Guide: Sådan laver du knivskarpe Facebook annoncer, som får din målgruppe til at klikke og konvertere

Hvilke Facebook annoncer husker du? Hvilke klikker du på? Og hvilke ignorerer du?

I denne tid, hvor der måske er mere stille på (hjemme)kontoret end normalt, og hvor Facebook holder udsalg med store rabatter på annoncering, er det oplagt at give dine Facebook og Instagram annoncer lidt ekstra kærlighed.

Konverterer de lige så meget, som de burde? Hvordan ser det ud med click-through-raten? Hvad er din CPC? Og er din ROAS egentlig værd at skrive hjem om?

Og lad nu være med at stille dig tilfreds med en CTR, der ligger og ruller rundt nede på 1 eller 2 procent. Det kan du helt sikkert gøre bedre. Og løfter du den med bare et par procentpoint, er der mange penge at hente. Du kan næsten høre kasseapparatet ringe, har jeg ret?

Uanset dit medie spend på sociale medier, er der penge at spare og ikke mindst ekstra salg at vinde, hvis du liiige stopper op et øjeblik - og bruger bare en time eller to på at optimere dine aktive annoncer. Eller på at forberede dem, du skal have ud om lidt. Så de er toptunede og klar til at levere flest mulige kliks og transaktioner for pengene.

Til det formål har vi lavet denne lille guide, hvor vi lærer dig at lave knivskarpe Facebook annoncer. Annoncer, der skærer gennem støjen i news feedet, får brugerne til at standse op og ikke mindst - til at klikke.

Lyder det godt? Så hop med om bord og bliv klogere. Det tager kun cirka 5 minutter at læse. Til gengæld kan du bruge tricket igen og igen og igen…

Reklamer nej tak

Let’s face it. Når du er på Instagram, Facebook og alle andre sociale medier for den sags skyld, så er du der ikke for reklamernes skyld. De følger ligesom bare med som det (meget) tynde øl.

Du er der for have det sjovt, følge med, blive klogere, fordrive tiden eller holde kontakten med venner og familie.

Og når du forlader dem igen, er sjovt nok heller ikke reklamerne, du husker. Måske bortset fra den ene som alligevel fik vakt din nysgerrighed.

Lige dén ene belønnede du faktisk med et klik. Men hvorfor lige den?

Den ENE ting, der gør hele forskellen

Hvad er det, der gør, at nogle annoncer får os til at klikke, mens andre efterlader os helt kolde og upåvirkede?  Hvad er det, der adskiller de succesfulde annoncer fra de knap så succesfulde?

Er det, det fængende billede?

Den engagerende video?

Eller den super skarpe tekst?

Nej, nej og nej.

Selvom både billede, video og tekst alle er vigtige elementer i en succesfuld annonce, så er det ingen af disse, der i sidste ende, får nogen til at klikke. Men hvad er det så?

Det er din value proposition. Bum!

Den klokkeklare value proposition, som du (selvfølgelig) skriver i overskriften på din annonce. Lige ud for den CTA knap, du så gerne vil have mig (for eksempel) til at klikke på.

Value-hvaffor-noget? Spørger du måske.

Value proposition er kort fortalt dit løfte til kunden. Det du lover, at kunden får ud af dit produkt eller service. Eller sagt med andre ord: Din value proposition er den helt store ”what’s in it for me” test.

Hvis du tænker rigtig godt efter, så har din virksomhed helt sikkert en value proposition. Og alle dine produkter har det garanteret også. Men hvad med dine Facebook og Instagram annoncer? Har de en klokkeklar value proposition, som kan aflæses på et sekund eller mindre?

Hvis ikke, er jeg ret sikker på, at de langt fra konverterer så godt, som de kunne.

Kombinér dine rationelle og emotionelle USP’er

Er du en ecommerce business skal du selvfølgelig (også) gøre opmærksom på vigtige selling points som f.eks:

  • Fri fragt
  • Prismatch
  • Fri retur
  • Spar XX%

Men de kan ikke stå alene. Formår du at kombinere dem med en mere emotionel value proposition, som taler til din målgruppes hjerte og mave, er du så godt som i mål.

