Step 2/4: Opret og indsæt Facebook Pixel

Hvis du allerede har styr på, hvordan du opretter en Facebook-side til din virksomhed og en tilhørende annoncekonto, er du klar til nu at fordybe dig i, hvordan du opretter og implementerer den Facebook-pixel, som du bruger til at spore konverteringer, oprette målgrupper og optimere dine annoncer med, så du kan opnå endnu bedre resultater.

Du kan også springe videre at læse om oprettelsen af kampagner og annoncer og om evaluering og optimering af dem.

Hvad bruger du Facebook-pixlen til?

Før vi går i gang med at oprette en Facebook-pixel, er det vigtigt at vide, hvorfor det overhovedet er nødvendigt at bruge Facebooks pixel. 

Annoncerer du for eksempel med salg i din webshop, viser pixlen dig, om det er annoncen med budskabet ”læs mere” eller ”køb”, der har givet det største antal konverteringer og salg. 

Du kan også bruge pixlen til at hjælpe Facebook med at finde de personer, der med størst sandsynlighed foretager de handlinger, du vil have dem til på dit website, og herefter udelukkende vise dine annoncer til dem.

Sidst, men ikke mindst kan du bruge din Facebook-pixel til at annoncere over for personer, som har udvist en specifik adfærd på dit site. Den kan f.eks. være køb af et bestemt produkt. Forestil dig, at du sælger vitaminpiller i glas med forskellige antal, og du sælger et med 120 piller. Her kan du opsætte en annonce for glasset med 120 vitaminer over for de personer, der har købt pillerne for 110 til 130 dage siden, og som derfor sandsynligvis snart løber tør.

Opret og indsæt pixelkode

Når du skal oprette en Facebook-pixel, går du til din annoncekonto. Har du ikke fået oprettet en annoncekonto, kan du gå tilbage til sidste uges kapitel for at læse, hvordan du gør.

Har du allerede oprettet og implementeret en Facebook-pixel, så er det stadig relevant at læse med. I starten af november 2015 ændrede Facebook nemlig den konveteringssporingspixel, som man tidligere har kunnet bruge, og som udfases i anden halvdel af 2016.

Så det vil kun være et spørgsmål om tid, før du må ændre din pixel-opsætning.

Men tilbage til, hvordan du opretter en Facebook-pixel: Når du har åbnet din annoncekonto, skal du gå til fanen "Værktøjer".

Oprettelse af Facebook Pixel

Herefter skal du igennem følgende trin:

  1. Vælg "Pixels"
  2. Klik på "Opret pixel"
  3. Navngiv din pixel (det kan eksempelvis være med dit firma-navn)
  4. Vælg, om du vil se pixlen med det samme eller få den tilsendt

Indsæt pixelkoden

Nu har du enten fået vist eller tilsendt koden, der er opdelt i selve pixelkoden og 9 standardhændelser, som skal bruges til konverteringssporing.

Facebook Pixelkode

Alt efter dine kompetencer og mulighed for at ændre i scripts på hjemmesiden kan det være, at du skal have en udvikler til at lægge pixelkoden på. Bruger du Google Tag Manager på dit site, kan pixlen opsættes den vej, og så kan du gøre det hele selv. Har du endnu ikke fået gang i tracking med Tag Manager, kan du læse guiden til, hvordan du kommer i gang med Google Tag Manager

Tilbage til pixel-koden, som ser sådan ud:

Facebook Pixel 1

Ovenstående pixelkode skal indsættes mellem koderne <head> og </head> på dit website, og den skal slå igennem på alle siderne på dit site. Du har muligvis allerede flere andre scripts indsat her, men du placerer så bare pixlen nederst i rækken - men inden det afsluttende head-tag.

Din pixel er identisk med den viste ovenfor. Den eneste forskel er det id-nummer, markeret med grønt, som er forskellig fra konto til konto.

