Fra 0 til 8.500 abonnenter på YouTube - på under 30 dage

Fra 0 til 8.500 YouTube abonnenter på under 30 dage

De tidligere TV værter på DR programmet Store Nørd, Kåre og Emil, lancerede d. 23. september en sprængfarlig YouTube kanal, som har til hensigt at øge kendskabet og interessen for teknik og naturvidenskab blandt den yngre målgruppe, via videoer indeholdende vilde eksperimenter og fede forsøg.

Med Novo Nordisk Fonden i ryggen valgte Kåre og Emil Novicell som samarbejdspartner, hvor vi har været behjælpelige med uddannelse, sparring og eksekvering med fokus på YouTube Annoncering samt opsætning af Kåre og Emils YouTube kanal.

Læs med her og se hvordan vi har gjort.

Kanalens resultater i tal

Allerede under en måned efter lancering har kanalen opnået meget tilfredsstillende tal, som viser at et godt teknisk set-up, kombineret med højt kvalitets-indhold, aldrig fornægter sig.

Med 11 uploadede videoer tegner YouTube kanalen sig foreløbigt for disse tal:

Eksponeringer: 2,2 mio

Abonnenter: 8.500

Afspilninger: 406.000

Afspilningstimer: 15.800

Fastholdelse af seere: 47%

Kommentarer: 536

Likes: 7.334

Delinger: 171

Opsætning af YouTube-kanal og YouTube SEO

Med afsæt i en søgeordsanalyse, kombineret med best-practice konventioner, opsatte vi Kåre og Emils YouTube kanal med øje for at skabe det bedst mulige grundlag for kanalen og YouTube videoernes synlighed og søgbarhed.

Jo mere synlighed, jo flere videoafspilninger som leder til flere YouTube abonnenter.

Kort sagt, så var YouTube SEO et primært fokusområde.

Se vores webinar, "Boost din tilstedeværelse på YouTube med YouTube SEO", hvor vores YouTube ekspert, Sune Dalsgaard, tager dig i hånden og lærer dig alt hvad du skal vide om tilstedeværelsen på YouTube.

Se webinaret her

 

I fællesskab definerede vi også nogle sekundære målepunkter, foruden antal videoafspilninger og antal abonnenter – nemlig engagement. Med engagement menes der mere konkret:

  • Kommentarer
  • Video likes
  • Delinger
  • Fastholdelse af seeren i videoen
  • Evnen til at skabe nye afspilninger

For skabe den bedst mulige engagementsrate, som i øvrigt også udgør en stor del af en kanals YouTube SEO og generelle organiske performance, havde vi fokus på nedenstående elementer, der skulle være med til at øge denne rate.

Via retoriske spørgsmål i videoerne motiverer Kåre og Emil til at der skabes endnu flere videokommentarer.

Samtidig opfordrer makkerparret til sidst i hver video til at abonnere og like YouTube videoen.

For at øge fastholdelse af seeren og skabe lang afspilningsvarighed sørgede vi for, at der i starten af hver enkelt video er en høj grad af action og dynamik, som beviseligt skaber højt engagement.

Sidst men ikke mindst har vi i slutningen af YouTube videoerne tilføjet de såkaldte Afsluttende Skærmbilleder, som er klikbare elementer, der opildner til nye afspilninger af kanalens videoer.

YouTube Annoncering

Med annoncering på YouTube var målet at booste de eksisterende aktiviteter og lade snebolden rulle.

Mere konkret, så afspejlede vores YouTube annoncering vores primære mål for kanalen; afspilninger og abonnenter.

Derfor opsatte vi to YouTube In-Stream kampagner. En Top Funnel kampagne målrettet mod udvalgte segmenter med øje for at skabe synlighed, trafik til kanalen og endnu flere afspilninger.

Dernæst opsatte vi en Low Funnel kampagne, der havde til formål at ramme de, som allerede havde set en video fra kanalen, enten som annonce eller som organisk visning, for at opfordre disse til at abonnere på kanalen.

Dertil skal tilføjes at vi i Low Funnel kampagnen, som agerede som en remarketing kampagne, ekskluderede de nuværende abonnenter, således at vi udelukkende ramte dem, der før havde set en video, men endnu ikke var abonneret.

”Du har set en af vores videoer. Hvis du vil se flere videoer, så klik på knappen. Der kommer nye videoer hver onsdag”.

Kåre og Emil havde til denne kampagne lavet en dedikeret video på fem sekunder, hvor budskabet flugter med målet. Se videoen herunder:

Find selv Kåre og Emils sprængfarlige YouTube kanal lige her og forbered dig på engagerende og lærerige videoer.

Hvis du også er ved at tage tilløb til en (kick)start på YouTube og vil øge din synlighed og dit engagement med din målgruppe, så ræk ud til mig via knappen herunder.

Kontakt Sune