Guide til lokal SEO

... der også virker i 2015

Har din virksomhed en fysisk adresse, hvor I tager imod kunder, bør du tænke over lokal SEO (søgemaskineoptimering). Hvis du ikke har hørt om begrebet før, så gælder det om at blive klædt godt på nu, hvis du ikke vil se dine konkurrenter løbe med kunderne.

For mange er lokal SEO stadig lidt af et mysterium, og vores kunder spørger ofte, hvad lokal SEO betyder for dem? Og hvilke indsatser de bør sætte i gang? Svarene på disse spørgsmål får du, hvis du følger denne guide til lokal SEO.

SEO-faktorer -2015-Anmeldelser -Novicell -Lokal -Liste _607x

Hvorfor skal jeg optimere lokalt?

Du skal arbejde med lokal SEO for at:

  • opnå bedre placeringer i de organiske søgeresultater
  • blive listet blandt de lokale resultater
  • få vist dit eget kendskabspanel

Hvilke typer forretninger har brug for lokal SEO?

Alle forretninger, der har nogle eller alle kunder/klienter lokalt, bør arbejde med lokal SEO. Det kan være en restaurant, en psykolog, tandlæge eller revisor/advokat, men det kan også være en lokal afdeling i en større organisation.

Hvis din forretning har en fysisk adresse i en by, og du modtager kunder på adressen, bør du have lokal SEO med i dine planer.

Hvordan adskiller lokal SEO sig fra almindelig SEO?

Alle de elementer, du har fokus på, når du udfører (eller får udført) almindelig SEO, har også indflydelse på lokal SEO. Fx indhold, links, tilstedeværelse på sociale medier og korrekt indeksering.

Men lokal SEO føjer et par punkter til listen. Dem får du i artiklen her.

 

Lokal SEO: Hvordan gør jeg?

1 - Opret en Google My Business side til din virksomhed

Den første og vigtigste opgave i arbejdet med lokal SEO er at etablere og ’gøre krav på’ en lokal virksomhedsprofil på Google. Så er du ikke allerede oprettet via Google My Business, er det her, du bør gå i gang.  Sørg for, at din profil er 100% udfyldt.

Få en intro til Google My Business

Udfyld din profil 100% og undgå keyword stuffing

Det er vigtigt at kunne sætte et tjek-mærke ud for alle de felter under din My Business profil, som du bør/skal udfylde. Men samtidig er det mindst lige så vigtigt, at være bevidst omkring, hvad du ikke skal gøre. 

Du skal derfor undlade at overfylde din profilbeskrivelse og forretningsnavnsfeltet med de vigtige nøgleord. Husk på, at din profil er beregnet til at skaffe kunder. Ingen gider sidde og læse en ligegyldig opremsning af mere eller mindre vigtige nøgleord. Og søgemaskinerne gennemskuer det!

Sørg for at have bynavnet med i meta-titlen på profilsiden på dit website, og hvor det i øvrigt passer ind på din landing page for byen. Du bør ikke tvinge søgeord/bynavne ind, så det virker overdrevet.

Gør arbejdet bedre end dine konkurrenter

Tag et kig på dine konkurrenter, som har gode lokale placeringer i Google søgeresultat. Overvej hvilke lokale SEO tiltag de har anvendt for at opnå deres aktuelle placering? Bliv inspireret af deres arbejde med lokal SEO og lav så en ekstra indsats for at gøre det lidt bedre og dermed rykke forbi dine nærmeste konkurrenter.

Undgå duplikerede Google My Business sider

Undgå at oprette flere end én lokal side for hver fysiske placering (kommer du til det alligevel, så slet den ene).

Det er ikke et krav, at der skal være jævnlig aktivitet i form af nye billeder, små videoer, tekst etc. på din profil-side, men det skader bestemt ikke. Når du anvender disse tjenester/muligheder, viser du nemlig Google (søgemaskinen), at du er aktiv online og har fokus på at give de rette oplysninger til dine kunder på det rette tidspunkt. På den måde hjælper du - i søgemaskinernes optik - dine kunder med online informationssøgning.

2 - Citations

Citations det næste område, som du bør kaste dig over. Citation er alle de steder online, hvor du kan få dine NAP-data listet (NAP = name, address, phone number).

Her er det vigtigt, at du skriver dem (NAP oplysninger) på præcis samme måde, som du angav ved registreringen af din lokale profil (Google My Business profilen). Det vil med andre ord sige, at du må ikke forkorte adressen indimellem. Du kan læse mere om citations her.

3 - On site optimering

Du opnår lettest gode placeringer i søgeresultaterne ved at lave placerings-specifikke sider. Dvs. hvis du har afdelinger i flere byer, så opret en side til hver by på dit website, hvor du anvender bynavn og søgeordet på siden i en tekst, der beskriver din forretning og medtag bynavn i sidens URL.

Vis billeder på den lokale side af din forretning og navngiv så vidt muligt billedet med bynavn og relevant søgeord og husk at angive alt-tag for billedet.

Inkluder NAP-data som beskrevet ovenfor. På dit eget site har du mulighed for at markere data efter standarden for schema.org (se eksempel).