Tilpas pixelkoden med standardhændelser

Standardhændelser i Facebook-pixelkoden gør det muligt at spore konverteringer og foretage optimeringer. Der findes 9 forskellige hændelser, som vi viser her:

Websitehandling

Beskrivelse

Standardhændelseskode

Nøglesidevisning

Spor nøglesidevisninger (f.eks. produktside, destinationspage, artikel)

fbq('track', 'ViewContent');

Søgning

Spor søgninger på dit website (f.eks. produktsøgninger)

fbq('track', 'Search');

Tilføjelse til indkøbsvogn

Spor, når varer føjes til en indkøbsvogn (f.eks. klik på eller destinationsside med knappen Føj til indkøbsvogn)

fbq('track', 'AddToCart');

Tilføjelse til ønskeliste

Spor, når varer føjes til en ønskeliste (f.eks. klik på eller destinationsside med knappen Føj til ønskeliste)

fbq('track', 'AddToWishlist');

Påbegyndelse af betaling

Spor, når folk påbegynder en betaling (f.eks. klik på eller destinationsside med knappen Betal)

fbq('track', 'InitiateCheckout');

Tilføjelse af betalingsoplysninger

Spor, når der tilføjes betalingsoplysninger i betalingsprocessen (f.eks. klik på eller destinationsside med faktureringsoplysninger)

fbq('track', 'AddPaymentInfo');

Gennemførsel af køb

Spor køb eller gennemførsler af betalingsproces (f.eks. landing på siden "Tak" eller på bekræftelsesside)

fbq('track', 'Purchase', {value: '0.00', currency: 'USD'});

Lead

Spor, når nogen viser interesse for dit tilbud (f.eks. indsendelse af formular, tilmelding til prøveperiode, landing på side med priser)

fbq('track', 'Lead');

Fuldførelse af tilmelding

Spor, når en tilmeldingsblanket er udfyldt (f.eks. oprettelse af abonnement, tilmelding til en tjeneste)

fbq('track', 'CompleteRegistration');

Når du skal anvende en standardhændelse, opdaterer du pixlen, men kun på den side, hvor hændelsen er relevant.

Hvis du eksempelvis gerne vil tracke på, hvor mange der fuldfører en tilmelding til jeres nyhedsbrev, så skal du bruge standardhændelseskoden fbq('track', 'CompleteRegistration');. Det gør du ved at tilpasse pixelkoden med den standardhændelse og indsætte koden på bekræftelsessiden for tilmelding til nyhedsbrevet.

Nedenunder er standardhændelseskoden markeret med lilla (id-nummeret er grønt).

Facebook pixel 2

Det er vigtigt, at det kun er på den pågældende side, at pixlen bliver modificeret, så den kun kommer til at gøre sig gældende på den side, der netop bekræfter nye nyhedsbrevsmodtagere i deres tilmelding.

Har du nogle gamle Facebook-pixelkoder opsat, kan du nu slette dem, men tjek først, at du ikke har nogen aktive kampagner, som bruger dem.

Tjek opsætningen - er den korrekt?

For at være sikker på, at du har opsat din pixelkode helt korrekt, er det en god idé at tjekke efter. Det gør du sådan:

Gå til en side, hvor din pixel er placeret. Hvis den fungerer korrekt, sender pixlen oplysninger tilbage til Facebook, hvor du nu kan se aktiviteten på siden.

  1. Gå til annoncekontoen og vælg "værktøjer".
  2. Klik på "pixel", og du ser nu følgende:

Test korrekt opsætning af Facebook pixel

Der har endnu ikke været aktivitet på siden. Har der været aktivitet, ser du en graf over trafikken på siden som her:

Facebook pixel graf

Hvis pixlen ikke fungerer, kan du bruge Facebooks pixelhjælper til at finde frem til problemet. For at få fat i denne lille hjælper skal du bruge Google Chrome-browseren. Når først pixelhjælperen er installeret, vises nedenstående ikon i toppen af dit browser-vindue.

 Facebook Pixelhjælper

Klik på ikonet med pixelhjælperen. I pop up-vinduet kan du se, hvilke pixels der blev fundet på siden, og om de blev indlæst korrekt.

Nedenstående viser de pixels, der er på en side, hvor der er gennemført en tilmelding. Som du kan se, er der her to pixels:

  1. Pixlen, der tracker, om der er en sidevisning, dvs. hovedepixlen der skal være på alle dine websider
  2. Standardhændelsen fbq('track', 'CompleteRegistration');, som er den hændelse, der kun skal være på den side, hvor en endelige tilmelding registreres.

