Facebook annoncering – ram plet første gang!

Forestil dig, at du fortæller Facebook hvad du gerne vil opnå, hvorefter du får de bedste værktøjer til at gøre det – Nemt, ikke?

Med Facebook annoncering er det muligt.

Før du går i gang, er det vigtigt du spørger dig selv, hvad du vil med kampagnen, inden du begynder at sætte den op. Din annonceringsmålsætning er, hvad du ønsker, brugerne skal foretage sig, når de ser dine annoncer. På den måde sikrer du, at dine kampagner opnår det bedste resultat.

At vælge det rette mål er altafgørende for kvaliteten af annoncens performance og leverance. Det vil også have indflydelse på hvilke handlinger du optimerer til, hvad du betaler for og endda hvilke kreative indstillinger, der er tilgængelige for dig senere hen.

Bliver du helt skeløjet og i tvivl om hvilket annoncemål, der er det rette for dig? Så læs vores ”gør-det-selv-annoncering-guide” og bliv klogere.

 

Hvad er Facebooks kampagnemål?

Det er præcist som det lyder. Annonceringmålsætninger definerer hvad du ønsker at opnå med den specifikke annoncekampagne og hjælper derefter facebook med at optimere annoncen til de mest ønskværdige resultater.

 

 

Annonceringsmålene deles op i 3 kategorier.

Kendskab

Kampagnemål, der genererer interesse i dit produkt eller service.

Eks. Forestil dig du er ved at åbne en lokal grønthandel. Du opretter derfor en kampagne, hvor du bruger målsætningen Kendskab til brand, der fremhæver din friske, økologiske varer til folk i lokalområdet.

Overvejelse

Kampagnemål, der får folk til at tænke over din virksomhed og søger efter mere information om den.

Eks. Du har oprettet en hjemmeside til din lokale grønthandel, og ønsker selvfølgelig at flere folk besøger den. Ved at bruge målsætningen Trafik, sikrer du at kampagnen opfordrer til at besøge dit website for at læse mere.

Konvertering

Kampagnemål, der opfordrer interesserede folk til at købe dit produkt eller bruge jeres service.

Eks. Du ønsker at få flere til at købe online på din grønthandels hjemmeside, ved at vælger handlingen konvertering, kan du med den rette tracking optimere imod de personer der er mest tilbøjelig til at købe.
Eller din grønthandel er nu vokset så meget at du har åbent flere butikker rundt i landet. Ved at bruge målsætningen Forretningsbesøg, opretter du en kampagne, der opfordrer potentielle kunder til at besøge deres nærmeste butik.

 

Dit valg af målsætning har altså indflydelse på, hvem i din målgruppe, du når ud til; hvornår, du når ud til dem; hvor ofte, du når ud til dem; og via hvilke placeringer, du når ud til dem.

Husk, når du laver annoncer på facebook, betaler du for antallet af visninger. Når du sætter din kampagne op, kan du justere retningslinjerne. Du vil altså aldrig bruge mere end det, du har lyst til.

Nedenfor kan du kort danne sig et overblik over de 12 forskellige annoncemålsætninger.

 

 

Efterhånden som din virksomhed vokser, ændres dine kampagnemål. I starten fokuserer dine kampagner måske på at udbrede kendskabet og anskaffe nye kunder. Senere hen vil du måske have folk til at foretage et køb eller tilmelde sig nyhedsbrevet.

Du kan altid holde øje med din kampagne, efter den er skudt afsted. Du kan samtidigt foretage eventuelle justeringer og se om en version af din annonce klarer sig bedre end en anden, eller om den leveres effektivt.

Husk altid at lave en grundig analyse af din kampagnes fremdrift løbende, så du samtidigt kan optimere dine fremtidige annoncer.

 

Lige en opsummering, inden vi slipper dig løs

  • Der findes 11 forskellige Facebook annonceringsmålsætninger
  • Vælg den rette målsætningen fra start!
    • Vil du øge salget? Vil du øge kendskabsgraden til dit brand? Ønsker du at skabe mere interaktion med dine kunder? Eller noget helt fjerde?
  • Søg for at du vælger de rigtige målsætninger og laver justeringer for målgruppe, placering og budget.
  • Hvis du vælger målsætningen konvertering, skal du sikre dig at du har minimum 50 konverteringer pr. annoncesæt om ugen for bedst performance. Hvis ikke, overvej og start med en konverteringshændelse et trin længere op i tragten. Fx Læg i kurv fremfor køb.
  • Hold øje med dine kampagner og optimer løbende og i fremtiden.

 

Hvis du følger ovenstående steps, er du godt på vej imod dine første Facebook kampagner.