Opsætning af Facebook Pixel

Facebook er på mange måder en verden for sig; hele tiden kommer der ændringer og nye muligheder inden for annoncering og målretning. Du har sikkert hørt om Facebook-pixlen, der gør det muligt at sammenkoble annoncering på Facebook med brugeradfærden på dit website via f.eks. Facebook Analytics og Facebook Pixel Events.

Facebook-pixlen er altså en oplagt mulighed for at optimere dine kampagner på Facebook.

Formålet med at oprette og indsætte en Facebook-pixel

  • Opret brugerdefinerede målgrupper af de personer, der udfører bestemte handlinger på dit website, som f.eks. at besøge en produktside eller købe et produkt
  • Opret kopimålgrupper. Find flere personer, der ligner dine bedste kunder.
  • Optimer leveringen til personer, der er tilbøjelige til at foretage specifikke handlinger på dit site, såsom køb, se produkt, tilmeld nyhedsmail eller lignende.
  • Annoncere med dynamiske produktannoncer. Opret relevante annoncer på Facebook på baggrund af de produkter, folk har besøgt på dit website.
  • Adgang til Indblik i målgrupper. Få omfattende indblik i de personer, der besøger dit website.
  • Brug af Facebook analytics

Guide: Opret og indsæt en Facebook-pixel på dit website

  • Du opretter pixlen i Facebook Annonceadministrator - du kan oprette én pixel per annoncekonto.
  • Pixel-scritptet har et unikt id, som er koblet op på din annoncekonto.
  • Enten vælger du at få scriptet tilsendt per mail, eller også indsætter du det med det samme.
  • Du kan bl.a. indsætte scriptet på dit website via Google Tag Manager. Længere nede på denne side viser vi dig hvordan det gøres.
  • Her tildeler du scriptet et tag og vælger, at det skal udløses på alle sider på domænet.
  • Kontrollér, om pixlen er indsat korrekt og slår igennem på websitet via et plugin til Google Chrome: Pixel Helper.
  • Tjek også i Facebook Annonceadministrator, om pixlen er aktiv.
  • Nu kan du begynde at bruge pixlen til din Facebook-annoncering.

Oprettelse og brug af standardhændelser

  • En Facebook-pixel er et stykke script, som du implementerer på dit website på samtlige sider på domænet.
  • Når du har oprettet og indsat pixelkoden, har du mulighed for at oprette såkaldte "standardhændelser".
  • Standardhændelser gør det muligt at tracke bestemte handlinger på dit website - handinger, som du i en kampagne på Facebook har opfordret brugere til at lave.
  • Det kan f.eks. være "complete registration", der svarer til fuldførslen af en tilmelding på dit website eller "purchase", der svarer til gennemførslen af et køb.
  • På den måde kan du oprette Facebook-kampagner, hvor din målsætning er websitekonverteringer, som du tracker på i Facebook Annonceadministrator.

Implementering af Facebook Pixel i Google Tag Manager

1: Opret og hent din unikke Facebook Pixel fra din annoncekonto

I konfigurationen af din Facebook pixel i annonceadministratoren, får du faktisk vist en rigtig god guide til implementeringen. Vælg Installer din pixel ved hjælp af Google Tag Manager. Kopier koden og åben din Google Tag Manager konto.

 

Hent din Facebook pixel

Indsæt Facebook pixel i Google Tag Manager

 

2: Gå til Google Tag Manager og opret dit Facebook Pixel Tag

Åbn din Google Tag Manager container og tilføj et nyt tag. Giv tag'et et navn fx ”Script – Facebook – Hoved Pixel”. Som tag-type skal du vælge ”Custom HTML” (tilpasset HTML) og herefter indsætte scriptet i feltet. Det er vigtigt at du under avancerede settings sætter scriptet til kun at udløse én gang pr. side og ikke pr. event.

Som udløser skal du vælge typen ”Page view” (sidevisninger) og vælge Udløs på alle sider.

Implementering af facebook pixel html script

Så er du faktisk allerede færdig og har implementeret din Facebook pixel med Google Tag Manager - uden hjælp fra en udvikler. Du kan nu anvende denne Facebook pixel til avanceret målretning i din Facebook-markedsføring. Du kan fx opsætte remarketingkampagner på Facebook, hvor du målretter dine annonce mod tidligere besøgende.

Før du opsætter din første remarketingkampagne på Facebook, skal du lige kontrollere, om din Facebook pixel er implementeret korrekt.

3: Kontrollér om Facebook Pixel er implementeret korrekt

Gå til din annonceadministrator, og vælg Pixels i menuen øverst. Hvis statussen er ”Aktiv#, så er pixlen blevet installeret korrekt. Det kan gå et par minutter.

Kontrol af Facebook Pixlen i Annonceadministratoren:

Facebook pixel kontrol annonceadministratoren

Alternativt kan du anvende udvidelsen Pixel-Helper til Google Chrome til kontrol med implementeringen.

Kontrol af Facebook Pixel med værktøjet Facebook Pixel Helper:

Kontrol af facebook pixel med pixel helper