver præsenteret for et nyt produkt, bliver besvaret af en oprigtig og autentisk kilde, som de spejler sig i. Dette betyder i sidste ende en højere konverteringsgrad.

Sådan arbejder Novicell med influencer marketing

Hos Novicell arbejder vi struktureret med influencer marketing. Det betyder, at vi kombinerer influencer marketing tilgangen med vores øvrige digitale kompetencer.

På den måde bliver influencer marketing en integreret del af de aktiviteter, vi hjælper en virksomhed med at udrulle digitalt. Der opstår synergi mellem virksomhedens aktiviteter, og samtidig kan den viden, vi oparbejder og afdækker omkring virksomhedens marked og ideelle kunder og kunderejser, sættes i spil i mange forskellige marketingaktiviteter. Vi måler på resultaterne i forhold til jeres overordnede forretningsmål og vurderer på sigt, om ROI (return of investment) influencer-aktiviteterne ser fornuftige ud sammenlignet med jeres øvrige marketingindsatser.

Hvad kræver det at komme i gang?

Influencer marketing handler i høj grad om at turde slippe kontrollen. Det er meget vigtigt at have en forståelse af, at influenceren skal have kreativ frihed til at være medskaber. Det kræver en personlig relation og et indgående kendskab til de enkelte influencers, for at få værdi. Det er bl.a. også derfor, de fleste virksomheder samarbejder med et bureau med erfaring og et etableret netværk.

Hvis I ønsker at bruge influencers i jeres forretningsplan, er det afgørende, at aktiviteten spiller sammen med resten af jeres kanalstrategi - og det vil vi gerne hjælpe jer med at komme i gang med. Samtidig vil vi gerne give sparring omkring, hvordan I udnytter influencer marketing optimalt i forhold til at få mere trafik, leads og kunder.