Er HubSpot det rigtige valg for din virksomhed?

HubSpot er et af de mest kendte marketing- og salgsværktøjer på markedet. Og faktisk var HubSpot nogle af de første til at udbrede Inbound Marketing-begrebetme deres inddeling af marketing og salg i de fire faser: Attract, Convert, Close & Delight.

Mange tror, at det kræver en stor B2B-virksomhed for at udnytte HubSpots mange muligheder. Men der er mange forskellige niveauer af automation, som systemet kan hjælpe (også mindre) virksomheder med.

Læs med her og se, om HubSpot kunne være det rigtige valg for din virksomhed.

Hvad er HubSpot?

Lad os først lige kigge på, hvad HubSpot er, og hvad motoren egentlig består af.

HubSpot er en teknisk platform, som systematiserer og samler salgs- og marketingdisciplinerne under ét tag. Du kan bruge systemet til at opsamle leads og bearbejde dem ned gennem salgstragten – fra ukendt besøg til loyal kunde.

Ifølge G2 Crowd, som scorer Marketing Automation-systemer ud fra kundeanmeldelser, er HubSpot et af de bedste systemer på markedet både for små, mellemstore og enterprise virksomheder. Analysen vurderer systemerne ud fra tilfredshed og markedstilstedeværelse.

Matricen her efterlader ingen tvivl om, at brugerne scorer HubSpot langt over konkurrenterne (logoet er det orange øverst til højre). Bl.a. ud fra stor tilfredshed med brugervenlighed, funktionalitet, serviceniveau og vidensressourcer. 

G2 Crowd Marketing Automation analyse

 

Det kan HubSpot

HubSpot består af flere komponenter, som kan tilkøbes, så du kan bygge den løsning, der passer til virksomheden. Helt overordnet består systemet af 4 områder:

  1. Marketing
  2. Salg
  3. Service
  4. CRM

1. Marketing

Deres marketing software er nok den service, som appellerer til de fleste, når man overvejer et nyt automation-system. Det er her, du kan arbejde med tiltrækning og opsamling af leads, bearbejdning af leads og tracking af marketingaktiviteter.

Konkret sker det gennem funktioner som e-mail-workflows, formularer, pop-ups, blog, landing pages, Call-to-Actions, social mediepublicering, lister og rapportering.

2. Salg

I HubSpot Sales kan du arbejde med at kvalificere dine leads og prioritere salgsindsatsen, hvor der er størst potentiale.

Salgsmodulet indeholder bl.a. værktøjer til pipelines, deals, lead scoring, salgstemplates, salgsflows, notifikationer og salgsrapportering.

3. Service

Servicemodulet – Customer Hub - er HubSpots seneste skud på stammen. Deres servicehub binder salg, marketing og kundeservice sammen og fokuserer på arbejdet med kundetilfredshed, som skal konvertere kunder til loyale ambassadører.

Det gør de gennem funktionaliteter som live chat og chat bots, sagshåndtering, vidensbank, survey, kommunikationsoverblik, rapportering med videre. 

4. CRM

HubSpot CRM er gratis at bruge og hjælper med at holde styr på kontakter og de virksomheder, som udviser interesse for jer (eller I arbejder på). CRM’et er ikke et selvstændigt modul, men funktionaliteterne ligger spredt ud over løsningen. 

I CRM finder du kontaktprofiler, kontaktdata (både de opsamlede data fra formularer samt de implicitte data fra brugerens adfærd), virksomheder, leadets status, segmenter m.m..

Selv tegner HubSpot sammenhængen mellem de 4 områder således:

 

HubSpot Service Hub

HubSpot kræver det rigtige match

Dete lyder måske meget lokkende med alle de muligheder. Men det nytter ikke at investere i systemet, hvis virksomheden rent faktisk ikke har brug for eller er i stand til at udnytte de muligheder. 

Med andre ord kræver det en vis investering i ressourcer at få udbytte af systemet.

Overvej virksomhedens ressourcer og kompetencer

Det er vigtigt at gøre sig klart, hvilke ressourcer systemet kræver. Vi ser mange virksomheder, som investerer i HubSpot, men som ikke formår at udnytte systemet, fordi man ikke har de rigtige kompetencer inhouse, ikke har formået at opkvalificere sine medarbejdere til at arbejde i systemet, eller ikke investerer i eksterne ressourcer, som kan hjælpe dem i gang.

Eller simpelthen undervurderer, hvor lang tid det tager at arbejde the Inbound way.

Forestil dig, at du kan dele dine kunder op i tre segmenter. Hvert segment skal tiltrækkes på forskellig vis og fodres med forskelligt indhold på forskellige tidspunkter i forskellige kontekster, hvis du skal gøre dig forhåbninger om at skabe et kundeforhold. Der skal altså kreeres en hulens masse indhold, som skal sættes i spil på rigtig mange kanaler.

Men hey, det er jo derfor, vi har købt et automatiseringssystem?

Det er rigtigt nok. Men automatiseringen bygger og vedligeholder ikke sig selv. Så lad os lige aflyse den myte! Automatisering er benhårdt arbejde - og kræver 100 % fokus.

