Hvordan kan man skabe et innovativt og spændende loyalitetsprogram med blockchain?

Hos Novicell er vi nysgerrige på teknologi. Og nogle gange også på den teknologi, der rækker lidt ud over Novicells kerneforretning. Her er et eksempel, fra vores Director Digital Marketing & Strategy Philip Sander Nielsen, som har en passion for blockchain. Blockchain er en teknologi, som du vil komme til at høre mere om i fremtiden, men som de færreste nok ved ret meget om lige nu og her.

Hvordan skaber man et innovativt og spændende loyalitetsprogram med blockchain?

Loyale kunder er guld værd for virksomhederne, da omkostningen med at skaffe helt nye kunder kan være overordentlig høj. Derfor kan det betale sig at holde på kunderne, da det koster penge at få brugere til at besøge sit website. Faktisk viser analyser, at prisen på et klik fra f.eks. Google er stigende – der er nærmest tale om inflation pga. stigende konkurrence i digital annoncering. 

Hvis du vil læse mere uddybende om, hvordan den digitale inflation ser ud, kan du læse om det på Evoluted’s hjemmeside her.

At beholde loyale kunder kræver tilsvarende, at der skal være nogle fordele for dem, så de ikke går til konkurrenterne i stedet. Der er mange ting, der kan gøres. Du kan bl.a. sørge for, at dit website fungerer optimalt og at det er nemt at navigere rundt på. Lige så vigtigt er det, at man har det rigtige indhold, at svartiderne er lave, at der er de rigtige varer til de rigtige priser og at supporten er høj. Nogle gange er det bare ikke nok. Over en bred karm bliver alle websites bedre og bedre og kunderne bliver dermed mere forvente. Hastighed, navigation og support kan måske i nogen udstrækning være differentierende – relativt set – men på meget konkurrenceprægede markeder kræves der noget mere. Det kan f.eks. være et loyalitetsprogram. Disse programmer har været kendt i årtier og vi har nok alle været i berøring med dem på et eller andet tidspunkt.  

Men hvad har blockchain at gøre med loyalitetsprogrammer? 

De fleste har efterhånden hørt om Bitcoin, en over 12 år gammel digital valuta baseret på blockchainteknologien. Bitcoin blev skabt med intentionen om at give brugerne alternative muligheder, så de kan overføre værdier på tværs af grænser, helt udenom central styring og indblanding. Det er måske ikke noget, der betyder så meget i vores sfære. Men andre steder i verden kan det være en stor hjælp og det kan sikre, at folk uden bankkonti har mulighed for at handle frit med hinanden. Prisens op- og nedture er jævnligt beskrevet i medierne og tilhængerne og modstanderne står stejlt på deres argumenter for og imod. Denne diskussion vil jeg ikke gå ind i her. Hvis man glemmer polemikken om Bitcoin et øjeblik og i stedet fokuserer på teknologien bag, altså blockchain, så er der faktisk mange spændende muligheder for at netop denne teknologi, kan være med til at skabe nye og spændende loyalitetsprogrammer.  

Herunder er en række eksempler på, hvordan blockchainteknologi kan skabe nye muligheder for loyalitetsprogrammer: 

  • Noget nær øjeblikkelig til- og fraskrivning af loyalitetspoints (ingen tunge batchkørsler)
  • Omregning og omveksling af loyalitetspoints til lokalvaluta (kr., €, $ mv.) 
  • Lade brugerne tilføje lokalvaluta og omveksle disse til loyalitetspoint 
  • Lade brugerne bruge deres loyalitetspoints til at købe ydelser af tilmeldte partnere 
  • Robust og “always on” system der ikke kan gå ned pga. decentral udbredelse 
  • M.v. 

Disse fordele så Singapore Airlines for mere end fire år siden. Her begyndte de at indarbejde blockchainteknologien i deres eksisterende loyalitetsprogram. KrisFlyer var Singapore Airlines loyalitetsprogram. I 2017 blev dette udvidet med blockchainteknologi med hjælp fra KPMG. Udvidelsen blev kaldt KrisPay. For at gøre det muligtat anvende KrisPay, skal der downloades en smartphone app. App’en indeholder en ”tegnebog” med en intern valuta (miles), der er udregnet fra det rejste antal miles, som brugeren flyver med Singapore Airlines. Jo flere miles fløjet des flere points optjent. Disse points kan så nemt anvendes i butikker tilknyttet loyalitetsprogrammet. Betalingen foregår ved at ekspedienten i butikken scanner en QR-kode på tegnebogholderens smartphone.  

Der er i øjeblikket mere end 175 partnere og 780 forretninger i hele Singapore, hvor brugerne kan anvende deres opsparede points. 

 I sommeren 2020 udvidede Singapore Airlines KrisPay med Kris+ ved at tilføje endnu flere funktioner, der bl.a. giver brugerne mulighed for at indløse og optjene KrisFlyer-miles, på hver eneste transaktion i appen - unikt i forhold til andre livsstilsapps. 

Fra den 14. juni 2021 fik Kris+ brugere desuden mulighed for at foretage køb i butikker med Mastercard- og Visa-kort, der er knyttet til Apple Pay og Google Pay. Der vil desuden blive tilføjet understøttelse af American Express-kort fra oktober 2021. 

Betalingen for services kan ydermere splittes mellem almindelig lokal valuta og Kris+ flyer miles. Dermed bliver Kris+ en slags betalingsapp, som vi kender det fra MobilePay, blot med flere forskellige betalingsmuligheder og fordelsprogrammer tilknyttet. 

 

Det er nok de færreste danske virksomheder, som benytter sig af blockchainteknologi eller har det i tankerne i relation til et loyalitetsprogram lige på den korte bane. Men går I med tanker om et loyalitetsprogram, så tag endelig fat i Novicell. Vi kan hjælpe både med rådgivningen omkring loyalitetsprogrammer og anbefale den rigtige teknologi til jeres behov.