Når du markerer dine data, og dermed strukturerer dem så søgemaskinerne har lettere ved at behandle data, gør du det lettere for søgemaskinerne at forstå data og sammenholde NAP-informationerne, som du har oplyst de forskellige steder på nettet. Ved hjælp af strukturerede data, har du mulighed for at markere blandt andet NAP information, åbningstider og anmeldelser. Gør dette før dine konkurrenter! :)

Anmeldelser, anmeldelser og flere anmeldelser

Antallet og kvaliteten af anmeldelser på din Google Places profil er en af de tungvejende faktorer. Højest sandsynlig er ikke alle dine anmeldelser topkarakterer, men selvom dette umiddelbart er at foretrække, så ved både potentielle kunder og søgemaskinerne, at ingen er ufejlbare. Så vær ikke bange for at blive ’straffet’ af søgemaskiner og kunder, blot fordi nogle få anmeldere har anmeldt dig under middel.

På samme måde som fx Trustpilot er det vigtige, at du tager hånd om dine kunder og helst kommenterer deres anmeldelser. Så kan nye potentielle kunder læse, hvad du har gjort for at gøre kunden bag en negativ anmeldelse til en tilfreds kunde i sidste ende.

SEO-faktorer -2015-Anmeldelser -Novicell -1

Mange profiler har anmeldelser, der udelukkende består af en karakter. Men en anmeldelse med informativ tekst, hvor det er tydeligt, at der er brugt tid på at skrive anmeldelsen, er langt mere troværdig end langt mere end anmeldelser, der blot består af et antal stjerner.

Det bør du ikke gøre:

  • Hav ikke en computer stående på din adresse, som dine kunder kan anvende til anmeldelsen. Google kan se, at anmeldelserne kommer fra samme IP-adresse

  • Tilbyd ikke penge eller andre fordele som tak for anmeldelsen. Det devaluerer anmeldelserne samlet

  • Opret ikke en side på dit site, der redirecter til anmeldelsessiden

  • Send ikke opfordringer i nyhedsbreve til at oprette anmeldelser, men gør gerne kunderne opmærksomme på muligheden, hvis du kommunikerer 1-1 med dem i butikken eller via mail

  • Forfald ALDRIG til selv at oprette falske anmeldelser

Se Google artikel om typiske årsager til, at anmeldelser ikke vises online

Vigtigste signaler, der booster ranking

Ud over ovenstående SEO faktorer, der allerede har været nævnt, spekuleres der hos SEO eksperter meget i at adfærdsmæssige signaler i fremtiden vil spille en stadig stigende rolle. Fx hvor mange af de brugere, der ser din listing i søgeresultaterne, klikker ind på dit site?

Derfor bliver det stadig vigtigere og vigtigere at få optimeret de metatekster og -titler, brugerne præsenteres for i søgeresultaterne. Jo bedre, de sælger dit website - jo flere klik får det.

Domæneautoriteten vil også i fremtiden have betydning for lokale placeringer i søgeresultaterne. Den kan øges ved at få links fra øvrige lokale forretninger, handelstandsforeninger, bloggere, der skriver om lokale nyheder, arrangementer og lign. - med andre ord alt, hvad der giver troværdig lokal omtale.

Hvis du selv leverer teksten/linket, så undgå at overfylde ankerteksten i de eksterne links med søgeord. Brug i stedet dit brandnavn - og som ved almindelig linkbuilding, er betalte links et no go.

Har den fysiske afstand til byens centrum betydning?

Google startede hen over sommeren udrulningen af den såkaldte Pigion opdatering. Opdateringen betød, at lokale søgeresultater nærmer sig de algoritmer, der gælder ved visning af de almindelige søgeresultater.

Algoritmerne, der bestemmer parametrene til placering og afstand er også blevet forbedret, så Google på dette punkt ’bliver klogere’. Fx forstår søgemaskinen nu, at selvom din forretning ikke er placeret lige midt i byens centrum, så kan den være lige så vigtig som en konkurrent, der er placeret i centrum.

Google fokuserer i dag også mere på afstanden fra brugerens placering til din forretning i modsætning til tidligere, hvor det var din forretnings afstand til den søgte bys centrum. Og med den stigende udbredelse og anvendelse af mobile enheder vil dette blot gøre det endnu lettere for Google at bestemme den faktiske og korteste afstand fra brugeren til den forretning, der bedst matcher brugerens søgning.

Er jeg så færdig?

Det kan der svares ganske kort og præcist på: Nej, desværre!

Google ændrer algoritmerne konstant, og dine konkurrenters arbejde vil også påvirke dine placeringer løbende. Derfor er det vigtigt, at du jævnligt kontrollerer dine organiske placeringer og trafikken til dit website - for pludselige udsving i trafikken.

Husk også at holde øje med din Google Webmaster konto. Her vil du få besked fra Google, hvis der er nogle åbenlyse årsager til udsvingene.

Vil du vide mere?

Du er velkommen til at kontakte Novicell, hvis du vil have sparring omkring lokal SEO eller hjælp til opsætningen af fx Google My Business.

Kontakt os vedr. lokal SEO