De 3 vigtigste værktøjer for din digitale performance (+ 1 bonus bare fordi!)

Der er SÅ mange digitale touchpoints at håndtere, og SÅ mange muligheder og potentielle indsatser ’derude’, som du tænker, at du burde tage fat på. Samtidig er der SÅ mange ønsker og bestillinger på opgaver ’indefra’ i din organisation. Og der er slet ikke tid eller hænder nok til at løbe efter det hele. 
Hvad er vigtigst? Hvor skal du fokusere? Og hvordan sikrer du, at det du gør, faktisk ender med at skabe resultater? 


Her får du 3 værktøjer, som - hvis du bruger dem dagligt – vil sikre, at du bruger din tid og dine ressourcer der, hvor det skaber størst værdi for forretningen. Og så får du også lige et ekstra tip/værktøj som bonus - bare fordi solen skinner og himlen er blå, lige nu mens jeg sidder og skriver det her indlæg.  


Værktøj nr. 1: KPI’er og PI’er 

Nå ja, måske tænker du nu, at det da ikke er et værktøj. Men så kald det en forudsætning. Og det allerførste udgangspunkt, som du skal sikre dig, er på plads, inden du kan skabe resultater. 

Hvis du skal kunne performe, skal du vide, hvilke resultater du skal skabe! 

Og så lover jeg dig, at i kombination med værktøj nr. 2 og 3, så bliver dine KPI’er (Key Performance Indicators) og dine PI’er (Performance Indicators) et afgørende dagligt værktøj for dig. 

  

Dine KPI’er er dit kompas

Hvis du ikke allerede kender dine KPI’er, så sørg for at få en snak med din ledelse om, hvordan du og den digitale kanal bedst muligt hjælper jeres forretning til at nå de overordnede forretningsmål. 

For det er netop pointen med KPI’er. Det er jo derfor vi alle er her, ikke? For at hjælpe vores virksomhed med at nå forretningens mål.  

 

KPI’erne hjælper dig dermed til at sikre, at du bruger dine ressourcer på de tiltag, der faktisk skaber værdi for forretningen. Altså en pejling af, hvor du skal fokusere dine indsatser og hvilke resultater, du skal løbe efter.  

 

KPI’erne hjælper dig også til at forventningsafstemme med dine mange kollegaer, som gerne vil, at du prioritere deres område og deres idéer. Hvis den pågældende idé stikker i en helt anden retning end dit KPI-kompas peger, så er det ikke det, du skal løbe efter. 

 

Klassiske KPI’er for den digitale kanal er salg og leads. Arbejder du med B2B, vil du sandsynligvis ikke have direkte salg i kanalen. Men du genererer helt sikkert leads. Arbejder du ikke i en klassisk kommerciel virksomhed kan det være, at dine KPI’er rimer mere på donationer, nye studerende eller medlemmer til din forening.

  

PI’erne er dit instrumentbræt 

PI’erne er de underliggende delmål, som fungerer som forudsætninger for, at du kan realisere dine KPI’er. En forudsætning er fx: 

  • at du trækker trafik til sitet (PI = besøg på sitet)
  • at sitet formår at konvertere besøgene om til fx salg eller leads (PI = konverteringsgrad) 
  • eller at du får sign-ups til jeres nyhedsbrev, så du har en krog i dine leads og dermed mulighed for at fortsætte dialogen med dem og varme dem op, indtil de er klar til at vende tilbage og gennemføre den endelige konvertering (PI = sign-up til nyhedsbrev) 
  • en PI kunne også være, at I lykkes med at drive jeres besøgende hen til en bestemt landingpage eller salgsside, som har særligt stor succes med at overbevise de besøgende om at gå videre til jeres købsflow eller leadformular (PI = besøg på denne specifikke side). 

 

Når du sætter dig i din bil for at køre til et møde på en specifik destination, og du ved, at mødet begynder kl. 11, så bruger du instrumentbrættet og GPS’en i bilen til at sikre dig, at du kører den rigtige vej, at du har benzin nok på, at der er olie på bilen, og at du holder den rigtige fart, så du sikrer, at du når frem i tide.  

