De vigtigste Facebook hacks i 2020

Facebook er et socialt medie i rivende udvikling. Rygterne svirrer, at Zuckerberg og hans team snart vil lancere en række beta tests, som blandt andet involverer fjernelse af ”like" knapper på platformen. Ligeledes bliver feedet på ny udfordret, når Messenger og private grupper bliver opprioriteret, og annoncører muligvis igen bliver udfordret på sin berettigelse og plads i feedet.

 

Derfor er det vigtigt at finpudse din strategi og taktik for annoncering på Facebook. Klikpriserne og konkurrencen bliver nemlig ikke mindre.

 

Larry Kim, som er ekspert på området, holdt et oplæg omkring hans mest brugte Facebook hacks på INBOUND19. Og i dag er din lykkedag – jeg deler nemlig 3 udvalgte hacks fra hans oplæg lige her.

 

#1 - The inverted unicorn ad targeting method

 

Ja denne var også ny for mig – men efter at have hørt Larry fortælle om ”the inverted unicorn ad targeting method”, har jeg i hvert fald ændret indstilling til målretning af annoncer på Facebook. Metoden går nemlig ud på at gentænke den måde vi opbygger målgrupper på. Lad mig komme med et eksempel:

 

Du er i en virksomhed som sælger licens til en e-mail marketing platform. Derfor opfatter du din målgruppe som værende folk med interesse i e-mail marketing eller marketing generelt. Ud af denne (relativt store) målgruppe, vil du gerne ramme dem som også arbejder med e-mail eller marketing til daglig. Dette kaldes to korrelerede variable, da der er en stor (og ret åbenlys) sammenhæng mellem dine professionelle interesser og din jobtitel. Din målgruppe ser derfor således ud:

 


Altså, du har en totalmålgruppe baseret på eksempelvis interesse, og så en delmængde baseret ud fra eksempelvis jobtitel. MEN – outputtet af dette bliver generiske annoncer som ikke får brugeren til at føle sig særlig speciel. Vi ser tonsvis af annoncer som spiller på vores faglighed, jobliv osv. – dette er ikke en særlig engagerende eller ”thumb-stopping” annonce.

 

Som beskrevet i blogindlægget ”De 3 største takeaways fra INBOUND19”, handler det nemlig om at blive personlig med din målgruppe. Derfor skal vi ligeledes som annoncør grave et spadestik dybere for at fange målgruppens opmærksomhed og lave annoncer som konverterer.  

 

Med ”the invented unicorn ad targeting method” handler det om at vige bort fra de sikre og kedelig korrelerede variable, og i stedet udforske fuldstændig ukorrelerede interesser, som kan give bemærkelsesværdige annoncer. Lad os vende tilbage til eksemplet fra før:

Du er en virksomhed som sælger licens til en e-mail marketing platform. Derfor opfatter du din målgruppe som værende folk med interesse i e-mail marketing eller marketing generelt. Men derudover, i stedet for at lave en målgruppe med en korreleret variabel (jobtitel), finder du et helt ukorreleret parameter – f.eks. folk som er interesserer sig for Game of Thrones – ingen direkte sammenhæng med e-mail marketing. Din målgruppe ser derfor således ud:

 

Disse former for målgrupper giver usædvanligt høje engagement rates og er fantastiske til at konvertere. Du bliver nemlig personlig og laver annoncer hvor brugeren vil føle ”waow – det er spot on og lavet lige til mig.” Downside er selvfølgelig, at denne type målgruppeannoncering kræver mere arbejde. Først skal du komme på nogle spændende og meningsfulde ukorrelerede variable, og herefter skal du udarbejde content til disse mikro-segmenter. Men ét er sikkert – jeg skal helt sikkert prøve metoden af.

 

Vil du se hvordan eksemplet tager sig ud i virkeligheden – tjek følgende:

(Kilde: https://www.upwork.com/hiring/marketing/quality-content-defines-success/)

 

#2 – Sig nej til almindelige Facebook annoncer

 

Den her kan være lidt en mavepuster for de fleste der arbejder med annoncering – så er du advaret. Larry Kims budskab var simpelt – har du et lille budget til annoncering, så drop de almindelige kampagner og fokusér 100% på remarketing. Hvorfor? I gennemsnit er forventet CTR for remarketing annoncer 3-5 gange højere og konverteringsraten lige så. For de fleste virksomheder er det gældende, at omkring 70% af alle konverteringer kommer fra remarketing målgrupper, som i de flestes tilfælde kun optager 10-20% af media spend. Så hvis budgettet er snævert, kan der være en høj værdi i at omlægge media spend og fokusere 100% på remarketing.

 

Angstprovokerende? Indeed. Bagsiden af medaljen er nemlig, at du vil se et dyk i din volumen. Risikoen er ligeledes at du på sigt vil have mættet dine remarketing målgrupper. Derfor var Larrys budskab, at du allokerer noget af det budget du har frigivet med at ”droppe” almindelige annoncer til andre vækstindsatser – fx PR stunts, offline aktiviteter, guerilla marketing mm., for at lave gruppen af mennesker som allerede kender dig (eligible to remarketing) større – og herefter bruge annoncekroner på at konvertere disse.

 


#3 – Gengæld en tjeneste (Reciprocal marketing)

 

Denne form for marketing kan virke skræmmende – men reciprocal marketing KAN være en god forretning hvis du finder det rette match. Reciprocal marketing handler nemlig om at ”gengælde en tjeneste”. Med andre ord – du skal til at sælge andre virksomheders produkter og services. Det springende punkt her er dog at finde nogen som ikke er direkte konkurrent – identificér i stedet nogen som har et komplementært produkt.

 

Larry Kim anvendte selv et eksempel fra hans eget brug af Reciprocal marketing. Han har nemlig markedsført ”konkollegaen” Neil Petals services. De to er ikke direkte konkurrenter men betjener de samme målgrupper med hhv. PPC-marketing og SEO. Ved at annoncere for Neil Patel, og samtidig lade ham annoncere for Larry Kim, oplevede de begge en tidobling i effektivitet for deres annoncer og organiske posts, da de på denne måde drager fordel af hinandens affinity audiences.

 

Denne type markedsføring minder om influencer marketing. Samtidig hjælper den dig til at opbygge remarketing grupper, ved at lade dine ”konkollegaer” sende en masse relevant trafik i din retning. Og HUSK – her betyder det ikke kun at tale om rendyrket betalt annoncering, men at det ligeledes kan bruges til organisk deling af andres budskaber.

 

Så hiv kikkerten frem og begynd at lede efter komplimentære virksomheder og partnere i din branche som du kunne få gavn af. Du sparer ligeledes lidt på content indsatsen, da du kan lade din ”konkollega” om at levere indhold som passer til din målgruppe, men hvor de har gjort det hårde arbejde ved at skrive det – smart, ikke?