Et tilbageblik på Black Friday 2021

Black Friday, Black Weekend og Black Week – kært barn har mange navne. Black Friday er uden tvivl den største handelsdag i løbet af året og det gælder både i butikker såvel som online. Dog viser tal fra Nets og MobilPay, at danskerne spreder den største handelsdag ud over hele ugen. I 2021 havde forbrugere mandag til fredag brugt 1,6 mia. kroner fordelt på 2,5 mio. transaktioner – det slår dermed rekorden fra 2020.  

Nu er det snart 2 uger siden at årest største handelsdag løb over stablen og det havde Novicells kunder også glæde af. Vi har i samarbejde med vores kunder udarbejdet en plan for at sikre de bedste forudsætninger for at opnå de ønskede resultater. I denne artikel vil vi vise resultaterne og hvad vi har arbejdet med for to af vores kunder. Derudover ser vi på hvilke generelle trends, der er ved annoncering på sæsonrelaterede dage som Black Friday.   

Lysmesteren: Bedste Black Week og Friday nogensinde 

Selvom Lysmesteren i Black Week i 2020 skabte meget flotte resultater og omsætning, lykkes det i samarbejde med Novicell at skabe den bedste Black Week og Black Friday nogensinde. Det skete med en kombination af grundig og professionel forberedelse og Google Ads-opsætning med korrekt tracking, Smart Bidding, responsive søgeannoncer og relevante søgeord i bredt match, så Googles automation og maskinlæring havde de bedste forudsætninger for at effektivere omsætning og ROAS. 

Det skabte et øget salg i Black Week på: 

  • 29% stigning i omsætning - 34% stigning på Black Friday 
  • 23% flere køb - 45% flere på Black Friday 
  • 5% stigning i gns. ordreværdi - 12% på Black Friday 

Google Ads: 

  • 31% stigning i omsætning - 35% stigning på Black Friday 
  • 43% flere køb - 60% flere på Black Friday 
  • 19 i ROAS 
  • 23% stigning i fortjeneste og 5 i ROI (dækningsbidrag og rabat fraregnet) 

 

“Tak for kampen i år omkring Black Friday. Novicell har gjort et stort stykke arbejde, og vi er meget tilfreds med at nå langt over sidste år.” 
- Line Milert, Indkøbschef, Lysmesteren

 

VinterBaderen: Imponerende vækst og positive tal på Black Weekend  

Novicell har siden midt 2020 hjulpet Vinterbaderen med at vækste deres webshop markant. Den gennemsnitlige udvikling i omsætning for sep., okt. og nov. 2021 er sammenlignet med 2020 steget med 283%. Ligeledes er indekstallene for Black Weekend særdeles høje. 

Den generelle udvikling og markante vækst er opnået ved at lægge et budget, som følger ROAS-mål, fremfor at være styret af prædefinerede budgetbegrænsninger, hvilket også var gældende i Black Friday performance: 

  • 311% stigning i omsætning - 596% stigning på Black Friday  
  • 272% flere køb - 353% flere på Black Friday  
  • 9% stigning i gns. ordreværdi - 32% på Black Friday  
  • 68% flere besøgende - 117% flere besøgende på Black Friday.  
  • Sammenlignet med gns. mdr. omsætning i 2021 er november på index 159% 

I forberedelse til Black Friday har vi på Facebook haft fokus på: 

  • Lead Ads-konkurrence i foregående uger 
  • Inspirerende content som tydeligt viser rabat 
  • Fuld knald på top funnel i perioden frem til Black Friday 
  • Fokus på low funnel over weekenden for at opnå høj frekvens 

Google Ads initiativer: 

  • Black Friday-budskaber i søgeannoncer 
  • Promoveringsudvidelse med Black Friday-fokus 
  • “Spar 20%” i produkttitler i Shopping-kampagne 
  • Budjusteret op på bedst konverterende søgeord og produkter 
  • Budjusteret ned på søgeord og produkter med for lav ROAS og højt forbrug 
  • Løbende optimering af budgetter og bud for at øge ROAS og konverteringsværdi 

 

Black Week Trends 

Hos Novicell har vi fulgt med i de spændende metrics, som er tilgængelige på de forskellige annonceringsplatforme, og har spottet nogle tendenser, som har ramt adskillige brancher.  

Verdenssituationen har ændret købsrejsen for de fleste mennesker, og har gjort, at investeringen i online markedsføring har været kraftigt vækstende. Før man hopper og danser af glæde af de forhøjede mediebudgetter, skal man være opmærksom på, at stigningen også betyder meget mere konkurrence på de forskellige platforme.  

Den øget konkurrence har betydet, at vi i nogle tilfælde har set ændringer i CPC (pris pr. klik) på op til 90%+ år efter år. For at komplimentere disse ændringer yderligere, har de forskellige platforme også mindre data at arbejde med pga. privatpolitik.  

Den øget konkurrence og de forhøjede klikpriser vil påvirke annonceringen i perioder med stor købsaktivitet og mange tilbud. Derfor skal du både til julesalget og fremadrettet: 

  • Indsamle så meget data som muligt omkring dine kunder og uploade det til de forskellige annonceplatforme. 
  • Starte tidligt med at informere dine kunder om kommende tilbud. Retargeting performer typisk bedre. 
  • Have de bedste tilbud og konkurrencedygtige priser, så købet sker hos jer og ikke konkurrenten. 
  • Afsætte så meget budget som overhovedet muligt.  
  • Være afklaret og realistisk omkring dine mål. 

 

Hør mere om, hvordan Novicell kan hjælpe dig og din forretning med de mest optimale forberedelser, optimeringer og resultater gennem annoncering.

Kontakt PPC & Google Ads specialist Kasper Mechlenborg på kmo@novicell.dk