På samme måde er PI’erne dit digitale instrumentbræt, der viser dig fx, at du ikke får trafik nok til sitet, at du skal sætte mere fart på konverteringen, eller at du skal tage en ny vej (prøve nye tiltag), hvis du skal nå dine KPI’er i tide.  

 

Værktøj nr. 2: Sense of urgency 

Hmm. Endnu et værktøj, der ikke som sådan er et klassisk værktøj. I virkeligheden er det mere et mindset… Men bliv lige hængende alligevel og hør, hvordan det vil sætte fut under din performance. 

 
Først skal du sikre dig, at der er defineret targets (eller budgetmål, eller hvad I nu kalder det i din organisation) på hver eneste KPI og PI. Ellers ved du reelt stadig ikke hvilke resultater, du skal skabe.  

Jo du ved, at du fx skal levere leads til forretningen – men ikke hvor mange. Og når du ikke ved hvor mange - hvordan ved du så, hvornår du kan ringe med klokken og danse din succes-dans? Eller om der i stedet er behov for at sætte nye og flere indsatser i sving? Det ved du ikke uden targets. 

Når du har sat targets på dine KPI’er og PI’er, så sørg for at bryde dem helt ned til dagsmål. 

Hvorfor dagsmål ligefrem?

Det skal du, fordi du ellers ikke ved, før du nærmer dig slutningen af året, om du når dit target. Og til den tid vil det være tæt på umuligt at nå at optimere dine indsatser, så du kan indhente det tabte. 

Dit nye mantra! 

Ved at bryde dine targets ned til dagsmål, har du mulighed for på daglig basis at overvåge din performance og afgøre, om du er med, eller om du er bagud. Og det har du brug for at vide, hvis du skal kunne udvise ”Sense of Urgency”.  

 

Sense of Urgency er dit nye mantra! Det betyder, at du: 

  • reagerer prompte, så snart du opdager, at du er bagud på et mål
  • fordi du ved, at hvis du ikkereagerer i dag, så har du et endnu højere mål, du skal nå i morgen 

 

Hvis du kun dykker ned i din Analytics en gang om ugen, eller endnu værre en gang om måneden (eller gud forbyde det endnu sjældnere!), så kan du ikke reagere hurtigt nok – med den nødvendige Urgency. Du opdager simpelt hen for sent, at du er bagud, og du får problemer med at indhente det tabte, så du kan nå dine targets. 
   

Værktøj nr. 3: Dashboards 

Hvis du skal sikre performance og resultater, og hvis du skal have en chance for at kunne reagere hurtigt, så er du nødt til at have nem adgang til et overblik over din performance på diverse targets. 

 

Okay, så du har brudt alle dine targets ned på dagsmål. Men hvis tallene er gemt dybt nede i maven på dit analytics-system, og hvis du måske endda skal have hjælp til at trække de relevante tal frem for at kunne afgøre, hvor du skal sætte ind for at løfte resultaterne - så er du stadig lige vidt! 

 

Op på væggen med det

Det optimale for din performance og for din evne til at løfte dine resultater er at få udarbejdet et eller flere overskuelige dashboards, der samler op på dine targets og din resultater til dato. Og så køber du en stor skærm, hænger den op på væggen midt i kontoret, hvor alle kan se den - og her smider du dashboards op. 

