Content Marketing i praksis

Vi har tidligere givet råd til, hvordan du i 6 trin kan udvikle en content marketing strategi. Men strategi er én ting - eksekvering er en anden. Her gælder det om at være skarp på at strukturere og koordinere arbejdet med at producere og udgive content, så content-indsatsen kan løfte forretningen bedst muligt ud fra forretningens mål.

I artiklen her vil vi give et indblik i, hvordan vi hos Novicell rent praktisk eksekverer vores content marketing strategi - forhåbentlig til inspiration for dig, der til daglig arbejder med markedsføring.

Udfordringen ved content marketing

Når man har flere kampagner i spil, forskellige kanaler at kommunikere gennem og er flere redaktører om arbejdet, er der brug for struktur og overblik - især hvis formålet er at kunne arbejde målrettet med at markedsføre bestemte produkter og samtidig også kunne være fleksibel og producere et stykke content lige nu og her. Det er i hvert fald vores oplevelse her hos Novicell.

Content produktion i Novicell

For at skabe struktur i vores content-arbejde har vi lavet en redaktionstavle i værktøjet Trello, der er en webbaseret projektstyringsapplikation. Det er her, vi brainstormer og planlægger produktionen og udgivelsen af al vores content.

Trello som redaktionelt planlægningstool

Nedenfor ser du et billede at vores content board. Vi vil nu forklare, hvordan det er opbygget, og hvordan vi bruger de forskellige funktioner i Trello.

Billede af Novicells content board i Trello

Boards 

I Trello kan du oprette boards og dele dem med andre teammedlemmer. Udover content boardet ovenfor arbejder vi også med et generelt marketing board til organisering af optimeringsopgaver samt et konference board, til når vi skal arrangere Forretning Online. Det board, vi bruger mest, er vores content board, som er organiseret, så det både fungerer til idégenerering og som en kalender. Boardets opbygning bliver uddybet i det følgende.

Lists 

På det enkelte board kan du oprette lister. På vores content board har vi lister med de enkelte måneder (se billedet nedenfor) og lister med de enkelte kampagner (software udvikling, digitalt design osv.). Hvis du arbejder med forskellige boards og har brug for at kopiere en liste over i et andet board, er det også muligt.

Lister oprettet i Trello

Cards

Under hver liste er det muligt at oprette cards, som udgør den enkelte content-idé. Dem opretter vi på de 6 kampagnelister. Når vi skal i gang med at udvikle content-idéen, flytter vi det over i den månedsliste, som vi vil publicere det i. På den måde kommer kampagnelisterne til at indeholde de stykker content, der er i pipeline, og som der arbejdes på, men månedslisterne er vores kalender.

Lister i Trello

Arbejder du med due-dates på dine cards, kan du også få glæde af kalendervisningen (Show menu - Power ups).

Labels

For let at kunne se, om vi har content, der dækker alle 6 forretningsområder, giver vi hvert card en farvet label, der netop illustrerer den kampagne, som card'et er blevet oprettet under. Vores nyhedsbrev har også sin egen label (farven rød), så vi hurtigt kan se, hvilke stykker content der har været med i et nyhedsbrev. Det er brugen af labels, der er årsagen til, at du ser de mange farver på boardet.

Lister med farvede labels, der afspejler Novicells forretningsområder.

Checklister 

For at holde styr på, hvornår content er blevet publiceret og på hvilke medier, gør vi brug af checklister. Checklister kan du oprette selv, gemme og kopiere mellem de forskellige cards, så de kan genbruges. Når en checkliste er gennemført 100 procent, bliver det synligt både ude på boardet, og når du har et card åbnet.

Checkliste fuldførtLister med mulighed for at tilføje checklister fra andre lister.

Alternativt kan du oprette en duedat og markere som 'done'. Det har samme effekt.

Filer, due dates, tags og members.

Ved hvert card, du opretter, kan du også vedhæfte filer, sætte deadlines for f.eks. publicering og tagge dine teammedlemmer i kommentarer. Du kan også tilføje et member til hvert card, så det bliver tydeligt, hvem der har ansvaret for det givne card. Hvis man har slået det til, får man mail-notifikationer, når man bliver tagget i en kommentar eller bliver tilføjet som member.

Lister med øvrige features, f.eks. tilføjelsen af due dates og tagging af team members.

One way - or another...

Der er mange metoder til at strukturere arbejdet med at prodcuere og udgive content.

Grunden til, at vi har valgt Trello som værktøj til dette, er, at det er meget visuelt og på den måde giver et godt overblik - både ift. de forskellige kampagner og de enkelte content-stykker samt hvilke medier, de er blevet publiceret på og hvornår. Og så er vi ret glade for værktøjets forskellige features til at organisere content-stykker og kommunikere internt om dem - for ikke at nævne dets drag-and-drop funktion, der gør det nemt hurtigt at flytte rundt på content-stykker.

Hvis du har lyst til at kigge mere ind i Trello som planlægningsredskab, findes der en masse andre eksempler på, hvordan værktøjet kan bruges.