Vores erfaringer siger, at det i opstarten kræver som minimum, at du kan dedikere en medarbejder 25-30 timer om ugen (og gerne fuld tid) til at dygtiggøre sig og lære systemet at kende, hvis virksomheden skal have valuta for pengene.

Og der skal afsættes tid både i marketing, salg og it for setup og få udbytte af aktiviteter. Samt kundeservice, hvis I investerer i service-modulet.

Skalérbarhed og budget

HubSpot består af flere komponenter, som kan tilkøbes, så du kan bygge den løsning, der passer til virksomheden. Nogle funktioner er gratis, men der hvor det oftest bliver mest interessant at arbejde med værktøjet, koster det penge. 

  • Har du brug for et simpelt CRM, får du mange salgsfunktionaliteter med (helt gratis)
  • Skal du bruge systemet til at sende nyhedsbreve, får du brug for deres Starter-pakke (begynder på 350 kr./mdr. for 1.000 kontakter)
  • Vil du bruge systemet til Marketing Automation, skal du op i deres Pro-løsning (fra 5.500 kr./mdr.)
  • Har du rigtig mange permissions, kan det kun betale sig at investere i Enterprise-løsningen (fra 22.000 kr./mdr.)

Priserne er altså vidt forskellige afhængig af behov. Men det betyder også, at systemet kan vokse med din forretning.

Netop skalérbarhed er en meget vigtig faktor, når en virksomhed skal investere i et automation-system. Vi ser ofte virksomheder investere i meget dyre, komplekse systemer. Og før du har en kørende bil, har verden omkring dig forandret sig så meget, at det alligevel ikke var den model, du havde brug for. I stedet bør du kigge på, hvordan du bliver kørende her og nu - og så bygge oven på.

Ship small - ship early.

Det kan godt være, at den store løsning er det rigtige valg på sigt. Men overvej en starter-pakke for at lære systemet at kende, samle nogle erfaringer og resultater. Og så opgradér løbende.

Find målet først, og tegn så vejen hen til målet i realiserbare trin, der får jer i gang. 

Andre best fit kriterier

HubSpot er ikke for alle. Men er din virksomhed et best fit til systemet – så er det et pokkers godt system til at automatisere jeres salg- og marketingaktiviteter.

Systemet er meget velegnet til B2B-virksomheder, hvor kunderejsen ofte er lang og kompleks. Men også virksomheder med teknisk tunge produkter, som kræver nøje overvejelse før et køb. Eller ejendomsinvesteringer (se Lighhouse case).

I de situationer har du flere muligheder for at bearbejde kunden med de rigtige budskaber på det rigtige tid og sted,. Og det er netop dét, systemet er optimalt til.

Virksomheder med en salgsorganisation, som varetager de opkvalificerede de leads, der kommer fra marketing, kan også være et godt match.

Derudover skal virksomheden have en modtager-database af en vis volume, før det betaler sig. Hvor mange er altid en vurderingssag. En virksomhed kan have 250 modtagere i sin database, men er det 250 rigtig gode leads, og er konverteringsværdien høj, så kan det sagtens give mening at investere i et større automation-system. Ét af områderne er jo netop også at arbejde med leadgenerering, så databasen kommer til at vokse.

Sidst, men ikke mindst, vil HubSpot kun være et godt match, hvis organisationen har det rette mindset. Er organisationen klar til at træffe de beslutninger, som skal til for at udnytte de mange funktionaliter? Måske skal der flyttes ressourcer rundt i organisationen, budgetterne allokeres anderledes eller udvikles andre prismodeller.

Så virksomhedens digitale modenhed spiller en afgørende rolle for, hvilket system passer til jer. 
   

Det skal du overveje, før valg af HubSpot

Er du stadig i tvivl, om HubSpot kunne være interessant? Så prøv at stil dig selv disse spørgsmål:

  • Er vi en B2B-virksomhed?
  • Sælger vi komplekse produkter og/eller services?
  • Er kundens beslutningsproces lang?
  • Har vi et budget, der kan dække licens og eksterne ressourcer?
  • Har vi den nødvendige tid internt, som systemet kræver - eller vil vi afsætte den tid?
  • Har vi det nødvendige indhold, som systemet kræver - eller kan vi skabe indholdet?
  • Har vi de rette kompetencer - eller kan vi opkvalificere vores kompetencer?
  • Har vi en organisation som er moden til at arbejde med salg og marketing ud fra inbound-metoden? (Tør I fx vælge andre traditionelle marketing- og salgsaktiviteter fra, fx messer?)

Kan du svare ja på de fleste af spørgsmålene, kan der være et stort potentiale ved at vælge HubSpot.

Sidder du nu i en B2C virksomhed, som sælger direkte til kunderne, kan svaret dog også stadig være ja til, om HubSpot er et best fit. Det kræver altid en individuel vurdering af den enkelte virksomheds marked, produkter og målgruppe.

Få eksperternes vurdering

Vi hjælper dig gerne med at få afklaret, om HUbSpot passer til din virksomhed. Altså om I vil kunne få værdi ud af HubSpot eller et andet automation-system, samt hvordan I kan komme i gang.

Kontakt os her og hør mere om Inbound Marketing med HubSpot eller andre systemer - i stor eller lille skala.