Og nej. En value proposition er ikke det samme som:

  • Gratis
  • Billig
  • Nyeste
  • Bedste
  • Flotteste
  • Fortsæt selv listen 😊

Selvom det alt sammen både er fint og godt - og anvendt med omtanke måske kan booste din annonce yderligere, så har det ikke noget med din value propsition at gøre.

En value proposition er dit unikke løfte. Klokkeklart og konkret kommunikeret:

Hvad gør dit produkt/service for MIG, MIG, MIG.

Men hvorfor er det overhovedet så vigtigt?

Fordi folk er fuldstændig ligeglade med dine produkter eller services.

Ja, du læste rigtigt: Folk er ligeglade med dine jeans/sko/kurser/indsæt-selv-dit-produkt.

De er interesserede i den forandring, fordel eller udvikling som det giver dem:

  • Hvordan får dine jeans, min røv til at se ud?
  • Hvordan har jeg det efter at have gået en hel dag i dine sko?
  • Hvordan bliver jeg en bedre sælger, hvis jeg tager dit kursus?

En god value proposition kommunikerer netop det på 1 sekund eller mindre. Højst sandsynligt mindre, hvis vi skal være helt ærlige. For vi scroller så hurtigt gennem vores newsfeed eller stories, at vi næppe når at opfange det, hvis det ikke rammer os knivskarpt lige mellem øjnene, og så det kan mærkes helt ned i maven.

Desto mere grund til at gøre dit forarbejde grundigt. Og fordelene er til at få øje på. Den skarpe og relevante value proposition kan nemlig:

  • Øge dine chancer for at skabe højkonverterende annoncer
  • Øge click-through-rates
  • Nedbringe CPC (cost per click)

Såeh, lad os kigge på, hvordan den højkonverterende annonce ser ud. Følg med herunder.

Forstå Facebook annoncens anatomi

Først lukker vi lige en smule gas ud af ballonen. For nej, der findes selvfølgelig ikke én skabelon for, hvordan lige præcis din Facebook annonce skal se ud, og hvordan din value proposition skal kommunikeres.

Hvad der virker hos din specifikke målgruppe, afhænger naturligvis af den/de, du henvender dig til. Hvad interesserer de sig for? Hvad er deres største udfordringer, drømme og behov? På hvilken måde er dit produkt/service relevant for dem lige nu?

Derfor vil der altid være brug for ”trial and error”. Test og bliv klogere: Hvilken kommunikationsstil reager de bedst på? Hvilken fordel rammer mest plet? Hvilke formater giver mest engagement?

Jo mere, du analyserer dine annoncer, desto dygtigere bliver du til at ramme netop din målgruppe.

Når det er sagt, så er der nogle ting, der går igen i alle Facebook annoncer. Man kunne fristes til at kalde det for Facebook annoncens anatomi. Ja, det kalder vi dem (sgu).

Når du forstår, hvordan den succesfulde Facebook annonce er bygget op, og hvordan de forskellige elementer spiller sammen, har du taget første skridt på vejen mod at skabe højkonverterende annoncer med skyhøje click-through-rates.

Guide til Facebook annoncer, der sparker R**

Lad os kigge lidt nærmere på de tre vigtige elementer – overskriften, billedet/videoen og teksten.  

1. Overskriften: Annoncens kompas

Man kunne fristes til at sige, at lykkes du med en knivskarp value proposition som er superrelevant for din målgruppe, så er den største del af dit arbejde gjort. Og helt forkert er det ikke.

Dermed ikke sagt, at du ikke også skal sørge for et super godt billede eller video, der får folk til at stoppe op og bemærke dig. Bevares. Men når du først har din value proposition på plads, bliver det langt nemmere at få de øvrige elementer til at støtte op. Du får nærmest resten af annoncen forærende.

Din value proposition dikterer nemlig hvilket billede eller video, du skal bruge. Hvilken tagline der eventuelt skal indgå i billedet. Og hvad du skal skrive i din tekst.

