Det gode digitale roadmap

Vores CTO, Adam Peter Nielsen, fortæller her, hvorfor vi bør snakke digitalisering og lave digitale roadmaps UDEN raket-emojis og UDEN at der står ”disruption” på hver andet slide. I stedet opfordrer han til at bruge sin sunde fornuft til at digitalisere og optimere sin forretning og sætte ind de steder, hvor virksomheden har sine tusindvis af transaktioner eller til at flytte forretningen i en ny retning. 

Hvis du har ansvaret for eller indflydelse på den digitale udvikling i jeres organisation, så vil jeg godt lave et forsigtigt gæt på, at du har oplevet, at det kan være svært at prioritere imellem digitale projekter. Beslutningerne er vidtrækkende og udfaldsrummet er ofte svært at overskue til trods for, at du har enorme datamængder og indsigter tilgængelige. Men fortvivl ikke - det er min erfaring, at stort set alle virksomheder finder det komplekst: Hvor skal man starte? Hvordan får man opbygget og eksekveret det rigtige digitale roadmap? Hvor meget agilitet bør man bygge ind i planerne – for hvornår bliver den teknologi, jeg vælger nu, overhalet af noget endnu bedre? Hvordan måler man ROI? Hvordan måles innovation? Hvilke interessenter bør involveres i beslutningerne?

Brug din fornuft og din kritiske sans

I virkeligheden er mit bedste råd til virksomheder, der står over for et større platformsvalg eller over for et større antal digitale projekter, at bevare begge ben på jorden og bruge sin sunde fornuft. Jeg ser ofte, at der går buzzwords og digital disruption i den og at man bliver forblændet af alle de mange teknologi-muligheder, der findes. Og der er masser af eksempler på virksomheder, der bruger energi på Big Data, VR-teknologi eller lignende, når det i virkeligheden ville tjene forretningen meget bedre at få etableret et fælles kundedatasæt i hele organisationen, få konverteringsoptimeret sin e-handelsløsning eller få digitaliseret sin ordrehåndteringsproces!

Jeg opfordrer i virkeligheden til at bringe det økonomiske begreb ”Opportunity Cost” mere i anvendelse. Man bør altid lige spørge i organisationen: ”Bruger vi ressourcerne rigtigt? Hvad kunne vi ellers have brugt de 400 timer på? Eller den halve million?”

I langt de fleste tilfælde er det mest lønsomt at bruge energien på at digitalisere essentielle dele af sin forretning: Dér, hvor I har tusindvis af transaktioner eller dér, hvor I gerne vil bevæge forretningen hen snarere end at kaste pengene efter en vild teknologi, der kun har en positiv effekt på et lille hjørne af forretningen.

Så brug din fornuft og få styr på fundamentet, så din forretning kan drives effektivt. Det er min erfaring, at det er essentielt at stille helt simple spørgsmål og at svarene vil give dig et godt fingerpeg om, hvilke digitale projekter, der vil bringe værdi: Hvordan fungerer vores forretning i dag og hvor vil vi gerne have, at den bevæger sig hen? Hvilket sortiment skal vi have til hvilke kunder – og hvordan skal vi handle sammen? Hvilke processer har vi digitaliseret – og hvilke bør vi kigge på at få digitaliseret? Hvor meget forventer vi at vækste med i de næste 3-5 år? Hvordan er vores forretning unik og hvordan værner vi endnu bedre om den unikhed med digitale løsninger? 

For at kunne træffe kloge valg, så skal man imidlertid også kende til de digitale muligheder. Og der anbefaler jeg, at man får et konsulenthus ind over. Udvalget af digitale muligheder og løsninger er virkelig både meget bredt og dybt og bevæger sig med en rasende fart, Jeg tror ikke, at det kan forventes, at ret mange virksomheder og organisationer kan holde sig 100% opdateret på det område. Når man imidlertid påbegynder en dialog med konsulenterne, er det ret fundamentalt, at man har gjort sit hjemmearbejde og forsøgt at svare på ovenstående spørgsmål, så man får god retning på dialogen fra starten. Få styr på jeres basis, før I sender rumraketter ud. Du kan nok ikke forvente at vinde nogle fancy Awards med den tilgang. Men giver det god forretning? Oh yes.

Afvejningen mellem Rate of Innovation og Return on Investment 

Når jeg rådgiver virksomheder omkring deres digitale roadmap, så bringer jeg ofte afvejningen mellem Rate of Innovation og Return on Investment ind i diskussionen. Hvis man har en forventning om, at man skal have et afkast af sin penge med det samme, så kan man ikke samtidig forvente, at der bliver bygget nye, store algoritmer, der skal flytte virksomheden ind i på et helt nyt marked. Så det er altså også afgørende at få diskuteret sine digitale ambitioner samt investerings- og afkasthorisonten. Digital disruption og ægte innovation kræver tid, penge og eksperimenter. Men mange digitale indsatser bør og kan sagtens ligge i at konsolidere eller optimere på nuværende løsninger og få et straks-afkast.

 

Overordnet set så skal Rate of Innovation og Return on Investment afvejes. Og her er det typisk godt at tænke lidt i begge baner, altså både innovation og afkast, for du bliver nødt til at rykke din virksomhed digitalt og innovativt for at overleve på lang sigt. Men du skal naturligvis også have forrentet dine penge fornuftigt. Du kan bare ikke få 100% af hver samtidig.

Forsøg altid at være nysgerrig og ærlig omkring virksomhedens behov? Hvad får vi ud af at ændre det her? Sig aldrig: Alt hvad vi kan i dag skal vi også kunne i morgen. Tænk i behov og smartere processer og lev også med, at ikke alt er perfekt. Lev også med nye manuelle processer. Det er ok for en stund. – det er typisk de sidste 20% forretningsspecifikke tilpasninger, der æder 80% af budgettet og ofte kun giver et etcifret afkast.

Hvad med tidshorisonten?

Et spørgsmål, jeg ofte bliver stillet er: Hvor lang tidshorisont kan man have på sine digitale planer? Det er et virkelig godt spørgsmål, for forskellige hjørner af digital teknologi bevæger sig med forskellig hastighed, så noget entydigt svar, vil jeg ikke give her. Men det er i hvert fald givet, at det er svært at se mere end 3 år frem i dag inden for digitalisering. Og du bør vænne dig til tanken om,  at lige så snart du har taget et valg og er i gang med implementeringen, så er du allerede samtidig på afviklingskurs, fordi du bør regne med, at der snart kommer noget smartere på markedet!

Vi bevæger os helt sikkert væk fra de store digitale projekter med faste roadmaps, som tager 2 år at gennemføre, simpelthen fordi projekter og it-landskaber i dag består af en række specialiserede “Best of breed” platforme integreret efter agile og moderne principper snarere end store, klassiske kundetilpassede suiter, der tager år at skubbe i gang.

Tænk anderledes

Moderne organisationer tænker langt mere i MVP-løsninger, hvor man faktisk kun implementerer det, der lige nøjagtig er nødvendigt lige nu: Hvis du først skal lave årsregnskab om 11 måneder, så lad være med, at bekymre dig om real-time data flow til finansbogholderiet nu. Hvis ingen efterspørger den røde knap, du havde på din gamle løsning, så lad være med at insistere på at genskabe den alene af den grund, at den var på din gamle løsning.