 

Med dit dashboard hængende lige foran næsen på jer, vil du hele tiden være opdateret på din performance. Du kan med et enkelt blik på skærmen konstatere 

  • hvor der er grønne tal
    (altså på hvilke af dine KPI’er og PI’er er du on-target - her kan du så slappe af og behøver ikke at fokusere lige nu) 
  • hvor der er røde tal
    (altså på hvilke af dine KPI’er og PI’er er du bagud i forhold til målene - så ved du, at det er her du skal prioritere din tid og dine ressourcer lige nu) 

 

Udover at det med garanti vil skabe opmærksomhed og beundring hos dine kollegaer fra de andre afdelinger (det ser altså ret prof ud med sådan en skærm!), så har du nu den optimale treenighed af værktøjer, der hjælper dig til at prioritere dine indsatser og ressourcer, der hvor der er størst brug for dem:  

  1. Dine KPI’erog PI’er 
  2. Dit Sense of Urgency mindset 
  3. Og din skærm med dashboards

 
Dine KPI’er viser dig, på hvilke af dine øverste mål du er bagud.  

De underliggende PI’er peger dig i retning af årsagen.  

Det kan fx være, at det er antallet af besøg, der er faldet.  

Eller måske viser PI’erne, at jeres besøg ikke konverterer - altså sitets konverteringsgrad er faldet. 

PI’erne kan også ske at vise et stort frafald mellem første og andet trin i jeres købsfunnel. 

Eller at I har en usædvanligt høj bouncerate på den nye kampagne, som lige er lanceret. 

Og de vil helt sikkert vise dig, hvilke af jeres trafikkilder der genererer størst værdi for forretningen (gennem salg, leads, donationer eller hvad dine KPI’er nu handler om). 

Med de 3 værktøjer og det overblik, som det giver dig, ved du hele tiden hvilke “skruer, du skal skrue på” for at løfte resultaterne, så du når dine mål. 

Jeg lovede dig en bonus: Optimeringshjulet 

Vil du gerne sætte yderlige skub under dine resultater? Og komme hurtigere frem til at kunne konstatere, om dine optimeringsindsatser faktisk skaber de ønskede resultater? Så kan jeg anbefale dig at introducere en fast procedure for kontinuerlig optimering. 

 

 

Det betyder, at: 

  • Du har afsat tid hver uge til at udvælge det eller de områder på sitet, hvor du er mest bagud dine mål og optimere på netop dette område
  • Lad os fx sige, at du konstaterer, at den landingpage, der skal føre de besøgende ind i jeres købsfunnelikke sender nok besøgende videre. Der er altså behov for at lave nogle forbedringstiltag på denne landingpage
  • Herefter brainstormer du med nogle af dine kollegaer og finder forskellige hypoteser for, hvorfor denne landingpage ikke lykkes bedre med at sende folk videre – og I udvælger 1 hypotese, som I tror på er årsagen 
  • Baseret på denne hypotese om, hvorfor landingpagenikke lykkes, udarbejder I idéer til, hvad der skal ændres - det kan være I finder på en bedre overskrift - eller I tænker måske, at CTA-knappen skal højere op på siden og være tydeligere. Løsningen afhænger selvfølgelig af jeres hypotese om årsagen. 
  • Herefter producerer og publicerer I den nye variant af landingpagen– samtidig med den “gamle” variant. Dvs. at I kører en splittest, hvor begge varianter af den samme landingpage er live (eneste forskel er fx den ændrede overskrift) 
  • I den kommende tid følger I de 2 siders performance. Når der er en tydelig vinder, vælger I at fortsætte med kun denne side. 

Afhængigt af mængden af trafik på den testede side kan det tage et par uger eller mere, før I har et validt resultat. Og mens I venter, udvælger I det næste område på sitet, der skal optimeres og splittestes. Og gentager denne proces hver uge. 

Denne metode er den absolut mest effektive vej til kontinuerligt at løfte din performance og skabe bedre resultater.  Og til hurtigst muligt at konstatere, om de indsatser du gør, faktisk har den ønskede effekt. 

Når du aktivt bruger dit dashboard - løbende overvåger og evaluerer effekten af 
dine indsatser - og kører kontinuerlige splittests, så vil du få større og større effekt ud af de ressourcer, du har til rådighed. 

 

Det er nogle af de værktøjer, vi anbefaler for din digitale performance. Vil du læse mere om, hvordan vi arbejder med performance marketing?

Læs mere her