E-mail marketing anno 2016

Hvert år laver Litmus en opsummering af, hvad der er nyt på e-mailfronten. De kontrollerer mere end 1 billion e-mailudsendere og har derfor grundlaget i orden for at tage pulsen på e-mail marketing.

Vi har udvalgt nogle highlights fra opgørelsen af de udsendte mails i 2015. Så vil du gerne vil vide, hvad der rør sig inden for e-mail marketing, bør du læse med her.  

Flest mails udsendes via Apple

Apple dominerer e-mails - og dominansen fortsætter med at vokse. Det gælder dog primært på telefonsiden, men her er Apple's udbredelse til gengæld også steget med næsten 20 % i løbet af året.

Hvad er ellers værd at notere sig?

Google Android er i løbet af 2015 steget med over 20 %. Til gengæld er Outlook.com og Outlook faldet med 32 %, så det bliver spændende at se, om de stadig findes i 2020…

Gmail har også oplevet et fald, hvilket sandsynligvis skyldes de notoriske problemer med den nyeste Gmail app til iOS. Problemet består i, at den mangler understøttelse af responsivitet.

E-mails performer stadig godt 

Efter en årrække med den udbredte opfattelse, at ”email er død”, oplevede vi i 2015, at det langt fra er tilfældet. Selvom de helt unge bruger e-mail mindre og mindre, var 2015 alligevel året, hvor nogle helt signifikante performance-statistikker så dagens lys. Enkelte af disse statistikker og citater skulle du måske overveje at vise til din marketingchef (CMO):

  1. CMO’s i USA vurderer, at e-mail driver den samme omsætning som sociale medier, display-annoncering og website (her er der tale om retailers med fysiske butikker).
  2. 72 % af forbrugerne peger på e-mail som den foretrukne kanal til at kommunikere med virksomheder.
  3. Top 25 % af de bedst performende virksomheder har en transaktionsmail, som ligger seks gange over gennemsnittet. En transaktionsmail er en mail, man får i forbindelse med et køb - altså ordrestatus, kvitteringer osv. 
  4. I USA var e-mail den kanal, som drev flest transaktioner på Black Friday. Hele 25,1 % af alle transaktioner kom fra e-mail mod 21 % fra organiske resultater og 16% fra PPC, mens sociale medier kun stod for beskedne 1,7 %.
  5. Når man ikke er på arbejde, tjekker man mest sin email, når…
  • man ser tv (70%)
  • man er i sengen (52%)
  • man er på ferie (50%)
  • man har telefonen fremme (43%)
  • man er på toilettet (42%)
  • man kører bil (18%) - pas på med denne!

Selvom vi, der arbejder med e-mail marketing, ønskede, at det forholdt sig anderledes, så viser punkt 5 tydeligt, at mailen ikke har brugernes fulde opmærksomhed, når den bliver læst. Det gør det kun endnu vigtigere at pointere, at mails ikke må blive for teksttunge og for svære at scanne og afkode.

Som punkt 3 påpeger, performer transaktionsmails godt. Det skyldes, at de er meget personlige; de er afventede og har et højt niveau af involvering. De virksomheder, der forstår at bringe mere værdi i deres transaktionsmail i form af mersalgsoptioner og produktvejledninger, er opmærksomme på denne trend. En af vores kunder har tidligere udtalt, at deres bedst performende salgskanal var transaktionsmails, og at cirka 15 % af salget kom herfra.

Apple Watch's mail-visning er begrænset

En stor happening i 2015 var lanceringen af Apple Watch tilbage i april. Lanceringen medførte en del bekymring om, hvad det mon ville få af betydning for den måde, vi laver e-mail marketing. Det har dog vist sig, at Apple Watch - i første omgang - ikke får den store indflydelse på markedet. Her er fire gode grunde til hvorfor: 

  1. Mails med billeder bliver vist som plain text-versioner, men dette sker dog først, når brugeren har scrollet sig forbi en kæmpe advarsel (se nedenfor).
  2. Links er disabled, så det kun er telefonnumre og adresser, brugeren kan 'tappe'.
  3. Man kan ikke tracke opens: Da opens oftest måles baseret på load af billede, vil de opens, der sker på wearables, ikke blive tracket.
  4. Hvis din mail ikke har en plain text-version, vises din mail simpelthen ikke.

Hvad bringer 2016?

Vurderet ud fra udviklingen i 2015 kan vi så spå om, hvad der vil ske i 2016? 

Det er selvfølgelig svært, men vi voger alligevel pelsen og kommer med et gæt på en ny trend, som vi måske vil se i slutningen af året 2016: Interaktive e-mails, som dem vi ser hos Rebelmail. Det, vi sandsynligvis vil se, er, at mails bliver så interaktive, at de bliver en mini-shop, hvor man først bliver dirigeret til selve websitet, idet man putter varerne i kurven.

Vi får at se, om spådommen holder stik... Indtil da kan du hoppe videre her og få flere tips om online marketing.