Betragt overskriften som dit kompas. Den giver dig retningen på alle andre elementer i annoncen.

2. Billede eller video: Annoncens stop-op effekt

Det er din value proposition i overskriften, der overtaler mig til at klikke. Men det er dit billede eller video, der får mig til at standse op og overhovedet opfatte din value proposition.

Dit billede eller din video spiller altså en vigtig rolle som stop-op effekt.  Det skal skille sig ud, gøre mig nysgerrig og støtte op om din value proposition. Men du skal ikke regne med, at det er den, der får mig til at klikke.   

Tag annoncen herunder som eksempel. Selvom billedet er simpelt, er der alligevel fuld knald på stop-op effekten. Bemærk, hvordan alle elementer i annoncen taler sammen og bidrager til at understøtte deres løfte til kunden om at gøre arbejdet bedre. Simpelt, ja. Effektivt? I høj grad!

3. Teksten: Annoncens birolle

Sjovt nok bruger mange meget tid på lige netop dette element. Kæmper for at få teksten til at stå helt skarp og lækker. Tester varianter af ordlyd. Prøver sig frem med forskellig tone-of-voice. Med og uden emojis.

Alligevel er det typisk det element som får mindst opmærksomhed i annoncen. Og helt sikkert ikke det, der på 1 sekund har overtalt mig til at klikke.

Misforstå mig ikke. Teksten er bestemt ikke ligegyldig. Men hvis overskriften er annoncens hovedrolle, så kan du betragte teksten som annoncens birolle. Ligesom dit billede eller din video skal den støtte op om din overskrift og value proposition. Men den er altså langt fra stjernen i showet.

Så når du tester varianter af din annonce, er det ikke her, du skal lægge dine kræfter.

Hvad så med Facebook annonce-formater som ikke har en overskrift?

Spurgte den hurtige! Ja, hvad gør du mon her?

Så sørger du selvfølgelig for, at dit billede eller din video indeholder din value proposition.

I mange annonceformater f.eks. på Instagram er der heller ikke mulighed for tekst. Så her er du virkelig nødt til at stramme dig an. Holde det ”short and sweet” og lade billede og value proposition smelte helt sammen som på eksemplet herunder.  

Hvad kan du så lære af den knivskarpe Facebook annonce?

  • Hold fokus på brugerne: Hvad får hun ud af dit produkt eller service?
  • Vær relevant: Tal ind i pains og gains hos din målgruppe. Hvordan kan dit produkt understøtte en udvikling / fordel / forandring?
  • Vær kreativ med dit billede eller video: Sørg for, at det har stop-op effekt og understøtter din value proposition. Det er så superærgerligt, når de to ting ikke taler sammen.
  • Overvej om dit billede eller video skal have en tagline, som støtter op om din value proposition og giver din annonce et ekstra boost.

Er din value proposition begravet?

Nu tænker du måske. Ja ja, det lyder jo alt sammen meget fint. Men inden for min branche kan vi altså ikke finde en value proposition til alle vores annoncer. Eller: Det passer slet ikke til den type produkter, vi sælger. Vores målgrupper er helt anderledes.  

Til det vil jeg bare svare. Har du prøvet?

Ofte er den der nemlig allerede. Den er bare begravet. I din vante måde at kommunikere og lave annoncer på. Som i eksemplet herunder.

 

Test din Value Proposition

Hvis du er usikker på, om din value proposition er stærk nok – eller om den overhovedet ”er der”, så test den ved at stille dig selv disse fem spørgsmål.

  • Er der en klar fordel?
  • Er fordelen relevant for din målgruppe?
  • Er den konkret eller specifik nok?
  • Er den overbevisende og vigtig nok?
  • Hjælper den med at løse din målgruppes ”pains” eller taler den til deres drømme og forhåbninger?

Kan du ikke svare ja til dem alle sammen, bør du overveje at give den et ekstra skud, inden du skubber en masse penge bag annoncen på Facebook.

Rigtig god arbejdslyst derude.