Inbound Marketing Trends 2020

Kom på forkant med Inbound! 

Inbound Marketing er efterhånden ikke længere et nyt begreb for danske marketeers. Med inbound kan du nemlig tiltrække, berige og konvertere leads til kunder. Og så er Inbound Marketing en af de mest effektive marketingstrategier, når det gælder om at fastholde og skabe loyale kunder i forretningen. 

Men hvordan ser Inbound Marketing anno 2020 ud? Og hvilke nye spændende muligheder er på vej? Jeg deler ud af 3 temaer, som jeg forventer vil få enorm opmærksomhed i det kommende år. Og hvis du ikke allerede har taget hul på flere af dem, så er det om at få sadlet op. Because it’s going to be a crazy ride. 

 

Automation is king! 

Der er ingen tvivl om, at marketing automation er et vigtigt værktøj til at frigøre arbejdstid samt forbedre brugeroplevelsen. Uanset om du arbejder med interne automations (som fx notifikationer til salg, oprydningsflow eller leadscoring) eller eksterne flows (fx velkomstflow, abandoned basket, gated content), så er der fortsat stor værdi at hente i 2020. 

Flere og flere automation systemer er begyndt at arbejde med Artificial Intelligence og understøtter blandt andet predictive sending – hvor e-mails automatisk skubbes ud på det helt perfekte tidspunkt, hvor din modtager er mest tilbøjelig til at åbne eller klikke. Her kan vi for alvor tage marketing automation til næste level! 

Automation rimer også på endnu bedre brug af chatbots i 2020. Mange platforme har indbyggede Conversational Tools som du kan bruge til at automatisere besvarelse af henvendelser fra leads på web. Ved hjælp af chatbots kan du opgradere brugeroplevelsen markant ved at tilbyde dine kunder real-time svar. Og som en ekstra bonus kan du selv spare en masse tid ved at automatisere dialogen - både før, under og efter henvendelsen.  

Hypersegmentering er et andet buzz word inden for marketing automation, som du skal kende i 2020. Segmentering har været et varmt emne de seneste år, men efterhånden som vores datagrundlag bliver bedre og intelligensen i automation-systemerne vokser, så har vi nu mulighed for at tage spadestikket dybere. Det er her hypersegmentering kommer ind i billedet! Kombinerer du AI med automation, får du nemlig mulighed for at lade demografiske variable, handlemønstre og adfærd gå op i en højere enhed. Helt automatisk kan du danne mikrosegmenter og kommunikere ultra personligt til meget små målgrupper. Du kan ligefrem begynde at forudsige en brugers adfærd eller præferencer, før han eller hun overhovedet udviser den konkrete adfærd. Det giver en personlig oplevelse og er med til at løfte tilfredsheden og loyalitetesniveauet for dine kunder.  

  
Engagér dine kunder og høst data med gamification 

En stor del af inbound marketing er baseret på førsteklasses content. Derfor er det også værd at tage et kig i content-krystalkuglen for 2020. Og her er der især én tendens, som jeg vil fremhæve – nemlig interaktivt indhold. Interaktivt indhold kan være alt lige fra quick polls, tests, quizzer eller andre former for gamification. Pointen er, at du skal få din brugere til at interagere med dit indhold i stedet for blot passivt at konsumere det. Og hvorfor så det, spørger du måske? Svaret er enkelt: Vi mennesker elsker at konkurrere, teste og sammenligne os selv med andre. 

Fordelen for dig er mere engagement på dit indhold og nye muligheder for at berige data med flere informationer om målgruppen. Uden at brugeren vel og mærke oplever det som en “sur pligt” at give dig disse data. Undersøgelser viser faktisk at 90% af brugerne ønsker mere visuelt og interaktivt indhold (https://coschedule.com/blog/interactive-content/). Så hvis du ikke allerede arbejder med interaktivt indhold eller gamification, så er det nu, du skal smøge ærmerne op og begynde at eksperimentere. 

 

Personaliseret produktrekommandering på tværs af platforme

Produktrekommanderinger er kommet for at blive. Og selvom rekommanderinger ikke er en ”ny trend” i 2020, så er det en teknologi som kommer til at vokse yderligere i det kommende år. Især hvis du arbejder med ecommerce.

Jo mere personlige og engagerende anbefalingerne er, desto større stigning i ordreværdi, kan du forvente. Brugeroplevelsen hæves desuden markant, når du serverer indhold og produkter som matcher brugerens præferencer. Produktrekommanderinger udgør op mod 31% af ecommerce omsætning de steder, hvor det er implementeret. Faktisk viser flere undersøgelser, at den gennemsnitlige ordreværdi kan stige helt op mod 369 %, når brugeren interagerer med en rekommandering. (https://www.barilliance.com/personalized-product-recommendations-stats/)

Men hvad bliver så det nye i 2020? Flere udbydere af software til produktrekommanderinger vil i 2020 opgradere deres platforme med indbyggede CDP’er (customer data platforms). Det giver dig mulighed for at samle ALT data fra brugeren i rekommanderingsmotoren, og bruge denne værdifulde viden til at servere en personaliseret oplevelse på tværs af platforme. 2020 bliver også året, hvor du får endnu bedre mulighed, for at lade databaserede rekommanderinger følge brugeren videre fra web/e-mail ud i søgemaskinerne og på sociale medier. Det dufter dejligt af omnichannel marketing, ikke?