Inbound Marketing-trends 2022: Sådan løber du dine digitale aktiviteter op i førerfeltet

Inbound Marketing er mange ting – sådan siger jeg altid, når jeg bliver spurgt, hvad mit arbejde egentlig går ud på. For mig er Inbound Marketing ikke bare en lang række aktiviteter, der har til formål at tiltrække, berige og konvertere leads til kunder. Inbound Marketing er også et mindset og en approach til at drive forretning online.

Men hvordan ser Inbound Marketing anno 2022 ud? Hvilke trends skal du være opmærksom på, og hvordan kan du udnytte dem til at skille dig ud? Her er mit bud på 3 megatrends, som ikke er til at komme uden om i 2022. Er du klar? Så lad os snøre løbeskoene og sætte i gang.

 

Marketing Automation

Jamen hov, var det ikke også én af de trends, jeg også highlightede tilbage i blogindlægget om Inbound Marketing Trends 2020? Jo, det er helt korrekt, men selvom Marketing Automation ikke er et nyt begreb for de fleste danske marketeers, så er det stadig en trend, som vi ikke må se bort fra.

De fleste virksomheder er efterhånden begyndt at se potentialet i at automatisere indsatser, hvad end det er i e-mail kanalen, sales/service automations, push notifications eller noget tredje. I 2022 forventes det dog, at vi vil se endnu flere data-drevne kampagner, som spænder over flere digitale kanaler. Dette giver mulighed for at personalisere brugerrejsen på tværs af touchpoints og servere det helt rigtige content på det rigtige tidspunkt. Så måske er det tid til at se på, hvordan du kan udbygge dit automation setup til at levere endnu større værdi – både i form af sparede interne timer og ressourcer, men i lige så høj grad også til modtagerne, som får en forbedret oplevelse med jeres brand. Måske velkomstflowet trænger til at blive personaliseret på baggrund af adfærdsdata? Eller måske er det i 2022, at din leadscoringsmodel for alvor skal udbygges? Eller hvad med et konverteringsoptimeret abandoned basket flow? Kun fantasien sætter grænser.

 

AI Powered Marketing

Artificial Intelligence (AI) indtager er stadig større rolle i digitale marketing setups. Med AI kan vi nemlig automatisere flere og flere indsatser, lige fra anbefalinger til keywords, search rankings og forudsigelse af kunders online adfærd. Specifikt for inbound marketing ser vi, at flere større platforme såsom Microsoft Dynamics, ActiveCampaign og Klaviyo udbygger deres setup til at inkludere AI-baserede features. Det kan eksempelvis være predictive sendings, som selv udsender e-mails baseret på, hvornår en modtager er mest tilbøjelig til at åbne den. Det kan også være predictive content, der tilpasser indholdselementer i e-mails med billeder og tekst, som passer perfekt til modtagerens profil. Vi er stadig i opstartsfasen med disse features, men mon ikke 2022 byder på en eksplosiv udvikling i AI-baserede tools i e-mail marketing regi.

 

Datafokus når tredjepartscookies smuldrer

Lige om lidt er det slut med at tracke på tredjepartscookies i Google. Men hvad betyder det så for dig? Tracking af brugere er en essentiel del af virket for marketeers og annoncører. Uden disse data kan vi ikke målrette indhold baseret på online adfærd. Derfor er det tid til et paradigmeskifte – ud med tredjepartscookies og ind med first party data. Måske du endda har hørt om zero party data? Her afgiver brugeren direkte data til virksomheden uden om eksempelvis Google, Facebook osv. Denne metodik har længe været brugt inden for inbound leadgenerering, men vil med 2022-ændringer vinde endnu større indpas. Brug tiden på at udtænke smarte og tiltrækkende kampagner, som kan hjælpe dig med at fylde din database med zero party data – gamification, surveys, content osv. Husk også at klargøre dit CRM/CDP/MA platform til at lagre disse data på en fremtidssikret måde.