Designtendenser 2019

I min hverdag støder jeg på en masse fede designs, som jeg bruger som inspiration i mit eget arbejde. Faktisk har jeg opbygget et lille "bibliotek" med ting, jeg falder over - det kan både være designidéer, små preload-features, interaktionselementer og meget andet.

Biblioteket bruger jeg, hver gang jeg starter på et nyt projekt, hvor jeg genbesøger udvalgte kategorier, som jeg tænker kan passe til den nye kundes oplæg, ønsker og identitet. På den måde har vi altid et visuelt afsæt, som vi i fællesskab kan arbejde videre på, og det er en stor hjælp i den kreative proces. Det hjælper også til at forventningsafstemme i projektets begyndelse, både internt og eksternt; hvad kan lade sig gøre, fungerer idéerne i praksis, fremmer det UX osv.?

I denne artikel vil jeg gerne dele nogle af de tendenser, jeg ser på designfronten her i 2019. Forhåbentlig kan nogle af punkterne give dig inspiration til dit arbejde med design - og måske komme med i dit bibliotek :-) God fornøjelse.

 

Big & bold – light & bright

Kontrastforhold på alle måder – fx store fede overskrifter op imod et brødtekstafsnit med en lille smal font, eller mørke farveflader op imod lyse. Kontrast kan opnås på mange måder.

 

Skygger & dybde

Skygger på billeder, farveflader med tone i tone og skrifttyper i nedtonede farveflader bruges for at give dybde og som en modreaktion på det flade design.

 

Blend modes

I takt med moderne browseres support bliver blend mode, som man kender det fra fx Photoshop, brugt i større udstrækning.

Typografi

I en tid, hvor fonte som Proxima Nova og Circular har været flittigt brugt, og hvor store brands har mistet deres særkende, er der den senere tid kommet et kapløb om at finde den font med størst særkende.

 

Flere grafiske elementer

Farveflader, mønstre, linjer, geometriske figurer og tekst benyttes i højere grad til grafik - som erstatning for billeder eller til at fremhæve elementer.

 

Flydende overgange

Grænserne mellem de forskellige afsnit på et website er efterhånden blevet mere flydende. Det er ikke kasse på kasse, men i stedet indhold hvor elementerne har en glidende overgang og er placeret asynkront, så man på denne måde leder folk ned af siden.

 

Konventionsbrud

Mere udpræget brug af forskellige former for navigation, måden man scroller på horisontalt vs. vertikalt samt brugen af cursor som navigationselement.

 

Preloaders

For at ”minimere” - eller få ventetiden for et fuldt indlæst site til at føles kortere - bruges der mere aktivt en custom preloader. Denne viser, at noget indlæses, samtidig med at man kan vise branding gennem logo, supergrafikker etc.

 

Oplevelse og storytelling

Der er fokus på storytelling og at give brugeren en oplevelse. Oftest er der brugt video eller brugerinteraktion.

God fornøjselse

Jeg håber, at artiklen har givet dig inspiration til dit arbejde med design. Hvis du ønsker at dykke dybere ned i eksemplerne ovenfor og se de forskellige designs i action, kan du finde dem allesammen her: