Display annoncering – Sådan kan du skabe gode resultater

Du kan sagtens skabe gode resultater med display annoncering. Men hvad er gode resultater? 

Gode resultater kan godt være ”awareness”, men det kan også sagtens være trafik til ens website eller konverteringer til salg, som du kan læse om længere nede.  

For at skabe gode resultater, handler det kort sagt om at udvikle display annoncering, der virker på slutbrugeren – hvilket jo er meget åbenlyst.  

Men hvordan gør man så det?  

Baseret på vores erfaring fra forskellige kunder på tværs af brancher, så er der faktisk nogle universelle koncepter, der øger performance og resultater på display kampagner. 

Vores erfaring 

Vores erfaring er, at der kan være mange grunde til, at det ikke altid virker efter hensigten, men som sagt, så er der nogle universelle koncepter, der efter vores erfaring ser ud til at virke rigtig godt det meste af tiden. 

Jeg plejer at sige, at der findes to store udfordringer, som begge skal løses godt før man kan opnå gode resultater. 

    1. Den kreative udfordring 
      Udvikling af det rigtige koncept, kommunikationen og ikke mindst det visuelle udtryk 
    2. Den tekniske udfordring 
      Valg af målgrupper, korrekt opsætning og målretning af kampagnen 

 

Det er vigtigt at have lige stor fokus på begge udfordringer, fordi ellers risikerer du at spilde dine penge. Uden god eksekvering af begge ting, får man ikke gode resultater, efter vores erfaring. 

Kreativer
Hvis kreativerne (selve annoncerne) ikke er gode nok, vil der aldrig blive skabt gode resultater. Slutbrugeren ved fx ikke, om de er i den ”rigtige målgruppe”. Det eneste de ser, er kreativerne.  

Målretning

Omvendt så skal målretningen på kampagnen være rigtig. Hvis man viser gode kreativer for det forkerte publikum, så er det helt lige meget. Ved at vægte begge udfordringer lige meget, kan du rent faktisk opnå dit ønskede resultat til en ”billig” pris. Så derfor skal man heller ikke undervurdere det. 

Eksempel fra den virkelige verden - Case med Danmarks Naturfredningsforening

Her er lidt baggrundsviden om udviklingen af display kampagnen ”Naturens Dag”, som vi har lavet for Danmarks Naturfredningsforening. Første skridt i udviklingen af display kampagnen var kreativerne. Én af de universelle koncepter, som næsten altid er med til at skabe gode resultater, er flere forskellige kreativer. Her lavede vi en A/B-test af flere forskellige kreativer, som blev sat op imod hinanden mens kampagnen kørte. 

Vores erfaring er, at når man udvikler kreativer, får man tit en favorit, som man selv mener vil performe bedst. Det er dog sjældent, at det lige præcis er det kreativ, man selv har som favorit, der også virker bedst og dermed giver de bedste resultater. 

Hvilket kreativ, tror du, klarede sig bedst? (se billedet nedenfor

 
Vi kan afsløre, at dén, der skiller sig mest ud fra de tre ovenstående, var den der vandt.  

Det tredje koncept helt til højre, skiller sig mest ud, fordi du har to klikfunktioner. Brugeren får to muligheder; ”Ja” eller ”Nej”. Det var den der vandt testen. 

Vores tese her er, at brugeren tænker mere over dét, at der skal tages et valg mellem to knapper, end hvis brugeren kun havde én knap at kunne trykke på. Det ”distraherer” brugeren, så brugeren får lyst til at klikke uanset, fordi de skal træffe et valg. Når der kun er én knap, altså én klik-mulighed på de to andre koncepter, vælger brugeren ofte slet ikke at klikke, fordi de ikke skal tage stilling til noget og derfor bliver mere ligegyldigt for brugeren. Det viser sig, at dét at aktivere brugeren lidt mere, ved at der er flere muligheder på ét display banner, kan være med til at tiltrække brugeren yderligere. 

Resultater 

Hvor godt virkede det ”vindende koncept” så? Det kan du se her nedenfor på screenshottet (fra Google Ads). Til info, så er der flere af det samme kreativ på screenshottet, fordi der blev testet på tværs af forskellige målgrupper.  

 Det samme kreativ ”vandt” uanset hvilken målgruppe kampagnen blev målrettet. 

Vores erfaring er, at ovenstående resultater er rigtig gode. Målet var trafik til websitet, hvilket man kun kan sige lykkes. Prisen pr. klik er meget lav og klikraten er rigtig høj – kampagnen var altså en succes, i vores øjne.   

Kreativer er super vigtige 

Vi oplever ofte, at vores kunder er meget fokuserede på tal, teknik og målgrupperne, når de laver display annoncering. Det er i og for sig en god ting. Dog er det visuelle udtryk lige så vigtig, for at sikre sit ønskede outcome. Brugeren ser som sagt kun det visuelle udtryk og ikke målgruppen de er i. Derfor er det vigtigt ikke at miste fokus på det visuelle udtryk på sine bannerannoncer, når man udvikler display kampagner.  

Hør mere

Hvis du har lyst til at høre mere om udvikling af display kampagner, der kan skabe gode resultater, så sig endelig til. Om det så er i forhold til det kreative eller det tekniske aspekt, så er du velkommen til at tage kontakt. Vi vil rigtig gerne hjælpe med at booste performance, rådgive omkring udvikling af display kampagner eller lave et ”check” af jeres tidligere kampagner.