Facebook Pixelhjælper

Hvis pixlen ikke er indlæst korrekt, vil der både stå, at der en fejl samt forslag til løsningen af problemet. 

Opret målgrupper

Når du har opsat din Facebook-pixel, kan du begynde at oprette målgrupper. Du kan oprette flere forskellige slags, som vi gennemgår her:

Min første målgruppe: Alle brugere

Din første målgruppe kan være alle besøgende på dit site. Du bør oprette variationer af den, hvor antallet af dage varierer, som eksempelvis de to målgrupper nedenfor:

  • Alle besøgende – 30 dage
  • Alle besøgende – 15 dage

Ved at oprette målgrupper med varierende antal dage, kan du undersøge, hvilken annonce performer bedst, alt efter om det er besøgende, som har været på dit site inden for en længere periode på "30 dage" eller en kortere på "15 dage".

Adfærdsbaserede målgruppe

Udover din basale målgruppe bør du oprette målgrupper, baseret på brugerens adfærd på dit website. Du kan f.eks. lave målgrupper, der inkluderer brugere, som har besøgt sitet uden at have foretaget et køb, tilmeldt sig din nyhedsmail, besøgt specifikke sider eller det modsatte. 

For at oprette en adfærdsbaseret målgruppe skal du gøre følgende:

  1. Gå til annoncekontoen og vælg "Værktøjer"
  2. Klik på "Målgrupper"
  3. Klik på "Opret en brugerdefineret målgruppe" 

 Opret facebook målgruppe

Er din pixel endnu ikke er aktiv, vil du se en rød markering ud for pixelnavnet i stedet for en grøn.

Du har mulighed for at oprette målgruppen ud fra forskellige typer adfærd:

  • Enhver, som besøger dit website
  • Personer, som besøger specifikke landingssider
  • Personer, som udelukkende besøger specifikke landingssider, men ikke andre end dem
  • Personer, som har besøgt dit website i en bestemt periode
  • Brugerdefineret kombination

På Facebook har du kun mulighed for at lave målgrupper ud fra brugeres besøg på din webadresse. Du kan ikke - som med remarketing - vælge, at målgruppen skal bestå af besøgende fra en bestemt kilde, f.eks. bestemte blogs.

Avancerede adfærdsbaserede målgrupper

Du kan også oprette mere avancerede målgrupper, baseret på adfærd. Hvis vi tager fat på eksemplet fra først i artiklen, hvor en virksomhed sælger vitaminpiller med 120 piller i glasset, kan vi lave en specifik målgruppe til de brugere.

For at annoncere over for målgruppen for vitaminpiller er det nødvendigt at lave to målgrupper, hvor den ene skal ekskluderes.

Vi antager, at eftersom der er 120 piller i glasset, så skal brugeren senest købe nye vitaminpiller 110 til 130 dage efter købet af det første pilleglas. Derfor skal vi annoncere over for den målgruppe, der har købt vitaminpiller mellem 110 og 130 dage tidligere.

Målgruppe 1: Har købt vitaminpiller inden for de sidste 130 dage

 Facebook målgruppe 1

Målgruppe 2: Har købt vitaminpiller inden for de sidste 110 dage

 Facebook målgruppe 2

Når du sætter annonceringen op, skal du vælge at annoncere over for målgruppe 1 og ekskludere målgruppe 2. Herved vil du ramme alle brugere, som har købt vitaminpiller inden for de sidste 110-130 dage.

Opsummering

Nu skulle du gerne være i stand til at finde og implementere jeres Facebook-pixel og de standardhændelser, der skal sættes ind på specifikke sider på din webløsning. Desuden ved du nu, hvordan du opretter målgrupper ud fra trafikken på jeres website.

Du er nu klar til at gå mere i dybden med, hvordan du opsætter og bruger Facebooks forskellige annoncer, og hvordan du bruger Power Editor. Har du allerede styr på det, kan du springe videre til at læse om, hvordan du evaluerer og optimere kampagner og annoncer. Du kan også gå tilbage og læse, hvordan du helt grundlæggende opretter en Facebook-page og annoncekonto.