Sådan opsætter du events og konverteringer i Google Analytics 4

Google Analytics 4: Opsætning af mål og konverteringer

Du er måske kommet i gang med at arbejde med Google Analytics 4(GA4)?
Hvis ikke læs vores blogindlæg ”Sådan kommer du i gang med Google Analytics 4”.

Når du har fået sat det indledende korrekt op og begynder, at opsamle data i din nye Google analytics 4 ejendom er næste step opsætning af mål og konverteringer.

 

Hvordan måler jeg på events i Google Analytics 4?

En af de ting der er vigtigst, at forstå ved Google Analytics 4, i modsætning til tidligere versioner (Klassisk el. Universal), er, at Google Analytics 4 er et event baseret værktøj.

Alt i Google analytics 4 betragtes nu som events. Det kunne fx være køb, sidevisninger, videovisninger, menuklik osv.

Derfor er det vigtigt, at du hjælper Google analytics med at forstå, hvilke events der er vigtigst for dig at måle på, og hvordan disse skal prioriteres og tilvælges som konverteringer.

Det betyder derfor også, at du med GA4 skal vænne dig til at vinke farvel til målopsætningen, som du måske kender det fra universal analytics.
Her har du måske været vant til nemt at kunne opsætte mål baseret på udvalgte sider, fx kvitteringsside eller takkeside og dermed følge konverteringsrate mv. på dette mål.

Her har du også været vant til at begrænse dig til et maksimum på 20 goals - med GA4 får du i øvrigt mulighed for at oprette op imod 30 konverteringer.

Du skal nu vænne dig til at betragte dine mål i Google Analytics som ”conversions”. For mange kommer det ikke til at ændre det store. Vi har primært brugt målopsætning i det gamle Google Analytics til håndtering af de vigtigste konverteringer (KPI’er).

Der hvor den store forskel er, er i stedet i forhold til opsætningen af konverteringerne. Den del bliver lidt anderledes, end du har været vant til med de mere ”letopsættelige” destinationskonverteringer.  
Som nævnt kommer det i stedet til at dreje sig om event opsætning, hvilket vi kommer nærmere ind på senere i artiklen.

 

Prædefinerede konverteringer i Google Analytics 4

I Google analytics 4 vil du opleve, at der allerede er nogle konverteringer, som er prædefinerede og som ikke kan fravælges.

  • first_open (til mobile apps)
  • app_store_subscription_convert (til mobile apps)
  • app_store_subscription_renew (til mobile apps)
  • in_app_purchase (til mobile apps)
  • purchase (til website og mobile apps)

I denne guide kommer vi ikke til at gennemgå opsætning af e-handelssporing i Google analytics 4, da det er et lidt mere teknisk setup og afhænger af, hvilket CMS system du anvender, samt hvilke værdier du har tilgængelig i koden. Ofte vil du skulle have hjælp fra en udvikler til at håndtere dette.

Under punktet ”Conversions” i menuen i venstre side vil du kunne finde frem til, hvilke prædefinerede konverteringer der allerede er opsat i din konto. Det vil også være her, du fremadrettet kan definere og prioritere dine konverteringer.

Udvælg dine konverteringer i Google Analytics 4

Under punktet events har du mulighed for at få en oversigt over, hvilke events der allerede registreres automatisk baseret på dine brugers adfærd.

Ved at tilvælge konverteringer på dine events, omdanner du et event til en konvertering. Så hvis dine konverteringsmål allerede befinder sig her, er det nemt for dig at opsætte konverteringer.
Det er dog sjældent tilfældet, at du kan nøjes med dem.

GUIDE: Opret nye events og konverteringer i Google Analytics 4

I det følgende afsnit gennemgår vi forskellige metoder, du kan anvende, hvis du skal opsætte nye konverteringsevents. Det kunne fx være tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

 

Under menupunktet conversion > Create conversion har du mulighed for at oprette dine nye konverteringsmål direkte i Google Analytics 4. Du kan også oprette dine events via Google tag manager, hvilket vi kommer til at gennemgå længere nede i artiklen.

 

I eksemplet her vil vi gerne opsætte en konvertering på antal tilmeldinger til nyhedsbrevet.

  1. Først navngiver du dit event

  1. Dernæst vælger du, hvilken event type der skal anvendes. I eksemplet her er det måling på en bekræftelsesside, som brugeren ser efter udfyldelse af en formular.
  2. Dernæst vælges feltet ”page_location” og her indtastes URL’en på din bekræftelsesside.

 

Hvis du har nogle tilpasninger til dine events, kan du modificere dem i det nederste felt. Ellers skal checkboxen blot være valgt til.

 

Som standard er disse events, du opretter her, kun registreret som et event. Så du skal derfor fortsat ind under ”conversion” oversigten og tilvælge den som konvertering, hvis du vil måle på dem i din rapportering.

 

Måske tænker du, jamen jeg har ikke lige en unik bekræftelsesside at måle på, hvad gør jeg så?

 

Hvis ikke du er bekendt med brugen af Google tag manager, så vil jeg klart anbefale dig, at bruge lidt tid på at dykke ned i det og dens funktions- og anvendelsesmuligheder.

Via Google tagmanageren har du netop også mulighed for at opsætte GA4 events, men du vil opleve, at du har en lidt bedre kontrol over, hvad der skal måles på, og hvilke kriterier der skal opfyldes.

 

GUIDE: Opsætning af Google Analytics 4 konverteringer i Google Tagmanager

Hvis du skal have opsat nogle mere specifikke events, eller ønsker måling udfra flere kritererier, er Google tagmanager den ideelle løsning til det formål. Det kan fx være, hvis du vil opsætte en konvertering på, hvor mange der klikker på udvalgte telefon- eller maillinks eller hvis du ønsker, at gruppere nyhedsbrevstilmeldinger fra pop-up og formular til én samlet konvertering.

 

I det følgende vil jeg gennemgå, hvordan du let kan opsætte events/konverteringer i Google tagmangeren som kan anvendes i Google analytics 4.

 

  1. Hop ind i din Google tagmanager konto
  2. Vælg tags og opret new tag
  3. Vælg tagkonfiguration og vælg tag typen "Google analytics 4 event"

  1. Navngiv dit tag – I eksemplet her er det måling på klik på telefon links, så vi har kaldt den ”click_on_phone_number”. (Du kan kalde den det du ønsker)
  2. Dernæst tilføjer vi den trigger, som skal aktivere, når en bruger klikker på et telefon nr.
  3. I eksemplet her er triggeren, der aktiverer eventet, hvis vores click class indeholder ”phoneLink”. Vær opmærksom på at dette nødvendigvis ikke, er det samme for dit website. Så find den trigger der passer på dit event eller konvertering.

  1. Tryk gem og publicerer.

 

Du vil nu kunne finde dit oprettede event under din event oversigt i Google analytics 4 og du kan i takt med, at der kommer data ind på den, aktivere den som en konvertering, hvis du ønsker det.

I det følgende har vi gennemgået, hvordan du let kan oprette events og konverteringer til Google analytics 4. Husk at du altid kan teste, om dine events virker ved at klikke undermenupunktet debug-view, hvor du vil kunne se om dine events aktiveres korrekt og samtidig følge, hvad dine brugere ellers udfører i forbindelse med besøg på sitet.

 

Hvis du har brug for hjælp eller sparring til, hvordan du kommer i gang med Google Analytics 4 eller hvis du har brug for den lidt mere tunge opsætning i forbindelse med e-handelssporing, så hører vi meget gerne fra dig.